Opłaty rejestracyjne samochodu z Francji

import-samochodow-z-francji

Coraz więcej kierowców wybiera się po wymarzone cztery kółka do Francji. Mimo iż do ceny samochodu, trzeba średnio dołożyć kilka tysięcy złotych taka wyprawa nadal jest opłacalna. Według JATO Dynamics na kupujących czeka bowiem czwarty co do wielkości rynek motoryzacyjny w Europie, na którym nie trudno o prawdziwą okazję cenową. Sprawdziliśmy, ile trzeba dołożyć do zakupu sprowadzonego samochodu z Francji.

Kierowców poszukujących samochodów z drugiej ręki w dobrym stanie technicznym i atrakcyjnej cenie nie odstrasza nawet odległość do Francji. Do pokonania jest czasem nawet 2000 km, ale na miejscu czeka naprawdę duży wybór. W naszym serwisie znaleźć można ponad 2 mln ogłoszeń zamieszczonych przez francuskich właścicieli aut. Sprawdźmy zatem ile dołożymy do samochodu kupionego we Francji.

Transport i opłaty na miejscu

Jeśli zdecydujemy się na transport pojazdu na lawecie do Polski, zapłacimy za to ok 2100 zł[1]. Ten koszt można oczywiście zminimalizować, jeśli wybierzemy się po auto samodzielnie i wrócimy nim do kraju na kołach. Po załatwieniu transakcji zakupu, trzeba będzie załatwić formalności w miejscowym wydziale komunikacji, czyli prefekturze. Wyrobić trzeba tablice wyjazdowe oraz wykupić OC, które pozwoli na legalne poruszanie się pojazdem po drogach w Unii Europejskiej. Ich koszt to średnio:

  •    Tablice wyjazdowe 30-50 euro
  •    Ubezpieczenie OC tymczasowe 90-120 euro lub 100 zł, jeśli wykupimy OC w polskim towarzystwie ubezpieczeniowym np. przez telefon

Opłaty rejestracyjne w kraju

Jeśli wracamy autem na kołach i przekroczymy granicę Polski, czekają nas kolejne formalności. Na zarejestrowanie pojazdu mamy 30 dni i w tym czasie trzeba też wyrobić się z opłaceniem podatku akcyzowego. W pierwszej kolejności można też udać się do tłumacza przysięgłego, by przetłumaczył dokumenty potrzebne do rejestracji (umowa kupna sprzedaży/faktura, dowód rejestracyjny). Koszt tłumaczenia to średnio 100-200 zł. Następnie trzeba odwiedzić urząd celny, do opłacenia czeka podatek akcyzowy, który naliczany jest według rynkowej wartości auta i pojemności jego silnika w następującej wysokości:

  •    3,1 proc. wartości dla aut z pojemnością silnika do 2 tys. cm sześć.
  •    18,6 proc. wartości dla aut z pojemnością powyżej 2 tys. cm sześć
  •    Dodatkowo wnieść trzeba też opłatę za wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy – 17 zł

Badanie techniczne i opłaty w wydziale komunikacji

Do rejestracji pojazdu i jego ubezpieczenia potrzebne będzie też aktualne badanie techniczne. Nawet, jeśli przegląd robiony za granicą jest ważny, prawdopodobnie będzie trzeba go uzupełnić lub powtórzyć w kraju. Uznanie takiego dokumentu zależy bowiem często od woli urzędnika. Na stacji diagnostycznej trzeba będzie, więc zapłacić za:

  •    Przegląd uzupełniający 60 zł (jeśli wystarczy by diagnosta uzupełnił brakujące dane) lub
  •    Przegląd pełny – 98 zł

Gdy zgromadziliśmy już komplet dokumentów, można złożyć wniosek o zarejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji lub właściwym starostwie powiatowym. Wniosek należy uzupełnić o załączniki:

  •    Przekreślony dowód rejestracji i kartę pojazdu (jeśli została wydana)
  •    Umowę kupna – sprzedaży
  •    Ważne badanie techniczne
  •    Dowód opłacenia akcyzy

Całkowity koszt rejestracji wyniesie 256 zł, a składają się na niego m.in:

  •    Karta pojazdu
  •    Tablice rejestracyjne
  •    Pozwolenie czasowe, nalepki legalizacyjne
  •    Tymczasowy dowód rejestracyjny i właściwy dowód rejestracyjny

Jeśli wcześniej nie zostało zawarte ubezpieczenie OC na rok, trzeba to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu. Przeliczając wszystkie dodatkowe opłaty, trzeba liczyć się z dodatkowym kosztem w wysokości średnio kilku tysięcy złotych. Czy zatem zakup auta z Francji się opłaca? To zależy od konkretnej oferty, dlatego warto je przeglądać i szukać cenowej okazji.

 

[1] http://www.info.clicktrans.pl/ile-kosztuje-transport-samochodu-z-zagranicy/

Do góry