Ile kosztuje używane auto z Niemiec?

import-samochodow-z-niemiec

Co roku setki tysięcy samochodów sprowadza się z zagranicy. Blisko 40% z nich stanowią pojazdy ściągnięte z kraju nad Renem[1]. Mimo iż wybór aut dostępnych w kraju jest naprawdę duży, to wciąż wiele osób wybiera się po wymarzone cztery kółka do Niemiec. W tym artykule przedstawiamy ile faktycznie kosztują używane modele samochodów w oparciu o dane z naszego serwisu AutoScout24.

Auto od Niemca bardziej zadbane

Boom na niemieckie auta narodził się w latach 90-tych. To właśnie wtedy Polacy wyjeżdżali za granicę po solidne samochody, których brakowało w kraju. Z czasem jednak ten trend wcale się nie zmienił, mimo że na miejscu są już dostępne zarówno nowe, jak i używane pojazdy większości marek. Co więc przyciąga kierowców do niemieckiego rynku wtórnego? Powszechnie mówi się o wyższym standardzie i lepszym utrzymaniu samochodów. Najczęściej są one bowiem garażowane, zadbane i serwisowane przy użyciu oryginalnych części. Są również użytkowane po świetnie utrzymanych drogach i autostradach.

Łatwo dostępne, wyjątkowe modele

Wybór jest też znacznie większy, bo mówimy o największym motoryzacyjnym rynku w Europie. W samym 2014 roku Niemcy kupili ponad 3 miliony nowych samochodów, czyli 9 razy więcej niż w tym samym okresie Polacy[2]. Nie bez znaczenia jest także atrakcyjne wyposażenie, za które często w kraju trzeba dodatkowo i słono zapłacić. Kierowcy, którzy marzą o perełkach z silnikiem w niestandardowej wersji, skórzanej tapicerce, czy podgrzewanych siedzeniach i klimatyzacji w standardzie, auta z pewnością będą szukali w Niemczech. Tam jest ich naprawdę wiele, a zdarza się, że można też zaoszczędzić. Wystarczy bowiem dobrze przejrzeć dostępne oferty i samodzielnie sprowadzić pojazd. Ile więc mogą kosztować cztery kółka od Niemca?

Najpopularniejsze modele z Niemiec

W pierwszej kolejności pod lupę weźmiemy dostępność poszczególnych modeli. W pierwszej dziesiątce aut, których najwięcej wystawia się w naszym serwisie są:

Nie bez przyczyny są to modele niemieckich marek, bo to właśnie ich jeździ najwięcej po tamtejszych ulicach. Są to liderzy na rynku. Sam Volkswagen zajmuje jego 21,6%. Bezsprzecznie numerem jeden w Niemczech jest wspomniany Golf, którego sprzedaż w 2014 r. sięgnęła aż 260 tys. sztuk. Sprawdźmy zatem ile trzeba za nie zapłacić.

Ile trzeba zapłacić za auta z Niemiec?

Model Średnia cena [euro]
Volkswagen Golf 13954,36
BMW serii 3 14039,66
Opel Astra 9771,70
Volkswagen Passat 15814,55
Mercedes Benz klasy C 19059,50
Opel Corsa 7064,39
Audi A4 17756,06
Volkswagen Polo 7901,07
Audi A3 17055,03

Przyjrzyjmy się topowemu, niemieckiemu modelowi, czyli Golfowi. Średnia cena to 13,9 tys. euro z średnim przebiegiem 77 tys. km. Niektórzy twierdzą, że w Niemczech samochody są wyjeżdżone, więc sprawdźmy czy na pewno. Passat przejeżdża średnio 110 tys. km i trzeba zapłacić za niego 15,8 tys. euro, a Polo 86 tys. km i kosztuje 7,9 tys. euro. Za popularnego Opla Astrę średnia cena to 9,7 tys. euro z przebiegiem 91 tys. km. Z kolei, Opel Corsa kosztuje mniej, bo 7 tys. euro i przejeżdża średnio 74 tys. km. Jednocześnie jest to też samochód z najniższą średnią ceną oferowaną w naszym serwisie.

Ile za używane BMW, Mercedesa i Audi?

Przejdźmy jednak do wyższej półki. BMW serii 3 to średni koszt 14 tys. euro za 125 tys. km na liczniku. Więcej zapłacić trzeba za BMW-1, bo 16 tys. euro (przebieg 74 tys. km) i bardziej luksusowe BMW serii 5 – średnio 20,5 tys. euro z przebiegiem 127 tys. km. Spośród modeli ze stajni Mercedesa najtańszym z rynku wtórnego jest kompaktowa seria A, za 13,6 tys. euro (82 tys. km przebiegu) i seria C, za 19 tys. euro (100 tys. km). Najwięcej kupujący muszą zapłacić za serię E, bo średnio 20,8 tys. z 111 tys. km na liczniku. Za kwotę 17 tys. euro znaleźć można też Audi A3 i A4. Średnio przejeżdżają one kolejno 82 tys. i 112 tys. km. Najwięcej kosztuje model A6, bo średnio blisko 23 tys. euro i przejeżdża 121 tys. km.

Najdroższe nowe samochody

Price / Age category 0 years old 1 year old 2 to 3 years old 4 to 5 years old 6 to 8 years old 9 to 10 years old 11 to 12 years old 13 to 15 years old 16 years and older
Volkswagen Golf 24.296,44 20.987,68 17.576,89 13.237,99 10.012,85 7.290,39 5.539,32 3.305,08 2.010,17
BMW 3-Series 38.738,96 32.167,36 24.455,12 19.875,25 14.916,18 11.179,43 7.463,84 4.964,79 3.068,74
Opel Astra 20.279,27 17.669,47 13.671,81 11.285,78 7.642,65 5.628,70 4.323,19 2.803,86 1.384,80
Volkswagen Passat 35.816,26 29.327,84 18.604,68 15.687,24 10.875,33 7.770,00 5.468,26 3.519,16 1.748,35
Mercedes-Benz C-Series 44.705,99 34.910,33 25.294,58 20.636,87 15.199,20 10.098,71 7.332,00 4.380,12 2.236,02
Opel Corsa 13.046,85 12.223,90 9.320,91 7.887,36 5.991,81 4.556,36 2.728,68 1.958,32 929,59
Audi A4 42.162,45 32.511,59 22.571,83 18.411,92 14.071,00 9.521,01 7.531,81 5.232,38 1.844,41
Audi A3 30.420,08 24.801,61 20.844,89 15.113,43 11.893,05 8.806,41 6.952,38 4.570,39 2.214,72

Zgodnie z ogólnie obowiązującą zasadą na rynku wtórnym najwięcej trzeba zapłacić za najnowsze modele, a ich cena maleje wraz z wiekiem. Średnie ceny za wszystkie pojazdy nie starsze niż rok, to 27 tys. euro. Przy czym najtaniej wypada Opel Corsa i Ford Fiesta za cenę 13 tys. euro oraz Skoda Fabia, za 14,7 tys. euro. Z kolei, najdroższy jest Mercedes klasy E za średnią cenę 50,8 tys. euro oraz BWM serii 5 za 47,7 tys. euro. Mniej zapłacić trzeba za młode BMW serii 3, bo 38 tys. euro i Passata za 35,8 tys. euro.

Warte mniej niż 20 tys. euro

Średnie ceny schodzą poniżej 20 tys. euro w przypadku pojazdów, które mają między 4, a 5 lat. Opel Corsa w tym wieku z rynku niemieckiego kosztuje średnio 7,8 tys. euro, Ford Fiesta – 8 tys. euro, a Skoda Fabia 8,4 tys. euro. W tym przedziale wiekowym najdroższe jest BMW serii 5 z ceną 26 tys. euro i Audi A6 za 25 tys. euro. Te same pojazdy, ale starsze o kolejny rok kupimy już kolejno za 17 tys. euro i tys. euro. Żeby ich cena spadła poniżej 10 tys. euro trzeba szukać modeli w wieku 11-12 lat. W przypadku 4-letniego Mercedesa klasy E średnia cena to 24 tys. euro. Podobnie jak poprzednicy średnio mniej niż 10 tys. ten model kosztuje, gdy kończy 11 lat. 4-letnie BMW serii 3 i Passat wystawiane są w cenach 19,8 tys. euro i 15 tys. euro. W okolicach 10 tys. można kupić już rok starszego Passata, a BMW 3 musi skończyć 11 lat, by znacznie stanieć.

Niektóre samochody są jak wino

Ceny wszystkich wspomnianych modeli maleją sporo wraz z wiekiem. Wyjątkami od tej reguły są natomiast Volkswagen Tiguan i BMW serii 1. Za te pojazdy, które nie skończyły roku zapłacić trzeba kolejno 26 tys. euro i 34 tys. euro. Z kolei ich wersje 16-letnie wcale nie są znacznie tańsze. Za BMW-1 w takim wieku trzeba bowiem liczyć się nawet z wyższą ceną, bo jest to średni koszt nawet 32 tys. euro. Za to Tiguan nie jest droższy, bo jego cena to 16 tys. euro, jednak kosztuje znacznie więcej niż średnio bardziej luksusowe modele innych marek. Skąd takie rozbieżności w cenach w przypadku tych dwóch modeli? Samochody starsze niż 16 lat mogą zaliczać się do kategorii klasyków czy youngtimerów lub charakteryzują się limitowaną serią czy wyjątkowymi elementami wyposażenia.

Czy opłaca się sprowadzić auto z Niemiec?

Ceny używanych samochodów z Niemiec mamy widoczne jak na dłoni, aby więc ocenić czy opłaca się je sprowadzić, wystarczy podsumować wszystkie koszty o których pisaliśmy tutaj. Wyprawa za zachodnią granicę zwykle zamyka się w okolicach 1,5-2 tys. zł. w zależności od modelu, a koszty dotyczą m.in. opłat za:

  • tymczasowe tablice i OC na przejazd do Polski – 75 euro
  • przejazd do kraju na lawecie, jeśli nie można wrócić nim na kołach– ok. 1,5 zł/km, łącznie kilkaset złotych
  • akcyzę – 3,1 % wartości auta (silniki do 2000 ccm) lub 18,6 % wartości pojazdu (w przypadku silników większych niż 2000 ccm)
  • tłumaczenie dokumentów – od. 100 zł w górę
  • przegląd rejestracyjny – 98 zł,
  • rejestrację auta w Polsce – 240 zł.

Podliczenie całkowitego kosztu sprowadzenia auta nie jest trudne. Jeśli dobrze poszukamy okazji lub zależy nam wyjątkowym modelu samochodu, który jest niedostępny w Polsce wyprawa za granicę zawsze się opłaca, a przyjemność z jazdy wyszukaną perełką jest bezcenna.

 

 

[1] http://www.motofakty.pl/artykul/po-samochod-nie-do-niemiec.html

[2] http://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/sprzedaz-samochodow-niemcy-kupili-3-mln-aut/qwbxy

Do góry