Zakup samochodu na firmę z Niemiec

import-samochodow-z-niemiec

Co roku do Polski sprowadzanych jest kilkaset tysięcy aut z Niemiec. Wiele z nich kupują przedsiębiorcy, którzy rozliczają taką transakcję w kosztach prowadzonej firmy. Doradzimy jak to zrobić i czy taki zakup się opłaca.

 

O tym dlaczego warto kupić samochód za zachodnią granicą nie trzeba chyba nikogo długo przekonywać. Niemiecki rynek motoryzacyjny jest największym w Europie, więc można tam znaleźć zarówno niedostępne nigdzie indziej egzemplarze, jak i wynegocjować atrakcyjne ceny. Wybór aut używanych i nowych jest ogromny. W przypadku tych pierwszych często mówi się też o wysokim standardzie i utrzymaniu w dobrym stanie. Niemcy zwykle bowiem dbają o swoje auta, garażują je, wykorzystują oryginalne części zamienne i regularnie serwisują. Warto również wspomnieć o eksploatacji pojazdów na świetnie utrzymanych drogach. Wciąż możliwe jest też wyłowienie perełek w okazyjnych cenach, jednak to wymaga zaangażowania i wnikliwego przejrzenia ofert.

 

Gdzie szukać nowych aut, a gdzie używanych?

 

Prościej i szybciej można oczywiście kupić nowy samochód z salonu. Podliczając jednak koszty sprowadzenia, podatku VAT i akcyzy, taki zakup może okazać się mało korzystny. Znacznie częściej kupujący rozglądają się, więc za ogłoszeniami na rynku wtórnym. Tutaj również opcji jest kilka. Można bowiem kupić auto z drugiej ręki od handlarza, z komisu lub szukać go samodzielnie np. w naszym serwisie. W przypadku pierwszej opcji ryzyko nacięcia się na pojazd po kraksie jest bardzo duże. Sprzedawcy potrafią doskonale zatuszować wszelkie usterki, a sami muszą zarobić na kupionych wcześniej autach. Z kolei, w komisie mamy raczej małe szanse na negocjacje cenowe. Jeśli zatem zależy nam na rozsądnej cenie, lepiej poszukać ofert bezpośrednio od sprzedawców.

 

Zakup auta na firmę od czego zależy?

 

W przypadku zakupu auta na firmę w Niemczech możliwe jest kilka opcji jego rozliczenia i od tego też zależy jakiego samochodu szukać – czy nowego, czy używanego i od jakiego sprzedawcy (osoba prywatna czy firma). Zacznijmy zatem od omówienia każdego przypadku po kolei. Rozliczenie auta kupionego za granicą dzieli się na:

 

  • Zasady ogólne – jeśli kupujemy auto używane od osoby, która nie jest płatnikiem VAT. Wtedy nie ma obowiązku opłaty VATu
  • Wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego pojazdu (WNT) – wtedy obowiązek zapłaty VAT spoczywa na nabywcy

 

Zakup auta używanego z Niemiec na zasadach ogólnych

 

Pierwszy przypadek ma miejsce wtedy, gdy przedsiębiorca kupuje samochód używany od osoby prywatnej. Nie jest to wtedy transakcja mieszcząca się w ramach WNT i nie ma obowiązku opłaty VATu. Taka sytuacja może mieć miejsce jeszcze w kilku sytuacjach:

 

  • Gdy kupujemy auto sprowadzone, które już znajduje się w Polsce (brak przemieszczenia)
  • Zakup u sprzedawcy niemieckiego, który nie ma statusu czynnego podatnika VAT – wtedy zawieramy polsko niemiecką umowę kupna-sprzedaży
  • Zakup używanego samochodu na fakturę VAT marża np. w komisie samochodowym (sprzedawca musi spełniać przepisy do zastosowania takiej procedury)

 

W każdym z powyższych przykładów firma wprowadza zakupione auto na środki trwałe i kwalifikuje jako koszt. Jego wartość wynika z kwoty umieszczonej na fakturze według kursu z dnia poprzedzającego dzień oddania środka trwałego do użytkowania. Zgodnie z przepisami taka wartość nie może przekraczać 20 tys. euro.

 

Zakup auta na firmę z Niemiec w ramach WNT

 

Jeśli przedsiębiorca jest płatnikiem VATu może być bardziej zainteresowany zakupem samochodu w ramach WNT. By taki zakup był możliwe nowe auto musi spełnić określone warunki:

 

  • Stan licznika nie przekracza 6 tys. km
  • Od dopuszczenia do użytku (lub pierwszej rejestracji) nie upłynęło więcej niż 6 miesięcy
  • Przedsiębiorca z Polski, kupując nowy samochód w Niemczech na fakturę, płaci zatem kwotę netto, a później zobligowany jest do uiszczenia podatku VAT już w kraju. Przy tym warto pamiętać, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika VAT, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

 

Odliczenie VAT i rozliczenie transakcji

 

W takim wypadku rozliczenie następuje zgodnie z zasadami ujętymi w ustawie o VAT:

 

  • Nabywca musi zarejestrować się dla celów VAT-UE, jeśli wcześniej tego nie zrobił
  • Opłacić podatek VAT w ciągu 14 dni od zakupu pojazdu
  • Złożyć do urzędu skarbowego druku VAT-23 z kopią faktury
  • Wykazać transakcję i odprowadzony podatek w deklaracji VAT-7
  • Złożyć informację VAT-UE w urzędzie skarbowym w wersji elektronicznej

Należy również pamiętać, że przy rozliczeniu VAT od zakupu WNT istnieje ograniczenie w odliczeniu podatku na pojazdy samochodowe. Od takiego zakupu można bowiem odliczyć 50% kwoty VAT.

Potrzebne dokumenty i pozostałe formalności

Jeśli więc zdecydujemy się na zakup auta na firmę w Niemczech, musimy pamiętać o niezbędnych formalnościach i dokumentach. Sam proces zakupu i sprowadzenia pojazdu nie różni się od tego, gdy nabywcą jest osoba prywatna. Kupując auto w Niemczech na firmę otrzymamy od sprzedawcy komplet dokumentów, które w Polsce trzeba przetłumaczyć na język ojczysty:

    • Umowę kupna sprzedaży lub fakturę
    • Fahrzeubrief – dowód własności,
    • Fahrzeugschein – dowód rejestracyjny,
    • HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego,
    • AU-Abgasuntersuchung – analizę składu spalin,
    • książkę serwisową
    • kartę pojazdu (jeśli została wydana)
    • jeśli auto było wcześniej sprowadzane – dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł

Aby wrócić samochodem do kraju na kołach należy udać się do niemieckiego urzędu komunikacji i wyrejestrować pojazd. Na miejscu czekać będą też pozostałe formalności:

  •    Wyrejestrowanie samochodu, jeśli właściciel nie zrobił tego wcześniej
  •    Uzyskanie numerów rejestracyjnych i wyrobienie tablic, które umożliwią dojazd do kraju. Tablice krótkoterminowe lub wywozowe (w zależności na jakie pozwolenie uzyskamy) wyrobić trzeba w punkcie obok urzędu
  •    Opłacenie tymczasowego OC
  •    Wyrobić tymczasowego dowodu rejestracyjnego

Zakup samochodu w Niemczech – opłata akcyzy

Po powrocie do kraju należy zająć się pozostałymi sprawami urzędowymi. Niezależnie od tego czy kupione na firmę auto będzie podlegało zakupowi WNT czy nie, będzie trzeba uiścić opłatę za akcyzę w urzędzie celnym. Podstawą do jego rozliczenia jest dowód zakupu, czyli umowa kupna-sprzedaży lub faktura. Stawki za akcyzę kształtują się następująco:

  •       3,1 % za pojazdy o pojemności silnika do 2000 cm:
  •       18,6 %. za auta o pojemności silnika powyżej 2000 cm:

Następnie można przejść do przeglądu technicznego i procesu rejestracji pojazdu. Po podliczeniu wszystkich kosztów okazuje się, że dodatkowe opłaty zamykają się zwykle w kilku tysiącach zł. Zakup auta na firmę z Niemiec może, więc być opłacalny, jeśli dobrze przekalkulujemy wszystkie koszty i wybierzemy najlepszą ofertę.

Do góry