Jak sprowadzić samochód z Włoch?

import-samochodow-z-wloch

Jak sprowadzić samochód z Włoch?

 

Włoski rynek motoryzacyjny, jest trzecim, największym w Europie według organizacji JATO. Można wybierać tam nie tylko spośród dużej ilości aut marki Fiat czy Alfa Romeo, ale także modeli z górnej półki. Do pokonania jest co prawda nawet 2 tys. km, ale nie odstrasza to kupujących. Sprawdziliśmy jak krok po kroku przebrnąć przez zakup samochodu we Włoszech i sprowadzenie go do kraju.

 

Do Włoch nie tylko po Fiata, ale też po Ferrari

 

W 2016 r. we Włoszech zarejestrowano 1,82 miliony aut[2]. Rynek wtórny jest, więc tam ogromny i bez większych problemów można znaleźć wymarzony egzemplarz z drugiej ręki. Spośród ofert samochodów premium i luksusowych, to właśnie Włosi wystawiają najwięcej ogłoszeń w naszym serwisie (128 tys.), zaraz po kierowcach z Niemiec. Bez większych problemów można, więc tam znaleźć dobrze wyposażone BWM, Audi, Mercedesa, czy Porsche. Po włoskich ulicach jeździ też dużo luksusowych modeli, więc koneserzy szukają tam często perełek, takich jak: Ferrari, Maserati czy Lamborghini. Z bardziej dostępnych modeli znajdziemy oczywiście Fiaty i Alfy Romeo. Ich zaletą jest z pewnością rzadko skorodowana karoseria, bo w upalnych Włoszech łatwiej o utrzymanie lakieru w dobrym stanie. Z uwagi na wysokie temperatury większość aut posiada też klimatyzację. Jednocześnie kupujący samochody we Włoszech zwracają uwagę na liczne zarysowania i mało zadbane wnętrza samochodów. Są to jednak drobne usterki, które można naprawić w kraju małym kosztem, za to pomagają one w negocjowaniu w cen.

 

Gdzie szukać ofert samochodów z Włoch?

 

Najlepsze ceny oferują handlarze, którzy już sprowadzili samochody do kraju. Nie bez przyczyny zapracowali sobie oni jednak na swoją niepochlebną opinię i zakup auta u nich wiąże się z dużym ryzykiem nacięcia się na uszkodzony lub powypadkowy egzemplarz. Bardzo niska cena powinna, więc wzbudzić podejrzenia. Średnio za BMW i Audi z Włoch trzeba, bowiem zapłacić 20 tys. euro, a za Mercedesa 18 tys. euro. Porsche to koszt nawet 50 tys. euro. Warto zatem przeglądać ogłoszenia i zwracać uwagę czy cena nie odbiega za bardzo od rynkowej. We Włoszech używane auto kupimy w komisie lub bezpośrednio od właściciela. Tego rodzaju oferty bez problemu można przejrzeć w naszym serwisie. Warto zwracać uwagę na szczegółowe opisy oraz zdjęcia, które możliwie jak najdokładniej obrazują stan samochodu. Na tym etapie łatwo także o wstępne podliczenie kosztów. Do ceny pojazdu trzeba bowiem doliczyć jeszcze dojazd i powrót do kraju na kołach lub lawecie, koszty akcyzy oraz rejestracji w kraju. Łącznie dodatkowe koszty mogą pochłonąć nawet kilka tysięcy złotych.

 

Wyjazd po auto do Włoch – co warto wiedzieć

 

Do pokonania może być blisko 3 tys. km w jedną stronę. Jeszcze przed wyjazdem, należy więc skontaktować się ze sprzedawcą i dokonać wstępnych ustaleń, które później powinny zostać spisane w umowie kupna-sprzedaży. Trzeba także zweryfikować, czy barierą nie okaże się brak znajomości języka obcego. Nie wszędzie we Włoszech możliwe będzie bowiem dogadanie się w po angielsku lub niemiecku. Pamiętać należy też o tym, że zgodnie z włoskim prawem gotówką można płacić jedynie do kwoty 3 tys. euro[2]. Jeśli, więc kupujemy auto, które kosztuje więcej, możliwa będzie jedynie płatność przelewem w banku lub na miejscu kartą, o ile sprzedający udostępni taką możliwość.

 

Sprawdzenie auta na miejscu

 

Przed zakupem warto oczywiście sprawdzić stan techniczny samochodu. We Włoszech przeglądy techniczne wymagane są co 2 lata i muszą być potwierdzone w dowodzie rejestracyjnym. Sprzedający powinien zatem przedstawić historię przeglądów, a także książkę serwisową auta. Nie ma on natomiast obowiązku zbadania samochodu przed sprzedażą. Za jego zgodą można go jednak przeprowadzić w lokalnej stacji kontroli pojazdów za ok 70-80 euro. Nic nie stoi na przeszkodzie, by samemu ocenić stan techniczny samochodu i dokładnie obejrzeć jego karoserię, wnętrze oraz odpalić jego silnik. Takie oględziny przy świetle dziennym powinny rozwiać sporo wątpliwości.

 

Dokumenty i umowa kupna sprzedaży

 

By zgodnie z prawem kupić samochód we Włoszech, nie trzeba podpisywać umowy kupna sprzedaży. Jest ona jednak wymagana do rejestracji pojazdu w Polsce i zabezpiecza interesy kupującego. Najlepiej by była ona sporządzona w języku, który rozumie zarówno kupujący, jak i sprzedający. Nie powinno się bowiem podpisywać dokumentu, którego nie rozumiemy. Warto wiedzieć, że niektórzy sprzedawcy próbują umieszczać w umowach niekorzystne klauzule np. o braku gwarancji lub sprzedaniu auta na handel, co pozbawia kupującego prawa do gwarancji[3]. Należy pamiętać, że umowa gwarantuje przez 2 lata od zakupu towaru prawo do rękojmi, czyli odpowiedzialność sprzedawcy z tytuły niezgodności towaru z umową. Nie można jednak odstąpić od umowy, jeśli została podpisana w siedzibie sprzedającego. Co zatem powinno znaleźć się w umowie?

 

  • Dane sprzedającego i wszystkich współwłaścicieli (powinny być takie same, jak w dowodzie rejestracyjnym) oraz kupującego
  • Cena pojazdu
  • Opis samochodu, przebieg, marka, model
  • Data zakupu
  • Podpisy wszystkich stron

 

Oprócz umowy sprzedający musi także przekazać kupującemu:

  • Komplet kluczyków
  • Dowód rejestracyjny (carta di circolazione)
  • Homologację zgodną z wytycznymi Komisji Europejskiej, czyli The European Certificate of Conformity (COC). Jeśli nie zostanie wydane COC, duplikat można otrzymać za dopłatą w kraju po skontaktowaniu się z producentem

 

Formalności na miejscu

 

Dalsze formalności zależą od tego w jaki sposób wracamy do kraju. Jeśli chcemy wracać autem na kołach, musimy jeszcze załatwić tymczasowe tablice rejestracyjne i ubezpieczenie. W tym celu należy udać się do miejscowego wydziału komunikacji (Ufficio Motorizzazione Civile) i złożyć wniosek wraz z dokumentami:

  • wypełnionym formularzem wniosku,
  • dowodem wpłaty za tablice tymczasowe ok 28 euro
  • umową własności,
  • zezwoleniem na wywóz,
  • wnioskiem o tymczasowe tablice rejestracyjne,
  • kopią paszportu lub dowodu osobistego właściciela,
  • kopią dowodu rejestracyjnego

 

Zgodnie z włoskim prawem, wcześniej auto musi być także wyrejestrowane. Ubezpieczenie można natomiast wykupić telefonicznie za pośrednictwem polskiego towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli auto wraca na lawecie, wystarczy je wyrejestrować i można wracać do kraju.

 

Rejestracja samochodu w Polsce

 

Po przyjeździe do Polski, właściciel ma 30 dni na zarejestrowanie pojazdu. Wcześniej należy jednak opłacić podatek akcyzowy, który zostaje wyliczony na podstawie rynkowej wartości pojazdu. Wysokość podatku wynosi:

  • 1 proc. wartości w przypadku silników do pojemności 2000 centymetrów sześciennych
  • 18,6 proc. wartości w przypadku silnika o większych pojemnościach

 

Po uiszczeniu opłaty, należy jeszcze wykonać przegląd techniczny oraz przetłumaczyć dokumenty na język polski u tłumacza przysięgłego. Następnie można przejść do procedur związanych z rejestracją samochodu. Można zrobić to w:

  • urzędzie starostwa powiatowego,
  • urzędzie miasta (dla miast na prawach powiatu)
  • urzędzie dzielnicy (dla Warszawy)

 

Wcześniej można też pobrać ze strony urzędu wniosek, wydrukować go i wypełnić. Do niego dołączyć trzeba także załączniki:

  • potwierdzenie opłaty podatku akcyzowego
  • potwierdzenie aktualnego badania technicznego wykonanego w Polsce
  • włoski dowód rejestracyjny
  • dowód zakupu pojazdu – umowa lub faktura
  • potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych

 

Auto zostanie zarejestrowane tymczasowo na miesiąc. W tym samym dniu, gdy rejestrujemy tymczasowo samochód, trzeba także wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC, a po maksymalnie 30 dniach można odebrać właściwy dowód rejestracyjny, tablice i cieszyć się nowym nabytkiem.

 

[1] http://europe.autonews.com/article/20170103/ANE/170109982/italy-sales-rise-13-in-december

[2,3] http://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/buying-a-car-abroad/italy/index_en.htm

Do góry