Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Ograniczenie prędkości na drogach

Autostrady, drogi ekspresowe, teren zabudowany - czasami podczas jednej podróży kierowca ma okazję poruszać się rozmaitymi arteriami. I chociaż reguła ta dotyczy osób, które przemierzają długie dystanse, nie można wykluczyć...

że po zróżnicowanych trasach przyjdzie podróżować także kierowcom, którzy pokonują niewiele kilometrów. Najważniejsze jest jednak w tej kwestii odpowiednie dostosowanie prędkości na drogach. Wbrew pozorom okazuje się, że nie wszyscy kierowcy pamiętają o ograniczeniach szybkości, jakie nakłada na nich kodeks drogowy. Dzielą się one na limity wynikające z zasad ogólnych oraz podyktowane znakami drogowymi.

Co mówią znaki drogowe?

Nad zasadami ogólnymi przewagę mają znaki drogowe, szczególnie te wskazujące, że należy ograniczyć prędkość. Zdarza się jednak, iż ten sam znak, który na autostradzie nakazuje zdjąć nogę z gazu, w terenie zabudowanym może podwyższać prędkość maksymalną. Sytuacje takie zdarzają się jednak dość rzadko, ponieważ wymagają zaistnienia odpowiednich warunków, tak, aby przejeżdżające z większą szybkością samochody nie zagrażały bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu. Istotny w tym aspekcie jest fakt, że nie każde skrzyżowanie odwołuje znak ograniczający prędkość pojazdu. Takiej mocy nie mają skrzyżowania, które nie są nimi w świetle prawa. O zmianie prędkości mówi ponadto znak informujący, że auto wjeżdża w teren zabudowany. W tym przypadku prędkość należy ograniczyć do 50 km/h w dzień i 60 km/h w godzinach nocnych. Należy przy tym pamiętać, że wbrew powszechnej opinii zielona tablica z nazwą miejscowości nie nakłada na kierowcę stosowania się do określonej prędkości na drogach. Ma ona wyłącznie charakter informacyjny. Do zachowania szczególnej ostrożności, a czasem nawet do zwolnienia pojazdu kierowca jest także zobowiązany, gdy po boku drogi stoją znaki informujące o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych czy ostrzegające przed dziećmi, które niespodziewanie mogą wybiec na jezdnię. Potrącenie pieszego w tym przypadku będzie uważane za niedostosowanie prędkości do warunków jazdy nawet wówczas, gdy kierowca będzie jechał z dozwoloną prędkością 50 km/h.

Samochody osobowe i motocykle

Standardowe ograniczenia prędkości na drogach dotyczą motocykli oraz pojazdów o całkowitej masie nieprzekraczającej 3,5 tony. Zgodnie z przepisami jednoślady i samochody osobowe mogą poruszać się w terenie zabudowanym z szybkością maksymalną 50 km/h. Limit ten zostaje podniesiony o 10 km/h w nocy, czyli od godziny 23.00 do 5.00 rano. Przemieszczając się w terenie miejskim, należy zwrócić szczególną uwagę na strefę zamieszkania, w której panują określone reguły poruszania się pojazdem. Jeżeli znaki drogowe nie mówią inaczej, dopuszczalna prędkość wynosi tutaj 20 km/h. Warto także pamiętać o tym, że pierwszeństwo w strefie zamieszkania bezwzględnie mają piesi. Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się poza terenem zabudowanym. W tym przypadku prędkość uzależniona jest dodatkowo od rodzaju dróg. Na jezdni o jednym pasie ruchu nie może ona przekroczyć 90 km/h, zaś na drodze, na której występują co najmniej dwa pasy - 100 km/h. Podobne rozróżnienie obowiązuje na drogach ekspresowych. W tym przypadku maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się samochód osobowy lub motocykl, wynosi odpowiednio 100 i 120 km/h. Z kolei szybkość na autostradzie nie może w tym przypadku przekroczyć 140 km/h.

Samochody z przyczepą i pojazdy ciężarowe

Nieco inne ograniczenia prędkości na drogach dotyczą aut jadących z przyczepą oraz samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Zmianie nie ulega jedynie szybkość w terenie zabudowanym, która również w tym przypadku wynosi 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy. W terenie zabudowanym auto z przyczepą może rozwinąć prędkość nie większą niż 70 km/h bez względu na to, czy porusza się drogą jednojezdniową czy dwujezdniową. Z kolei na autostradzie dozwolona szybkość to 80 km/h. Prędkość tę mogą rozwinąć ciężarówki oraz autobusy jeżdżące po drogach ekspresowych i arteriach w terenie niezabudowanym, pod warunkiem jednak, że trasa ma wydzielone przynajmniej dwa pasy dla każdego kierunku ruchu. Obowiązuje ona też na autostradzie. Na drogach jednojezdniowych kodeks drogowy ogranicza szybkość do 70 km/h. Warto jednak pamiętać, że bez względu na to, co mówią przepisy, kluczowe z perspektywy bezpieczeństwa, jest dostosowanie prędkości do sytuacji na drodze. Śliska nawierzchnia, intensywne opady deszczu lub śniegu, duża mgła czy zapylenie powietrza, a także znaczne natężenie ruchu powinny być dla kierowcy sygnałami do zdjęcia nogi z gazu. W przypadku samochodów ciężarowych należy dostosować tempo jazdy również do rodzaju wiezionego ładunku. Rozsądek może w tym przypadku uchronić kierującego pojazdem przed nałożeniem mandatu i punktów karnych przez funkcjonariuszy policji. Przede wszystkim jednak pozwoli uniknąć wielu nieprzewidzianych zdarzeń na drodze prowadzących do zagrożenia zdrowia i życia wszystkich jej użytkowników.

Wszystkie produkty

Europa Mitgliedsstaaten-Flaggen

Wszystko o systemie opłat za drogi

Porady · Inne
beleuchtung

Kiedy warto stosować halogeny?

Porady · Inne
verkehr

Mandat z fotoradaru

Porady · Inne
Pokaż więcej