Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Światła drogowe

Każdy kierowca wie o tym, jak ważną rolę w samochodzie pełni sprawne oświetlenie. Jedne ze świateł powodują, że auto jest lepiej widoczne na drodze, inne oświetlają nawierzchnię, czy informują o wykonywanych manewrach.

Jeszcze inne ułatwiają jazdę wtedy, gdy widoczność jest ograniczona przez niesprzyjającą pogodę lub czynniki takie jak zadymienie lub nadmierne zapylenie powietrza. Warunkiem ich sprawnego działania jest jednak dobór odpowiednich żarówek posiadających certyfikat jakości i opatrzonych homologacją. Kierowca powinien także zadbać o właściwe ustawienie świateł oraz o to, aby podczas jazdy reflektory pozostawały czyste. W przypadku przepalenia obudowy lamp lub zmatowienia odbłyśników warto wymienić je na nowe. Co ważne, kierujący pojazdem zobowiązany jest także do prawidłowego używania poszczególnych świateł, aby nie narażać bezpieczeństwa innych uczestników ruchu i uchronić się przed sankcjami nakładanymi przez funkcjonariuszy policji.

Czym są światła drogowe?

W Polsce obowiązuje nakaz używania świateł mijania przez całą dobę. W sytuacji, kiedy widoczność ulega znacznemu pogorszeniu, w szczególności na nieoświetlonych drogach, kierowca może sięgnąć po światła drogowe, potocznie zwane długimi. Ich podstawowym zadaniem jest lepsze oświetlenie jezdni. W przeciwieństwie do reflektorów mijania, lampy drogowe są symetryczne. Oznacza to, że w dokładnie taki sam sposób oświetlają prawą i lewą część drogi. W przypadku świateł mijania prawa część trasy jest oświetlona lepiej. Celem asymetrii jest zapobieganie oślepieniu kierowców jadących w przeciwnym kierunku. Warto jednak pamiętać, że snop światła z reflektorów mijania obejmuje powierzchnię około 40 metrów przed pojazdem. W przypadku świateł długich wartość ta wzrasta do 100 metrów. Odpowiadają za to specjalnie dopasowane żarówki. Jeszcze do niedawna stosowano rozwiązania próżniowe pobierające około 45 watów i cechujące się mocą około 700 lumenów. Obecnie ich rolę przejęły żarówki halogenowe wyróżniające się wyższym natężeniem światła przekraczającym 2000 lumenów. Alternatywę stanowią dla nich reflektory ksenonowe pobierające mniej prądu i zarazem osiągające moc o 1000 lumenów większą niż klasyczne halogeny. Obecnie w samochodach stosowane są często żarówki dwuwłóknowe oznaczone symbolem H4. Oznacza to, że przy dobrej widoczności jedno z włókien odpowiada za działanie świateł mijania. Gdy warunki na drodze się pogorszą, drugie włókno umożliwia przełączenie lampy na światła drogowe.

Kiedy można korzystać ze świateł drogowych?

Przepisy kodeksu drogowego wyraźnie wskazują sytuacje, w jakich kierowca może uruchomić światła drogowe i warunki, w których powinien je wyłączyć. Podstawowa zasada głosi, że można z nich korzystać jedynie od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach. Reguła ta dotyczy zarówno tras przebiegających przez teren niezabudowany, jak i arterii w terenie zabudowanym. Należy podkreślić, że można używać ich zamiast świateł mijania lub razem z nimi. Kierujący pojazdem jest zobligowany do wyłączenia świateł długich w chwili, gdy zaistnieje ryzyko oślepienia innych użytkowników drogi. Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim kierowców nadjeżdżających z przeciwnej strony. Jeżeli w pojeździe poruszającym się równoległym pasem ruchu zostaną wyłączone reflektory drogowe, kierowcy wymijający samochód również powinni z nich zrezygnować. Światła drogowe powinny zostać zamienione na krótkie w chwili, gdy auto zbliża się do pojazdów komunikacji szynowej lub wodnej, pozostających w bliskiej odległości powodującej ryzyko oślepienia osób, które nimi kierują. Światła drogowe muszą zostać wyłączone również w sytuacji, gdy drogą przemieszcza się kolumna pieszych. Warto podkreślić, że reflektory te mogą służyć do wysyłania pulsacyjnych informacji ostrzegawczych.

Niedopuszczalne praktyki grożące mandatem

Za nieprawidłowe stosowanie świateł długich na kierowcę może zostać nałożony mandat karny. Podobnie jak sygnałów dźwiękowych, w żadnym wypadku nie należy ich nadużywać. Reflektory drogowe nie mogą być włączone w dzień. Od świtu do zmierzchu doskonale zastępują je światła mijania, które redukują ryzyko oślepienia kierowców oraz pieszych. Światła długie nie sprawdzą się także jako dodatkowe oświetlenie w niesprzyjających warunkach pogodowych. Podczas silnej mgły czy opadów atmosferycznych dopełnieniem reflektorów krótkich są światła przeciwmgłowe. W czasie jazdy w godzinach nocnych ze świateł długich należy zrezygnować w terenie, w którym droga jest dobrze oświetlona przez latarnie. Warto także pamiętać o tym, że kierowcy, którzy używają świateł drogowych jako sygnału ostrzegającego przed policjantami drogówki, mogą zostać ukarani mandatem. O tym, czy zostanie on nałożony decydują jednak sami funkcjonariusze. Praktyki te są bowiem postrzegane jako nadużycie stosowania świateł, stwarzające zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Sankcje grożą także kierowcom, którzy korzystają z niewłaściwych żarówek pozbawionych homologacji. W takim przypadku, oprócz grzywny, właściciel pojazdu musi się liczyć z ryzykiem przepalenia przewodów, spowodowanym użyciem żarówek o nieodpowiedniej mocy. Nie można także zapominać o właściwym ustawieniu świateł drogowych w taki sposób, aby jak najlepiej oświetlały drogę, redukując jednocześnie do minimum ryzyko oślepienia pozostałych kierowców. Odchylenie strumienia światła w poziomie nie może przekraczać granicy 20 centymetrów na 10 metrów w prawą lub w lewą stronę. Margines ten w płaszczyźnie pionowej z kolei nie powinien być większy niż 5 centymetrów na 10 metrów zarówno w górę, jak i w dół. Po każdej wymianie żarówki lub naprawie związanej z modernizacją klosza bądź reflektora, zaleca się więc powierzenie ustawienia świateł drogowych fachowcom. W ten sposób kierowca zyska lepszą widoczność podczas jazdy nieoświetlonymi ulicami, a zarazem zadba o komfort pozostałych uczestników ruchu.

Wszystkie produkty

Europa Mitgliedsstaaten-Flaggen

Wszystko o systemie opłat za drogi

Porady · Inne
beleuchtung

Kiedy warto stosować halogeny?

Porady · Inne
verkehr

Mandat z fotoradaru

Porady · Inne
Pokaż więcej