Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Regulator ciśnienia paliwa

Regulator ciśnienia paliwa jest niewielkim, ale niezwykle ważnym elementem układu zasilania paliwem. Jego rolą jest dostosowanie ciśnienia paliwa do podciśnienia, które w danej chwili panuje w kolektorze ssącym.

W praktyce oznacza to, że regulator w zależności od potrzeb redukuje lub zwiększa ciśnienie paliwa. Awaria tego podzespołu nie jest łatwa do zdiagnozowania, a jej zbagatelizowanie spowodować może zarówno spadek mocy, a co za tym idzie gorszą pracę silnika, jak i uszkodzenia kolejnych elementów układu.

Budowa i działanie regulatora ciśnienia paliwa

Regulator ciśnienia paliwa jest ważnym elementem zespołu wtryskowego, współpracującym bezpośrednio z kolektorem ssącym. Podzespół o cylindrycznym kształcie składa się z metalowej obudowy, w której mieści się uzwojenie i rdzeń elektromagnesu oraz kulka zaworu. Następnie doprowadzane pod ciśnieniem paliwo trafia do urządzenia przez otwór wlotowy. Gdy ciśnienie przekroczy ustaloną wartość, zawór wylotowy regulatora zostaje otwarty, a niespalona benzyna trafia z powrotem do baku. W wyniku tego procesu zostaje zachowana niezmienna różnica pomiędzy ciśnieniem bezwzględnym w kolektorze dolotowym, a ciśnieniem paliwa w obwodzie zasilania. Paliwo dawkowane jest w sposób całkowicie niezależny od chwilowego ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym. Regulator ciśnienia paliwa odpowiada także za to, by opary z benzyny nie przyczyniały się do powstania pęcherzyków w przewodach paliwowych gorącego silnika.

Regulator ciśnienia paliwa - symptomy awarii

Czujnik ciśnienia paliwa nie należy do podzespołów, które podlegają częstym uszkodzeniom. Jednak podobnie jak w przypadku wszystkich innych elementów ulega on zużyciu mechanicznemu. Następuje ono zwykle wtedy, gdy samochód osiąga średnio 200-250 tys. km przebiegu. Przy normalnym użytkowaniu taki dystans uzyskiwany jest przeciętnie po około ośmiu latach eksploatowania auta. Wpływ na wcześniejsze zużycie regulatora mogą mieć zanieczyszczenia w układzie paliwowym, będące konsekwencją wcześniejszych napraw auta w warsztatach, które nie stosują właściwych zasad w kwestii utrzymania czystości. Uszkodzony regulator nie wpływa na redukcję ciśnienia, w związku z czym przy wysokim ciśnieniu silnik zalewany jest benzyną. Charakterystycznym objawem awarii jest wyraźny zapach niespalonego paliwa wydobywający się z rury wydechowej. Przy zmniejszonym ciśnieniu samochód traci swoją moc, a uruchamianie zarówno zimnego, jak i ciepłego silnika staje się utrudnione. Samochodowy komputer może zmniejszyć obroty silnika do wartości 2000 obr./min. Sygnałem wystąpienia nieprawidłowości jest także zapalająca się na desce rozdzielczej kontrolka układu wtryskowego. Na skutek kontaktu z niespalonym paliwem uszkodzeniu mogą ulec katalizatory auta, czego objawem jest zapalanie się kontrolki "check engine" przy przekraczaniu określonej prędkości. Z czasem szybkość będzie sukcesywnie się zmniejszać. Warto pamiętać, że podobne symptomy mogą wystąpić nie tylko w przypadku uszkodzenia regulatora ciśnienia, ale także awarii pompy paliwowej lub niedrożności filtrów.

Wymiana regulatora ciśnienia paliwa

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa nie kwalifikuje się do naprawy, więc jedynym wyjściem z sytuacji jest wymiana podzespołu na fabrycznie nowy lub w pełni sprawny używany. Przystępując do naprawy, oprócz samego regulatora niezbędne będą także oringi, czyli uszczelki. Wymiany elementu można dokonać za pomocą standardowych narzędzi - śrubokrętu oraz grzechotki z kompletem kluczy oczkowych. Przed przystąpieniem do naprawy należy sprawdzić, czy kluczyk wyłącznika zapłonu znajduje się w położeniu STOP, a następnie odłączyć zacisk bieguna ujemnego akumulatora. W większości modeli pojazdów regulator ciśnienia przymocowany jest do głowicy silnika za pomocą metalowej obejmy i umiejscowiony na końcu listwy wtryskowej. Po zdemontowaniu obejmy należy odpiąć wężyki doprowadzone do regulatora i ręcznie wyjąć podzespół, wykonując półobroty w prawo i w lewo, przy jednoczesnym lekkim pociąganiu. Przy demontowaniu urządzenia nie wolno używać nadmiernej siły ani ostrych narzędzi. Instalowanie elementu musi być poprzedzone dokładnym oczyszczeniem gniazda, w którym mieści się regulator oraz założeniem nowych uszczelek. Zarówno gniazdo, jak i uszczelki należy nasmarować wazeliną lub preparatem o podobnych właściwościach. Po prawidłowym założeniu czujnika, dołączeniu wężyków, przykręceniu obudowy oraz podłączeniu zacisku ujemnego akumulatora należy kilkakrotnie włączyć i wyłączyć zapłon, a następnie uruchomić silnik, zwiększając obroty aż do 4000 obr./min. W tym czasie należy zaobserwować, czy nie występują niepożądane wycieki. Wymiana regulatora nie jest szczególnie skomplikowaną naprawą, ale wymaga zachowania ostrożności oraz perfekcyjnej czystości. Zanieczyszczenia przeniesione podczas montażu do układu paliwowego mogą stać się przyczyną uszkodzenia wtryskiwaczy. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto powierzyć naprawę warsztatom samochodowym, które wykonają zarówno poprawną diagnostykę, jak i profesjonalną wymianę podzespołu.

Wszystkie produkty

lack reparieren

Lakier samochodowy

Porady · Naprawa samochodu
fahrwerk

Tarcze hamulcowe

Porady · Naprawa samochodu
scheibenpflege

Naprawa szyb samochodowych

Porady · Naprawa samochodu
Pokaż więcej