Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt w warsztacie samochodowym. W końcu odpowiednie nasmarowanie i chłodzenie poszczególnych podzespołów silnika jest warunkiem jego sprawnej pracy.

Olej samochodowy wysokiej jakości gwarantuje doskonałą kondycję nowszym jednostkom napędowym. Chroni układ rozrządu, zapobiega zbyt szybkiemu zużywaniu się turbosprężarek i chroni przed uszkodzeniem zaworów sterujących recyrkulacją spalin. Wymieniany zgodnie z zalecaniami potrafi także wydłużyć żywotność silników, które mają na swoim koncie setki tysięcy przejechanych kilometrów. Nic więc dziwnego, że zarówno koncerny motoryzacyjne, jak i fachowcy przekonują, że jest inwestycją, na której zdecydowanie nie warto oszczędzać.

Kiedy wymienić olej silnikowy?

O tym, kiedy wymienić olej silnikowy, informują dane zawarte w instrukcji obsługi pojazdu. Warto jednak pamiętać, że są to liczby szacunkowe, które w wielu przypadkach wymagają modyfikacji. Producenci zwykle sugerują wymianę oleju silnikowego po przejechaniu 30-35 tysięcy kilometrów. Reguła ta odnosi się jednak do stosunkowo nowych silników, które są eksploatowane w łagodnych warunkach. Istnieje bowiem szereg czynników, które znacząco przyspieszają zużycie oleju. Najważniejszym z nich, dotykającym bardzo wielu kierowców, jest jazda w warunkach miejskich. Pokonywanie krótkich odcinków, konieczność częstego ruszania i hamowania czy przemieszczanie się w korkach to sytuacje, które niekiedy mogą nawet o połowę skrócić żywotność oleju silnikowego. Podczas eksploatacji olej chłonie wodę. Jeżeli silnik nie zostanie rozgrzany do temperatury 100 stopni Celsjusza, krople cieczy nie mają możliwości odparowania. Ich zaleganie powoduje z kolei obniżenie właściwości smarnych i myjąco-dyspergujących oleju oraz warunkuje jego szybszą wymianę. Podczas rozruchu do oleju mogą dostawać się drobiny, które nie zostaną wyłapane przez filtr układu smarowania, co zanieczyszcza go i powoduje gorszą pracę jednostki napędowej. Interwały między kolejnymi wizytami w warsztacie powinny być skracane wraz z wiekiem auta. Czynnikiem niesprzyjającym kondycji oleju jest także czas. Nawet samochody, które przez większą część roku stoją w garażu, powinny mieć sukcesywnie wymieniany olej, dzięki czemu w silniku nie będą odkładać się zanieczyszczenia prowadzące do jego powolnej degradacji.

Czynniki potęgujące zużycie oleju silnikowego

Przewaga jazdy w warunkach miejskich oraz upływ czasu to jednak nie jedyne czynniki sprzyjające szybszemu zużywaniu się oleju silnikowego. Jego wymiana powinna nastąpić o 1/3 szybciej niż zaleca producent auta, gdy samochód jest użytkowany w warunkach dużego zapylenia. Zdarza się bowiem, że filtry powietrza nie wychwycą wszystkich drobin pyłu i kurzu, co z kolei prowadzi do zanieczyszczenia układu smarowania. Wymiana oleju silnikowego powinna nastąpić wcześniej w sytuacji, gdy pojazd ulega dodatkowym obciążeniom powodowanym gwałtownym ruszaniem z niskich obrotów lub częstym podróżowaniem z przyczepą. Powoduje to zwiększenie temperatury jednostki napędowej. Olej, którego zadaniem jest chłodzenie motoru, ulega wówczas szybkiemu utlenieniu, co przekłada się na jakość pracy silnika. Znaczne obciążenie pojazdu powoduje ponadto mniej dokładne spalanie paliwa, a to z kolei generuje większą ilość zanieczyszczeń trafiających do oleju silnikowego. Zasada ta dotyczy także samochodów jeżdżących w gorącym lub mroźnym klimacie. W tym przypadku kluczową rolę odgrywa dopasowanie lepkości oleju silnikowego do warunków, w jakich będzie użytkowane auto.

Syntetyczny, półsyntetyczny, a może mineralny?

Podczas wymiany oleju silnikowego ważną kwestią jest odpowiednie dopasowanie specyfiku do rodzaju jednostki napędowej. Zdecydowanie dobrą opcją jest wybór środka rekomendowanego przez producenta danego modelu. Obecnie na rynku dostępne są trzy rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Pierwsze z nich przystosowane są do pracy w dużo wyższych temperaturach niż dwa pozostałe. Zapewniają ponadto lepsze smarowanie w chwili dociskania poszczególnych elementów mechanizmu jednostki napędowej. Co ważne, zapobiegają odkładaniu się nagaru, który może okazać się zabójczy zwłaszcza dla nowoczesnych motorów wyjątkowo wrażliwych na zanieczyszczenia. Badania prowadzone na olejach syntetycznych sprawiają, że są one nieustannie ulepszane, co czyni je zdecydowanym faworytem. Nieco tańsze są oleje półsyntetyczne, które również dobrze chronią silnik przed zatarciami. Są jednak mniej odporne na zanieczyszczenia i szybciej ulegają procesom utleniania, a to powoduje, że wymagają częstszej wymiany. Zdecydowanie najgorszą opcją są z kolei oleje mineralne. Ich stosowanie dopuszczalne jest jedynie w starych silnikach, które przez wiele lat pracowały na tego typu specyfikach. Oleje mineralne mogą okazać się także dobrym rozwiązaniem w przypadku jednostek napędowych, które pobierają olej w zbyt dużych ilościach. Warto dodać, że są to najtańsze tego rodzaju preparaty dostępne obecnie na rynku.

Wymiana oleju silnikowego - samodzielnie, czy w autoryzowanym serwisie?

Ważną kwestią jest także kontrola poziomu oleju przeprowadzana przez właściciela pojazdu. W nowszych modelach aut informacja ta jest przekazywana za pomocą elektronicznych wskaźników, a w starszych należy posłużyć się bagnetem. Trzeba jednak pamiętać, że pomiar ilości oleju musi być nastąpić wówczas, gdy samochód stoi na równej nawierzchni kilka minut po załączeniu silnika. Mimo że wymiana oleju silnikowego nie nastręcza poważnych trudności, lepiej zlecić ją doświadczonym fachowcom, zaś kierowcy pozostawić jedynie kontrolę ilości specyfiku. Powierzając auto fachowcom, kierowca zyskuje pewność, że do miski olejowej trafił środek dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Kluczową kwestią jest w tym przypadku rodzaj oleju oraz jego lepkość. Co ważne, wprawny mechanik, widząc stan zużycia oleju, będzie mógł oszacować w przybliżeniu datę kolejnej jego wymiany. Szybko i sprawnie poradzi sobie także z wymianą filtra oleju. Decydując się na wymianę oleju silnikowego w serwisie, kierowca nie musi martwić się też utylizacją przepracowanej cieczy. Najważniejszym aspektem pozostaje jednak solidność wykonania usługi, która uchroni przed ewentualnymi wyciekami i pozwoli na kilkanaście miesięcy zapomnieć o wizycie w warsztacie.

Wszystkie produkty

scheinwerfer

Czy warto zamontować w aucie żarówki ksenonowe?

Porady · Techniczne
antrieb

Ustawienia rozrządu

Porady · Techniczne
scheinwerfer

Żarówki samochodowe

Porady · Techniczne
Pokaż więcej