Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

System start stop

Auto Stop, iStop, Stop&Go - to tylko niektóre nazwy, którymi producenci samochodów oznaczają system start stop. Fakt, iż technologia ta coraz częściej pojawia się w nowych samochodach jest efektem coraz bardziej rygorystycznych norm emisyjnych, które obowiązują w Europie.

Najkrócej rzecz ujmując, jest to układ elektroniczny, który wyłącza silnik w momencie, kiedy uzna, że jego praca nie jest potrzebna. Głównym założeniem wykorzystywania systemu jest ograniczanie poziomu emisji dwutlenku węgla. To dlatego system jest tak popularny w nowoczesnych samochodach. Docelowo technologia powinna znaleźć się we wszystkich nowych autach przeznaczonych na rynek europejski.

W jaki sposób działa system start stop?

Sposób działania systemu jest dość prosty. Otóż po zatrzymaniu samochodu, czy to na czerwonym świetle, w korku, czy z innej zależnej od kierowcy przyczyny, silnik zostaje automatycznie unieruchomiony na czas postoju. Żeby tak się stało, muszą być spełnione pewne warunki. Przede wszystkim akumulator powinien być na tyle naładowany, aby umożliwić ponowne uruchomienie silnika. Poza tym jednostka napędowa powinna zachować określoną temperaturę, ponieważ zimny silnik wpływa na większe zanieczyszczenie i pochłania więcej paliwa. Musi być również zachowany odpowiedni czas między kolejnymi cyklami, który poszczególni producenci różnie definiują. Komputer odpowiadający za pracę systemu troszczy się też, aby cały proces nie zaszkodził jednostce napędowej i jej osprzętowi, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa i wygody pasażerów. Warto podkreślić, że kierowca ma możliwość wyboru, czy chce, aby system towarzyszył mu podczas jazdy, czy woli go wyłączyć i nie zaprzątać sobie głowy dość częstym włączaniem i wyłączaniem silnika, zwłaszcza w warunkach miejskich. Samochody, które posiadają manualną skrzynię biegów są ponownie uruchamiane po wciśnięciu pedału sprzęgła. W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów samochód ruszy po zdjęciu stopy z pedału hamulca.

Zalety korzystania z systemu start stop

Eksperci oraz użytkownicy systemu start stop dzielą się na zwolenników i przeciwników tej stosunkowo nowej technologii. Kierowcy, którzy dużo czasu spędzają na przemieszczaniu się po mieście, co nierozerwalnie związane jest z częstymi postojami wymuszonymi przez korki i światła, doceniają oszczędności, jakie daje system start stop. Według producentów korzystanie z niego pozwala zaoszczędzić od kilku do prawie 20% paliwa. Z kolei przeciwnicy rozwiązania wskazują, że oszczędności w realnym użytkowaniu są jedynie minimalnie zauważalne. Tłumaczą to tym, że podczas przeciętnego użytkowania pojazdu silnik gaśnie co jakiś czas, a więc jego działanie jest tylko nieznacznie ograniczone. Argumentem przeciwko tej tezie jest wyjaśnienie, że kompleksowy system start stop powoduje także zmniejszenie wykorzystania silnika poprzez elementy elektryki pojazdu. Przykładowo opór postawiony przez alternator będzie ciągle uzależniony od kultury kierowania samochodem. Alternator pracuje najpełniej podczas hamowania i zdejmowania nogi z gazu. W trakcie przyspieszania opór jest minimalny, co wpływa na odciążenie nie tylko alternatora, ale również silnika. Wspomniana główna zaleta systemu, czyli ograniczenie zużycia paliwa, najbardziej odczuwalna jest w ruchu miejskim. Technologia ta zwiększa także komfort wymuszonych przez okoliczności drogowe postojów. Kolejnym argumentem przemawiającym za korzystaniem z systemu, po który często sięgają miłośnicy ekologii, jest mniejsza emisja toksycznych spalin nawet o kilkanaście procent, co przekłada się na czystsze środowisko. Ponadto układ ogranicza nadmierny hałas nawet w czasie krótkiego postoju.

Korzystać czy nie?

Oczywiście, do głosu dochodzą także przeciwnicy rozwiązania start stop, którzy tę funkcjonalność uznają za niepotrzebny gadżet. Swoje racje uzasadniają między innymi sposobem współpracy systemu z innymi podzespołami auta. Na uwadze mają zwłaszcza akumulator, rozrusznik oraz turbinę, które system start stop zdaniem sceptyków nadmiernie eksploatuje. Wiąże się to z kolei z większym ryzykiem uszkodzenia podzespołów, których koszt naprawy poniesie użytkownik samochodu. Wyższa cena serwisowania i zamienników do układów przystosowanych do technologii start stop to kolejny argument jej przeciwników. Warto podkreślić, że nie każdy akumulator nadaje się do obsługi samochodów wyposażonych w tę funkcjonalność. Warto podkreślić, że koszt takiego ogniwa, które musi być mocniejsze, ponieważ wiąże się z częstszym doładowaniem, jest zdecydowanie większy od ceny standardowej baterii. Warto zatem rozważyć wszystkie plus i minusy stosowania coraz bardziej standardowej technologii, skonfrontować ją z najczęstszym trybem jazdy i zdecydować, czy podziękować za współpracę systemowi start stop, czy też pozostawić go aktywnym niezależnie od okoliczności. Należy pamiętać, aby dbać o silnik swojego auta i korzystać z niego oraz technologii start stop rozważnie, chcąc uniknąć przykrych konsekwencji w postaci dużych kosztów napraw związanych z nadmierną eksploatacją. Konstruktorzy najnowszych systemów zapewniają jednak, że kolejne rozwiązania nie niosą ryzyka dla silnika nowego samochodu. Ich konstrukcja i modyfikacja jest tak opracowana, aby nie wpływać negatywnie na współpracujące elementy pojazdu.

Wszystkie produkty

scheinwerfer

Czy warto zamontować w aucie żarówki ksenonowe?

Porady · Techniczne
antrieb

Ustawienia rozrządu

Porady · Techniczne
scheinwerfer

Żarówki samochodowe

Porady · Techniczne
Pokaż więcej