Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Czy warto zamontować w aucie żarówki ksenonowe?

Żarówki ksenonowe pojawiły się na rynku w lach 90. i jeszcze jakiś czas temu kojarzyły się wyłącznie z drogimi autami. Obecnie w coraz większym stopniu stają się standardem i są montowane zamiast halogenów.

Jeśli nawet tego typu oświetlenie nie znalazło się w wyposażeniu samochodu, możemy zakupić je sami. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z bardzo specyficznymi lampami. Zanim zdecydujemy się je zamówić, warto zapoznać się z ich parametrami.

Żarówka ksenon - nauka w służbie motoryzacji

Słowo "żarówka" jest tutaj mocno umowne. Doskonale znana szklana bańka działa dzięki umieszczonemu w środku pręcikowi, który żarzy się i wytwarza światło. Żarówka xenon odziała w oparciu o zupełnie inną zasadę. Technicznie jest lampą łukową. Światło emituje tutaj łuk elektryczny zamknięty w komorze z gazem szlachetnym. W tym wypadku jest to naturalnie ksenon z domieszką soli metalicznych z grupy halogenów. Tego typu oświetlenie cechuje relatywnie duża wydajność. Lampa łukowa z ksenonem wytwarza 3200 lumenów, pobierając przy tym 35 watów. Należy też pamiętać, że generowane przez nią światło jest bardzo zbliżone do słonecznego - ma podobną temperaturę barwną.

Zastosowanie żarówek ksenonowych

Żarówki ksenonowe mają wiele zalet, ale - delikatnie mówiąc - nie są uniwersalne. Do osiągnięcia odpowiedniej barwy i tym samym intensywności świecenia potrzebują nawet do kilku sekund. Wszyscy doskonale wiemy, że na drodze liczą się nie tylko sekundy, ale też ich setne części. Dlatego żarówki te montuje się najczęściej jako światła mijania. Muszą one działać przez cały czas, co znacząco redukuje potencjalne problemy. W tej sytuacji jako światła drogowe zazwyczaj instalowane są reflektory halogenowe.

Reflektory bixenon

Na rynku oprócz samych żarówek napotkamy także reflektory typu bi xenon. Tutaj ponownie mamy do czynienia z mylącą nazwą. Cząstka "bi" mocno sugeruje, że w środku znajdziemy dwie żarówki. Tymczasem elementem zapłonowym jest jedna lampa łukowa. Sednem działania tych reflektorów jest jednak układ optyczny. Wewnątrz obraca się specjalna przesłona, która może rozpalać osobno światła długie i mijania. Rozwiązanie to jest efektywne i na dłuższą metę ekonomiczne. Musimy jednak pamiętać, że montaż biksenonów to już zadanie dla prawdziwego specjalisty. Tego typu układy optyczne występują w dwóch całkowicie odrębnych wariantach. Mogą więc działać cyfrowo lub analogowo.

Wady i zalety żarówek ksenonowych

Kierowcy cenią sobie żarówki ksenonowe ze względu na ich olbrzymią żywotność. Krążą legendy, że tego typu lampy łukowe mogą działać dłużej niż niejeden samochód. Okres, przez jaki mogą one sprawnie służyć rzeczywiście jest imponujący. Ich czas nieprzerwanego świecenia sięga dwóch tysięcy godzin. To trzy razy dłużej niż w przeciętnej lampie halogenowej. Kupując tego typu oświetlenie, musimy jednak brać pod uwagę, że żywotność nie zawsze równa się niezmiennej sprawności działania. Faktem jest, że lampy te działają bardzo długo. Wraz z czasem zmieniają się jednak ich parametry - zmniejsza się jasność świecenia, a tak cenna temperatura barwy zbliża się do górnej części skali. Żarówki ksenonowe są też wielokrotnie droższe od halogenowych. Koszty nie kończą się jednak na samym zakupie nowych lamp. Musimy wziąć pod uwagę również konieczność dokupienia zapłonnika - specjalnego generatora niezbędnego do ich funkcjonowania. Zamknięty wewnątrz łuk elektryczny wytwarza światło o specyficznej charakterystyce. Jest ono jasne i ma niebieskawy odcień. Te dwie cechy można uznać za zalety. Skutkiem ubocznym jest jednak również powstawanie promieniowania UV, które może mieć negatywny wpływ na zwierciadło reflektora. Do kosztów będziemy więc musieli doliczyć także regenerację lub wymianę lustra. Dzięki zastosowaniu lamp ksenonowych z samochodowych reflektorów wydobywa się jasny i niezwykle precyzyjny snop światła. Świetnie sprawdza się on w warunkach polskiej zimy i jesieni. Z drugiej jednak strony nadjeżdżający z naprzeciwka kierowcy często skarżą się na nagły "błysk" reflektorów ksenonowych. Wielu kierowców twierdzi, że te lampy zbyt mocno oślepiają innych uczestników ruchu.

Wszystkie produkty

antrieb

Ustawienia rozrządu

Porady · Techniczne
scheinwerfer

Żarówki samochodowe

Porady · Techniczne
audio

Jak wybrać odpowiednie głośniki samochodowe?

Porady · Techniczne
Pokaż więcej