Kupuj używane Audi 80 na AutoScout24

Największy wybór używanych samochodów w Europie.

Oferty pasujące do wyszukiwania

Oferty pasujące do wyszukiwania

Pogromca miejskich szlaków

Audi 80 po raz pierwszy pojawiło się na Europejskich szosach u progu lat 70. ubiegłego wieku i już na samym początku swojego istnienia wzbudziło podziw wśród współczesnych miłośników motoryzacji. Innowacyjny i odważny jak na 1972 rok design był głównym powodem, dla którego pierwsza generacja wyprodukowanego przez Audi AG auta tak bardzo zaintrygowała odbiorców, ale ostre krawędzie i dyskretnie opływowe linie kryły pod sobą jeszcze wiele niespodzianek. Audi 80 B1 było dumnym następcą stylowego i niemal legendarnego F103, dlatego projekt subtelnie opierał się na wizji swojego poprzednika. Zaledwie rok po swojej premierze Audi 80 w nowatorskiej odsłonie zyskało prestiżowy tytuł European Car Of The Year, co zachęciło twórców do dalszych modyfikacji – zarówno wizualnych, jak i technicznych. Po przejściu lifftingu poczciwa 80-tka królowała na szosach Europy jeszcze przez kilka lat, by w 1978 roku ustąpić miejsca swojej młodszej siostrze w wersji B2, która powieliła sukcesy swojego pierwowzoru i również zyskała szereg nobilitujących nagród. Projekt auta odbiegał jednak od lekko zakrzywionych krawędzi B1 i konsekwentnie oscylował wokół ostro zakończonych linii, kątów prostych i surowych przejść między reflektorami a przednią osłoną chłodnicy. Kolejnym krokiem twórców Audi 80 była trzecia generacja samochodu, Audi 80 B3, która zaskoczyła otoczenie o wiele łagodniejszym designem i dość rozbudowanymi osiągami pod maską. Trzecia generacja modelu była także symbolicznym zakończeniem poprzedniej epoki, bo sygnowane emblematem B3 auto było pierwszym w swoim segmencie, które miało montowaną klimatyzację w wersji manualnej lub automatycznej. Oczywiście za dodatkową opłatą przyszłego, szczęśliwego posiadacza samochodu. Kres produkcji niemieckiego pojazdu nadszedł w 2000 roku, gdy z taśmy fabrycznej zjechał ostatni model Audi 80, jednak zanim to nastąpiło, twórcy modelu zaprezentowali światu ostatnią, czwartą generację B4, która do dziś uznawana jest za symbol aut w swojej klasie.

Historia krótka, ale za to jak barwna!

Kultowe Audi 80 – zanim stało się ikoną swoich czasów – przeszło dość długą drogę. Słynny dzisiaj samochód używany w 1972 roku powstał z wizji projektantów z niemieckiego koncernu Audi AG i szybko zyskał stabilną pozycję w swoim autosegmencie. Zaledwie rok po premierze legendarna 80-tka zyskała tytuł Samochodu Roku 1973, a u progu lat 80. zaskarbiła sobie miano jednego z najpopularniejszych aut Europy. Właściwie od chwili debiutu w 1972 roku Audi 80 nie przechodziło znacznych modyfikacji wizualnych, bo producenci zdecydowanie skupili się na technicznej stronie ulepszania modelu. Jedynym "szaleństwem", na jakie pozwolili sobie kreatorzy marki względem jej wyglądu, był przeprowadzony w 1976 roku lekki facelifting, który nadał pojazdowi nieco bardziej szlachetnych linii i estetycznych chromowanych elementów. Druga generacja maszyny, znana jako B2, wypuszczona została na rynek w 1978 roku i to właśnie ta wizualizacja projektu stała się najbardziej rozpoznawalnym modelem wśród swoich "sióstr". Zmodyfikowany wariant, podobnie jak swój pierwowzór, zyskał szereg prestiżowych nagród i już w dwa lata po premierze, w 1978 roku, zyskał swój nowy odpowiednik w postaci zmodernizowanego modelu 80 Formel E. Z roku na rok koncern Audi sukcesywnie wprowadzał kolejne nowości do swojej puli popularnej Osiemdziesiątki, by w 1986 zawojować rynek kolejna generacją, B3, zachowaną w swej niezmiennej formie po dziś dzień. Ostatnia modyfikacja designu nastąpiła w 1991, kiedy to pojawił się model B4, i królowała na szosach do końca 1996 roku.

Nieśmiertelne możliwości

Ikona miejskich dróg z korzeniami w latach 70. ubiegłego stulecia zaskoczyła współczesnych odbiorców nie tylko dość ciekawym wzornictwem, ale także nieprzeciętnymi jak na tamte czasy osiągami pod maską. Pierwsze modele wyposażone były tylko w silniki benzynowe, których pojemność oscylowała między skromnym 1.2, poprzez praktyczne 1.4, aż po dość pokaźne półtora litra. Modele B2 dostępne były już w dwóch wersjach napędowych, z motorem zasilanym benzyną oraz w wersji wysokoprężnej, która jednak pozostała dużo skromniejsza niż tradycyjny "benzyniak", bo przez długi czas występowała tylko w pojemności 1.6D lub TD. Dopiero trzecia wersja Audi 80 przyniosła nieco szersze pole manewru miłośnikom Diesla, bo można było wybierać między pierwotną pojemnością 1.6 a nowatorskim silnikiem 1.9, który wykorzystany został także w ostatniej generacji, B4. Kultowy samochód używany – poza dość zadowalającymi osiągami – wpisał się w historię motoryzacji także za sprawą niemal niezniszczalnego nadwozia, które z powodzeniem przetrwało nawet trudne warunki atmosferyczne. Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik dodatkowo podbiły serca miłośników miejskich aut i sprawiły, że całokształt Osiemdziesiątki stał się wyznacznikiem komfortu oraz trwałości w wydaniu zarówno miejskim, jak i długodystansowym.