Kupuj używane Audi Quattro na AutoScout24

Największy wybór używanych samochodów w Europie.

Oferty pasujące do wyszukiwania

Oferty pasujące do wyszukiwania

W Audi Quattro napęd na cztery koła stał się standardem

Stały napęd na cztery koła w samochodach osobowych jest dziś standardem w wielu luksusowych modelach, a nawet w małych autach, takich jak chociażby Fiat Panda. Producenci często oferują wersje z napędem na wszystkie koła jako wyposażenie dodatkowe, a to ze względu na ich lepsze prowadzenie na trudnym podłożu. Kiedy pod koniec lat 70. firma Audi postanowiła w swoich samochodach wprowadzić napęd na cztery koła , wkroczyła w obszar zarezerwowany do tej pory dla samochodów terenowych i militarnych. Audi stało się prekursorem tej technologii w autach do użytku codziennego. Inżynierowie z Ingolstadt na bazie Audi 80 zaimplementowali modelowi Audi Coupé, napędzanemu dotychczas na przód, nowy napęd na wszystkie koła, który nazwano „quattro”. W ten właśnie sposób narodziło się Audi Quattro. W roku 1980 rozpoczęto sprzedaż pierwszego na świecie auta seryjnie wyposażonego w napęd na cztery koła, co stanowiło przełom w branży pojazdów cywilnych.

Ur-Quattro, czyli pierwsze Quattro o przełomowej konstrukcji, to poszukiwany youngtimer

Popularność i sukces tego samochodu przez lata wynikały z walorów, jakie prezentował. Dzięki lepszej trakcji samochód osobowy z napędem na cztery koła świetnie trzyma się drogi nawet w najtrudniejszych warunkach. Te same zalety posiadają wszystkie następne modele Audi. W roku 1982 opcjonalnie oferowano napęd na wszystkie koła dla limuzyny Audi 80, modelu z segmentu aut średnich. Dwa lata potem pojawiło się duże Audi 100, limuzyna, ze stałym napędem na cztery koła. Do roku 1991 wyprodukowano jedynie ok. 10 000 egzemplarzy modeli Ur-Quattro. Do dziś są one z tego powodu – obok kabrioletów – najbardziej poszukiwanymi youngtimerami tej marki. Do pierwszego Audi z napędem na wszystkie koła nawiązują nowsze modele Audi A4 i Audi A6 allroad, które także w nazwie mają „Quattro”.

Sportowe zacięcie Audi Quattro nadało marce nowy image

Audi Quattro jest nie tyle pionierem nowych technologii dla aut z grupy VW, a raczej symbolem dynamicznej jazdy, jaką klienci kojarzą z marką. Inżynierowie z Ingolstadt zaprojektowali trzydrzwiowego hatchbacka z szerokimi błotnikami, tylnym spojlerem i logo marki w postaci czterech pierścieni wyeksponowanych na osłonie chłodnicy. W porównaniu z dotychczasowym coupé Audi Quattro prezentował znacznie bardziej sportowy charakter, który podkreślały znajdujące się pod maską jednostki napędowe.

Silniki w Audi Quattro

Od rozpoczęcia produkcji do roku 1987 coupé dysponowało pięciocylindrowym silnikiem turbo o pojemności 2,1 l i mocy 200 KM (147 kW), co pozwalało mu osiągać prędkość 220 km/h. „Setkę” osiągał w 7,1 sekundy. Produkowana od roku 1984 wersja z katalizatorem posiadała ponad 162 KM (119 kW). W roku 1987 wymieniono silnik o pojemności 2,1 l na większy o pojemności 2,2 l i mocy 200 KM (147 kW). Od roku 1989 topowy model Audi Quattro 20V osiągał moc 220 KM (162 kW) z przyspieszeniem do „setki” w 6,3 sekundy i prędkością maksymalną 230 km/h. Zaprojektowany w roku 1983 rajdowy Audi Sport Quattro w wersji drogowej wyprodukowano jedynie w niewielu egzemplarzach. W wersji drogowej posiadał węższy rozstaw osi i osiągał moc 306 KM (225 kW), z prędkością maksymalną 250 km/h. Prędkość 100 km/h osiągał w czasie 4,9 s. Wiosną 1991, po jedenastu latach, z taśmy produkcyjnej w Ingolstadt zjechał ostatni Audi Quattro, którego zastąpił model Audi S2.