Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
bentley-l.jpg

Bentley

Na początku istnienia firmy Bentley Motors, założonej w 1919 roku, nazwisko brytyjskiego producenta w żadnym wypadku nie kojarzyło się z samochodami, które wraz z Rolls-Royce'ami stały się na całym świecie synonimem motoryzacyjnego luksusu. Współczesne założycielowi firmy W.O.Bentley pokolenie łączyło raczej z tą nazwą sensacyjne zwycięstwa w legendarnych wyścigach, takich jak Le Mans 24 oraz ze zwariowanym pomysłem wyścigu Bentleya z pociągiem na odcinku od Cannes do Londynu. Ponieważ Bentley w tego typu rozgrywkach najczęściej zdobywał cel jako pierwszy, szybko usankcjonował się sportowy image producenta w świecie motoryzacji. Marka pozostała przy swoim nawet po wykupieniu jej w 1931 roku przez Rolls-Royce'a dla którego Bentley stanowił rosnącego w siłę na rynku samochodów luksusowych konkurenta. Rolls-Royce uczynił z Bentleya jedną ze swoich podrzędnych marek, która miała łączyć sportowy napęd ze słynnym komfortem Rolls-Royce'a.

Bentleyowi jako bliźniaczemu modelowi Rolls-Royce'a groził w latach 70. koniec istnienia

Przez dziesięciolecia po ulicach jeździły Bentleye, które nie były indywidualnymi modelami, tylko wersjami limuzyn i kabrioletów Rolls-Royce'a niemalże identycznymi pod względem technicznym i wzorniczym ze swoimi pierwowzorami. Wówczas tylko odsłony Bentleya S i T oraz Bentley Corniche i Mulsanne odstawały od siostrzanych modeli Rolls-Royce'a. Jedynym elementem wyróżniającym była jednak osłona chłodnicy, która została pozbawiona figurki "Spirit of Ecstasy", a na miejscu której widniało uskrzydlone logo Bentleya. Od lat 60. producent nie mógł więcej dotrzymać obietnicy o sportowym luksusie. Bentley stał się wkrótce jedynie tańszym wydaniem Rolls-Royce'a. Image marki wygasał w oczach równolegle do spadku sprzedaży. Kiedy Rolls-Royce w 1971 roku wpadł w finansowe kłopoty i przez prawie dziesięć lat jako firma państwowa był zdany na pieniądze podatników, a marce Bentley groziło zniknięcie z rynku samochodowego.

Wraz z powrotem sportowych modeli Bentleyowi udaje się dokonać przełomu

Zwrot nastąpił w połowie lat 80. po reprywatyzacji Rolls-Royce'a, kiedy to na rynek został wprowadzony Bentley Turbo R – model podstawowy upragnionej limuzyny Bentleya o sportowym charakterze i w przystępnej cenie. Hitem sprzedaży został natomiast produkowany w latach 1991-2003 Bentley Continental, który był dostępny w wersji coupé i kabrio oraz który przywrócił do życia sportową tradycję marki. Ponadto przyczyniły się do tego w dużej mierze nowe silniki BMW, które były po raz pierwszy wmontowane do premierowego modelu Bentley Arnage, przedstawionego w roku roku jako projekt flagowy producenta. Dzięki tej ofensywie modelowej w kierunku zdecydowanie sportowego samochodu luksusowego Bentley pokrył wkrótce połowę sprzedaży producenta Rolls-Royce. Ten jednak zbyt późno odbił ze swoją polityką modelową we właściwą stronę, jeśli chodzi o ofertę Bentleya. Z końcem lat 90. skończyły się finansowe zasoby brytyjskiego producenta. Koncern rozszczepił się w 1998 roku i rozdzielił prawa do marek. Rolls-Royce przeszedł do BMW, a koncern Volkswagena z Wolfsburga zapewnił sobie prawa do Bentleya.

Nowe modele Bentleya pod rządami VW

Wraz z przedstawieniem w 2003 roku samodzielnie opracowanej linii modeli coupé pod tradycyjną nazwą Continental GT, Volkswagen chciał stworzyć sobie warunki do usankcjonowania Bentleya jako marki tworzącej sportowe samochody luksusowe. Poza tym dwudrzwiowym modelem Gran Turismo z silnikiem o zapierającej dech w piersiach mocy 463 kW (630 KM), który powstał na platformie Volkswagen Phaeton , do programu dołączyła w 2005 roku limuzyna Continental Flying Spur, a rok potem kabriolet Continental GTC. Pod rządami Volkswagen w końcu doczekała się realizacji linia topowych modeli, opracowywana jeszcze za czasów Rolls-Royce'a Bentley Arnage. W 2006 roku pojawił się na rynku kabriolet Bentley Azure bazujący na modelu Arnage. W kolejnym roku zaprezentowano natomiast wersję coupé pod nazwą Bentley Brooklands.