Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW Alpina

Dla wielu miłośników niemieckiej motoryzacji topowe modele BMW to szczyt marzeń. Nie brakuje jednak i takich, którzy wolą bawarskie auta w jeszcze mocniejszych i bardziej zaawansowanych wersjach. To właśnie z myślą o nich powstają auta BMW Alpina. Pojazdy te bywają uważane za stuningowane odsłony innych modeli BMW. Nie jest to jednak prawdą, gdyż Alpina jest oficjalnie zarejestrowana jako producent aut, a nie wyłącznie ich tuner. Alpina tworzy więc zupełnie nowe samochody, współpracując przy tym ściśle z bawarskim koncernem. W rezultacie proces produkcji aut jest zwykle bardzo skomplikowany. Niektóre samochody BMW Alpina powstają w fabrykach BMW obok standardowych modeli koncernu, jednak ich silniki są zazwyczaj ręcznie składane w siedzibie Alpiny w bawarskim mieście Buchloe. Takie motory trafiają następnie do fabryk BMW, gdzie są wmontowywane do aut. Finalnie każdy egzemplarz trafia do Buchloe, gdzie nadaje mu się ostateczne szlify. Historia firmy BMW Alpina sięga 1965 roku. Dziś to jedna z najbardziej uznanych marek produkujących auta sportowe i luksusowe. Modele Alpiny można nabyć w wyselekcjonowanych punktach sprzedaży BMW, w Polsce jednak pojazdy te są dostępne jedynie na specjalne życzenie. Każdy samochód BMW Alpina powstaje w limitowanej liczbie egzemplarzy. Auta słyną też ze znakomitych osiągów oraz doskonałej jakości wykonania, którą przewyższają nawet najdroższe standardowe modele BMW. Z tych względów każdy pojazd w dobrym stanie z logo BMW Alpina jest bardzo pożądany jako samochód używany.

Historia BMW Alpina

Początki Alpiny wcale nie były związane z motoryzacją - firma najpierw produkowała maszyny do pisania, a potem próbowała swoich sił w przemyśle tekstylnym. W żadnym z tych sektorów biznes nie szedł jednak najlepiej. Przełom nastąpił w 1962 roku, gdy niemiecki przemysłowiec Burkard Bovensiepen opracował zaawansowany gaźnik dla modelu BMW 1500. Został on bardzo ciepło przyjęty zarówno przez dziennikarzy i specjalistów od motoryzacji, jak i przez władze koncernu BMW. Na fali tego sukcesu Bovensiepen założył trzy lata później firmę, która zajmowała się tuningiem aut BMW. Na początku zakład z Buchloe zatrudniał zaledwie ośmiu pracowników, ale już kilka lat później rozrósł się do rozmiarów poważnego, średnich rozmiarów przedsiębiorstwa. Początkowo firma zajmowała się ulepszaniem gaźników i wałów korbowych samochodów BMW, by te zyskiwały jeszcze więcej mocy. Do dziś zresztą oba podzespoły widnieją w logo firmy Alpina. Z czasem modyfikacjom podlegało coraz więcej elementów aut BMW. W końcu było ich na tyle dużo, że w 1983 roku Alpina została oficjalnie przerejestrowana przez niemieckie Ministerstwo Transportu z tunera aut na ich pełnoprawnego producenta. W Niemczech pojazdy marki nie widnieją więc w dokumentach jako modele BMW, ale właśnie jako Alpiny. W niektórych krajach rejestruje się je natomiast pod marką BMW Alpina. Firma próbowała też niegdyś swoich sił w rajdach samochodowych. Jej pojazdy radziły sobie dobrze zwłaszcza pod koniec lat 60. oraz na początku lat 70. XX wieku. W 1970 roku auto marki zwyciężyło nawet prestiżowe mistrzostwa European Touring Car Championship oraz wyścig Spa 24 Hours. Pod koniec lat 80. władze firmy postanowiły jednak wycofać się ze sportów samochodowych i w pełni skupić się na wytwarzaniu aut drogowych. Dziś modele BMW Alpina są uważane za interesującą alternatywę dla topowych aut produkowanych przez oddział M koncernu BMW. Alpiny są jednak uznawane za bardziej luksusowe od modeli BMW M, w których kładzie się nacisk przede wszystkim na sportowe osiągi. Dlatego nawet starsze modele BMW Alpina mają automatyczne przekładnie, podczas gdy BMW M ciągle stawia często na manualne skrzynie biegów. Pojazdy z logo Alpiny mają też zwykle wyższy moment obrotowy niż te ze stajni BMW M. Przez wielu kierowców Alpiny są uznawane za idealny kompromis pomiędzy sportem a luksusem. Za najwyższą jakość trzeba jednak sporo zapłacić. W Niemczech topowy model Alpina B7 Biturbo kosztuje na przykład około 150 tysięcy euro. Za jego bazowy wariant BMW 750i trzeba natomiast zapłacić 40 tysięcy euro mniej. Również samochód używany kosztuje niemało - dotyczy to zwłaszcza tych pojazdów, które są uznawane za kolekcjonerskie.

BMW Alpina od strony technicznej

Pierwsze modele Alpiny były modyfikacjami standardowych samochodów BMW, podczas gdy te bardziej współczesne auta można uznać za samodzielne pojazdy, w których zmieniono większość kluczowych elementów. Zupełnie inne niż w standardowych BMW są w Alpinach oczywiście silniki, ale różnice widać też, jeśli chodzi o elementy układu jezdnego, a nawet wyposażenia wnętrza. Całkiem nowe są chociażby zegary czy wyświetlacze. Zmodyfikowane są też oczywiście felgi i pozostałe elementy nadwozia, które tradycyjnie kojarzą się z tuningiem. Kolejny znak rozpoznawczy to kolorystyka. Większość Alpin ma specyficzny kolor z metalicznym wykończeniem, który jest nawet opatentowany jako "Alpina Blau". Modele Alpiny mają też inne nazwy niż auta BMW. I tak D3 Biturbo albo B3 to odpowiednik serii 3 BMW, seria 5 jest w Alpinie dostępna jako D5 S lub B5 Biturbo, natomiast seria 7 - jako B7 Biturbo. Nie wszystkie modele BMW mają jednak swoje ekwiwalenty w stajni z Buchloe. Firma niechętnie podchodzi na przykład do modyfikowania SUV-ów bawarskiego koncernu. W jej ofercie znajduje się co prawda przerobiony model X3 sprzedawany przez Alpinę jako XD3 Biturbo, nie ma jednak odpowiedników modeli X4, X5 czy też X6. Auta Alpiny kojarzą się oczywiście z mocą i wysokim momentem obrotowym. I tak model Alpina B7 Biturbo zapewnia moc 608 KM w zakresie do 6250 obrotów na minutę. Pojazd może rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy. To doskonały wynik, tym bardziej że mowa przecież o wielkiej, luksusowej limuzynie. BMW Alpina to z pewnością nie pojazdy dla każdego. Są bardzo drogie - zarówno jeśli chodzi o zakup, jak i utrzymanie. Nie dają też takiego prestiżu, jak pojazdy Porsche czy Ferrari - w końcu marka z Buchloe jest rozpoznawalna przede wszystkim przez koneserów motoryzacji. Jednak pojazdy BMW Alpina oferują to, co najlepsze w niemieckich samochodach. Są bardzo dopracowane od strony technicznej i wykonane z materiałów najwyższej jakości. Miłośnicy designu BMW zgodnie przyznają, że modyfikacje Alpiny dodają bawarskim samochodom jeszcze więcej charakteru, zadziorności i sportowego stylu. Chcąc zatem mieć w garażu auto o charakterystycznym designie i sportowych osiągach, zapewniające poczucie luksusu oraz komfortu, warto pomyśleć o zakupie Alpiny. Auta pojawiają się na rynku wtórnym stosunkowo rzadko, ale bez wątpienia są to prawdziwe rarytasy.