Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
bmw-1er-l-01.jpg

BMW Seria 1

BMW 1 to seria aut przyporządkowanych do klasy pojazdów kompaktowych. Samochód doczekał się dwóch generacji, a jego produkcja trwa nieprzerwanie od 2004 roku. Auto dostępne jest z trzema typami nadwoziowymi: coupé, kabrio i hatchback. Model cechuje się trwałością, ciekawym designem i doskonałymi właściwościami jezdnymi. Ze względu na imponujące osiągi auto osiągało równie imponujące ceny w salonach. Biorąc to pod uwagę, warto zainwestować w samochód używany z serii 1 produkowany pod szyldem tego kultowego niemieckiego producenta. "Jedynka" wywodziła się od serii 3 Compact produkowanej w latach 1994-2004, czego wpływy wyraźnie widać szczególnie w designie pierwszej generacji. Producent poświęcił wiele uwagi zaawansowanym systemom podnoszącym poziom bezpieczeństwa w BMW 1. Wszystkie modele z serii wyposażono w ABS z asystentem parkowania oraz Cornering Brake Control, wspomagającym kontrolę hamowania podczas wjeżdżania w zakręt z dużą prędkością. W samochodzie montowano także napinacz pasów i system ESP z systemem kontroli trakcji. W teście zderzeniowym EuroNCAP pojazd uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Nie dziwi więc, że BMW 1 jest rozchwytywany przez nabywców także jako samochód używany.

Dwie imponujące generacje BMW 1

Pierwsza generacja BMW 1, zwana BMW E87, była produkowana w latach 2004-2011. Nazewnictwo pojazdów tej serii nie jest jednak do końca spójne, a pierwszą generację BMW 1 nieoficjalnie dzieli się na E81 (wersja trzydrzwiowa), E82 (coupé), E87 (wersja pięciodrzwiowa) i E88 (kabrio). Z założenia auto miało stanowić konkurencję dla Audi A3. Ciekawostką jest fakt, iż model ten jest jedynym pojazdem kompaktowym z napędem na tył. Takie rozwiązanie jest nietypowe w tej klasie ze względu na wysokie koszty produkcji, które są jednak zrekompensowane przez obniżone koszty eksploatacji. Napęd na tylną oś od strony technicznej umożliwił zastosowanie rzędowego sześciocylindrowego silnika. Gdy auto weszło na rynek w 2004, dostępne było w wersji pięciodrzwiowej z nadwoziem hatchback. Wiele rozwiązań technicznych inspirowanych jest modelem E90 z serii BMW 3. W maju 2007 na rynek wszedł wariant trzydrzwiowy, a w listopadzie tego samego roku w sprzedaży pojawiła się wersja coupé. W 2008 roku z taśmy zjechała także wersja kabrio. W 2013 roku zakończono produkcję kabrioletu oraz coupé, rezygnując z nich na rzecz wprowadzenia analogicznych wersji w serii BMW 2. Pod względem designu model inspirowany był serią 3. Auto cechowało się dużym rozstawem kół, podobną do poprzedników stylistyką maski i krótkimi zwisami. W 2007 roku przeprowadzono pierwszy facelifting w historii tego modelu. Modyfikacje widać w warstwie wizualnej i technologicznej. Szerszy wlot powietrza, bi-ksenonowe reflektory czy LED-owe światła z tyłu to tylko niektóre zmiany wyróżniające auto po metamorfozie. Wnętrze uzupełniono o chromowane akcenty i nowy wygląd konsoli. Na początku 2009 roku do produkcji włączono auta z opcjonalnym profesjonalnym systemem nawigacji, a także iDrive z dostępem do Internetu. Wyposażenie dodatkowe wzbogacono również o podgrzewanie kierownicy. Druga generacja BMW 1 wkroczyła na rynek pod nazwą BMW F20 w 2011 roku. Tym razem - podobnie jak w przypadku poprzednika - stosowano wewnętrzną nomenklaturę, w której F20 odpowiadał wersji pięciodrzwiowej, zaś F21 trzydrzwiowej. Auto dysponowało napędem na tylną oś. We wrześniu 2011 roku rozpoczęto sprzedaż wersji pięciodrzwiowej, zaś rok później do palety dołączyły wersje trzydrzwiowe. Oba samochody dzieliły platformę podłogową z BMW 3. Model znacząco różnił się od poprzednika. Już na etapie wprowadzania na rynek dostępne były dwie wersje wyposażenia, Sport Line i Urban Line. Po raz pierwszy w przypadku BMW zdecydowano się na zintegrowanie bocznych lusterek i kierunkowskazów. Dodatkowo auto wyposażono w tryb Eco-Pro, który pomaga oszczędzać paliwo. Auto drugiej generacji jest o ponad 8 cm dłuższe niż E87. Zwiększyły się także rozstaw kół i przestrzeń na nogi.

Bogata paleta silnikowa BMW 1

Pierwsza generacja modelu była dostępna z trzema silnikami benzynowymi i dwoma silnikami Diesla do wyboru. Zarówno silnik benzynowy, jak i jednostka Diesla są modelami rzędowymi czterowentylowymi. Rok po rozpoczęciu produkcji do oferty włączono sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 3,0 l. Po liftingu w 2007 roku silniki zmodyfikowano i uzupełniono o system BMW EfficientDynamics, pozwalający na obniżenie zużycia paliwa. Gdy na rynku pojawiły się wersje coupé i kabrio, ofertę wzbogacono o trzy nowe napędy. Silnik typu 125i o mocy 218 KM i 135i o mocy 306 KM występowały wyłącznie w wersjach coupé i kabrio. Motory pozwalały na osiągnięcie prędkości maksymalnej odpowiednio 245 i 250 km/h. Model silnika 130i pozostał natomiast jak wcześniej przeznaczony dla wersji trzy i pięciodrzwiowych, pozwalając im dzięki imponującej mocy 265 KM na osiąganie prędkości 250 km/h. Auto można było również nabyć z silnikiem Diesla z systemem Common Rail. W ofercie był także wariant z silnikiem z turbosprężarką. Wszystkie modele produkowane od kwietnia 2009 roku spełniają normę emisji spalin Euro 5. Druga generacja produkowana od 2011 w porównaniu z poprzednią różniła się nowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym z jedną turbosprężarką. Jego pojemność skokowa została zmniejszona do 1,6 l. Ponadto sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów zastąpiono wersją ośmiostopniową. Auto napędzane jest silnikami Otto. Modele benzynowe dysponowały mocą od 102 do aż 340 KM, co pozwalało na osiąganie prędkości odpowiednio między 195 a 250 km/h.