Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW Z3

BMW Z3 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu BMW Z3, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

BMW Z3 to jeden z najbardziej umiejętnie stworzonych i wprowadzanych na rynek produktów w XX wieku. Koncern z Monachium dobrze zdefiniował grupę docelową, zaproponował koncepcję, uzyskał aprobatę publiczności, stosunkowo szybko przeszedł z fazy pojazdu koncepcyjnego do produkcji oraz użył wyjątkowo nośnego medium do wypromowania auta. Można śmiało stwierdzić, że zanim sprzedano pierwszy egzemplarz, Z3 stał się klasykiem. BMW Z3 w wersji coupé i roadster jest interesującą propozycją dla osób chcących nabyć nietuzinkowy samochód.

5 lat historii modelu

BMW rozpoczęło produkcję Z3 w 1997 roku. Jako pierwszy na rynek wprowadzony został roadster. Po 2 latach ofertę koncernu uzupełniło coupé. Obie wersje produkowano do 2002 roku. BMW Z3 było pierwszym autem typu roadster wytwarzanym na szerszą skalę. Samochód wyposażano w miękki otwierany lub twardy zdejmowany dach. Nigdy wcześniej koncern z Bawarii nie zdecydował się na produkcję samochodu w Stanach Zjednoczonych. BMW Z3 zaprojektowano z rozmachem. Za design odpowiedzialny był duet znanych designerów, Joji Nagashima i Jopi Nagama, którzy już wcześniej współpracowali z BMW. Za poprzednika Z3 należy uznać wyprodukowane w kilku tysiącach egzemplarzy BMW Z1. Różnica w wyglądzie tych dwóch samochodów jest uderzająca. O ile Z1 nawiązuje do linii preferowanych przez projektantów włoskich aut sportowych, o tyle Z3 charakteryzuje się własnym niepowtarzalnym wyglądem. W 1998 roku na rynku pojawiła się wersja BMW M Roadster. Jak zwykle w takich przypadkach, Motorsport, będący komórką BMW, zadbał o osiągi auta (mocny silnik i zmodyfikowane zawieszenie) oraz kosmetyczne zmiany wnętrza, które uwzględniały sportowe fotele. Rok później nastąpił rynkowy debiut oczekiwanego przez miłośników marki BMW Z3 Coupé. I ta wersja znalazła wielu zwolenników, a co za tym idzie – stała się łatwo osiągalna jako pojazd używany. Nakreślając historię BMW Z3, nie sposób pominąć kampanii reklamowej tego auta. Nie ma wątpliwości co do tego, że i tak produkt obroniłby się na rynku swoją jakością, wyglądem i właściwościami jezdnymi. Nie mniej pokazanie Z3, jako samochodu, którym jeździ James Bond, okazało się strzałem w dziesiątkę. Tuż przed debiutem roadstera, BMW zastosowało lokowanie produktu w filmie "Golden Eye" z serii obrazów opowiadających przygody Agenta 007. Z3 rzeczywiście pasowało do konwencji filmu, a monachijski producent mógł z powodzeniem wykorzystać fakt pojawienia się produktu w takim przeboju kinowym do swoich celów komercyjnych. Idealnym zestawieniem było promowanie w ten sposób auta łączącego ekskluzywność z względną dostępnością cenową dla przeciętnego przedstawiciela grupy docelowej.

Szeroka gama silników w BMW Z3

Dla nabywców lubiących auta o charakterystyce zdecydowanie sportowej, BMW przewidziało 3 najmocniejsze jednostki napędowe. Wszystkie one montowane były zarówno w roadsterze, jaki i w coupé. W specyfikacji M zaoferowano silnik 3.2 o mocy 321 KM. Z3 M rozpędza się do 100 km/h w ciągu 5,3 s, a maksymalna prędkość, jaką osiąga, wynosi 249 km/h. Taki samochód może być z powodzeniem na torze wyścigowym. Nieco mniej wyśrubowane osiągi zapewniają modele wyposażone w silnik 3.0i oraz 2.8 o mocy odpowiednio 231 i 192 KM. Pierwszy pozwala rozpędzić BMW Z3 do prędkości 100 km/h w ciągu 6 s. Drugi motor ustępuje mu o 1,1 s w wersji z manualną i 1,4 s z automatyczną skrzynią biegów. Słabsze jednostki napędowe oferowane były tylko w BMW Z3 roadster: 2.0 (moc 150 KM), 2.2i oraz 2.5i (oba o mocy 170 KM). Te 3 silniki zapewniały maksymalną prędkość przekraczającą 200 km/h. Czasy przyspieszenia do 100 km/h w ich przypadku wynoszą między 7,9, a 8,9 s. Wychodząc naprzeciw potrzebom nabywców, dla których prędkość i przyśpieszenie nie są najważniejsze, BMW zaproponowało silniki o najmniejszej mocy w szerokiej gamie dostępnych jednostek napędowych. Są to motory 1.8 o mocy 118 KM oraz, nieco mocniejszy, 1.9 dysponujący mocą 140 KM. BMW Z3 z tymi silnikami rozpędza się do prędkości zbliżonej do 200 km/h, a 100 km/h osiąga w 10,5 s (w przypadku wersji 1.9 z automatyczną przekładnią i 1.8 ze skrzynią manualną) lub 9,5 s (BMW Z3 1.9 z ręczną skrzynią biegów). W BMW Z3 można spotkać z 4-biegową skrzynią automatyczną, decydując się na egzemplarz z jednostką 1.9 lub 2.8. Obydwa wymienione silniki, oraz cała reszta motorów, dostępne są także z manualną przekładnią o 5 przełożeniach.

Przepis na sukces

Jeśli przyjąć, że idealny roadster powinien mieć mocny silnik z przodu, napęd na tylne koła, 2 miejsca i możliwość zdjęcia dachu, to BMW Z3 jest nim bez wątpienia. BMW udało się także zaprojektować nadwozie, które czyni Z3 bardzo atrakcyjnie prezentującym się autem. Proporcje długiej maski przedniej do usytuowanej zdecydowanie za środkiem geometrycznym pojazdu, niewielkiej kabiny i krótkiego, ściętego tuż za oparciami siedzeń tyłu, nadają roadsterowi BMW charakter nawiązujący do samochodów sportowych z lat 50-tych i 60-tych XX wieku. Drapieżny wygląd auta podkreślają wloty powietrza umieszczone w karoserii tuż przez drzwiami pasażera i kierowcy. Przywodzą one na myśl skrzela rekina. Możliwość zdjęcia twardego lub miękkiego dachu powoduje, że właściciel zyskuje cabrio, które świetnie prezentuje się i przyciąga uwagę innych użytkowników drogi oraz przechodniów. Odpowiednie nachylenie przedniej szyby pozwala pędzić BMW Z3 ze zdjętym dachem bez dyskomfortu dla kierowcy i pasażera. BMW Z3 coupé można określić mianem zmodyfikowanego roadstera. To poważny atut, bo większość aut ze ściętym tyłem o aspiracjach sportowych bazuje na sedanach lub samochodach 3- i 5-drzwiowych. BMW w przypadku Z3 nie musiało podejmować zabiegów mających nadać dynamiczny charakter nadwoziu wersji coupé. Kabina zastąpiła zdejmowany dach w udany, z estetycznego punktu widzenia, sposób. BMW Z3 w tym wydaniu można śmiało nazwać oryginalnym autem sportowym. Obie wersje nadwozia oparły się upływowi czasu i nadal prezentują się znakomicie, znajdując grono swoich entuzjastów, którzy decydują się kupić tak wyjątkowy samochód. Koncern BMW, dzięki stworzeniu produktu odpowiadającego oczekiwaniom klientów oraz stosując efektywne zabiegi reklamowe, osiągnął niespotykaną w swojej historii liczbę sprzedanych aut typu roadster. Także wersja coupé cieszyła się dużym powodzeniem. Decydując się na używany egzemplarz BMW Z3, na rynku wtórnym można znaleźć szeroki wybór propozycji.