Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
bugatti-l.jpg

Bugatti

Włoska nazwa, francuskie miejsce produkcji, niemiecki właściciel – w tej historycznej międzynarodowej mieszance odbija się znacznie marki Bugatti i jej wpływ na globalny rynek motoryzacyjny, na którym wciąż stanowi silną konkurencję. W czasach, w których działał założyciel marki, Ettore Bugatti, pojazdy te należały do krótkich serii produkcyjnych, zaś w latach 20. i 30 ubiegłego stulecia stanowiły główny obiekt pożądania. Limuzyny stały się symbolem luksusu na drogach, podczas gdy samochody wyścigowe w skutek sukcesów odniesionych na europejskich torach wyniosły nazwę Bugatti do miana legendy. Aby móc cieszyć się pojazdami Bugatti z tamtych czasów kolekcjonerzy potrafią zapłacić trudne do wyobrażenia i do oszacowania pieniądze. Wydarzenia związane z wojną oraz kosztowny charakter produkcji sprawiły, że firma Bugatti zniknęła z rynku w połowie lat 50. Przez wiele lat prawa do używania nazwy i logo marki pozostawały niewykorzystane. Najpierw w 1992 roku marka została ożywiona pod włoskim szyldem, a efektem tych działań był model Bugatti EB110. Po koniec lat 90. koncern z Wolfsburga, Volkswagen, nabył prawa do korzystania z nazwy i zaplanował utworzenie w oryginalnym miejscu produkcji, czyli w Alzacji nowej manufaktury. Tam właśnie w 2005 roku została uruchomiona produkcja supersamochodu Bugatti Veyron.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym Bugatti znowu wspina się na szczyty

Odważne idee płynące z Wolfsburga, dotyczące rozwoju oszczędnych 1000-konnych samochodów wyścigowych, miałby szansę spodobać się inżynierowi i projektantowi Ettore Bugatti. Po tym, jak słynny mediolańczyk założył w 1909 roku swoją fabrykę w Molsheim w Alzacji, ochrzczoną zresztą jego nazwiskiem, szybko dorobił się miana motoryzacyjnego wariata, który nie bierze pod uwagę racjonalnych obliczeń, ale raczej działa na zasadzie bezkompromisowego wdrażania odważnych rozwiązań technicznych. Bugatti Type 10, kształtem przypominający cygaro, wyjechał z fabryki w Molsheim w 1908 roku i zaczął regularnie odnosić sukcesy we wszystkich ważnych wyścigach w Europie, a swoimi technicznymi innowacjami wywołał prawdziwą furorę. W latach 20. Ettore Bugatti opracował także pierwszy seryjnie produkowany silnik z ośmioma cylindrami, który zaimplementowano w modelu T30, prawdziwej ikonie wyścigów, a w 1921 roku w pierwszym modelu do jazdy po drogach, którym był Bugatti T28.

Wielki czas limuzyn i tourerów Bugatti

W złotych latach dwudziestych obszerne limuzyny i kabriolety Bugatti pojawiły się w segmencie samochodów luksusowych. Zaczynając od Bugatti T44 z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 3 l, ten niewielki producent do początku lat 30. sprzedał około 1000 sztuk tego modelu. Drugim sukcesem związanym ze sprzedażą był 135-konny tourer, Bugatti Type 57, który był produkowany aż do wybuchu drugiej wojny światowej w 1939 roku. Był to samochód, który jako ostatni święcił zwycięstwa na torach wyścigowych, mając za kierownicą legendarnego Pierre’a Veyrona. Zarobione w ten sposób pieniądze zostały pochłonięte przez inne, również uwieńczone sukcesami, prestiżowe projekty, jak przykładowo Bugatti Royal, który uzbrojony w moc 300 KM wyznaczył nowe standardy w segmencie luksusowych limuzyn. Jednak ten model powstał jedynie w ilości pół tuzina egzemplarzy. Bazujący pod względem technicznym na modelu Bugatti T57 powojenny model Type 101 z 1951 roku powstał już po śmierci założyciela marki w 1947 roku, nie mógł jednak, mimo starań prowadzącej biznes rodziny, powtórzyć sukcesu poprzedników. Mając na koncie prototyp na potrzeby wyścigów, firma Bugatti zakończyła produkcję w połowie lat 50.

Dzięki modelom EB 110 i Veyron marka Bugatti odżywa

Nawet mając legendarną nazwę w przemyśle motoryzacyjnym, zarabianie pieniędzy dekady po zakończeniu działalności wcale nie jest takie łatwe. Włoski przedsiębiorca Romano Artioli rozpoczął pod nazwą Bugatti pod koniec lat 80. nową produkcję, a krótko potem dokupił brytyjską markę z tradycjami, Lotus. W 1995 roku obie koncepcje związane z samochodami sportowymi skończyły się podwójną plajtą. Ale w całym tym zamieszaniu udało się stworzyć jeden model od początku do końca. Był to Bugatti EB 110. Pojazd z napędem na cztery koła, wizualnie podobny do Lamborghini, który miał silnik V12 o pojemności skokowej wynoszącej 3,5 l i oszałamiającej mocy 411 kW (560 KM). Co więcej, został wypuszczony z włoskiej fabryki w serii nie przekraczającej 300 egzemplarzy. W 1998 roku prawa do nazwy Bugatti przejął koncern Volkswagen i rozpoczął przygotowania do prestiżowego projektu Bugatti Veyron, zaś produkcję ulokowano w Alzacji, czyli tam, gdzie zaczęła się historia Bugatti. W 2005 roku powstał tam pierwszy model coupé, Bugatti Veyron. Cztery lata później Volkswagen stworzył supersamochód – roadster Bugatti Veyron Grand Sport, z silnikiem o mocy 735 kW (1001 KM), który był w stanie rozwinąć prędkość przekraczającą 400 km/h.