Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
daewoo-l.jpg

Daewoo

Podczas gdy japoński przemysł samochodowy w latach 70. XX wieku planował ekspansję i rozpoczynał globalnie wprowadzać swoje produkty na rynek, w sąsiednim kraju – Korei Południowej - zastosowano taktykę, która z pewnym opóźnieniem czasowym podążała za japońskim przykładem. Dopiero na początku lat 90. wieku wprowadzono do Europy niedrogie samochody takich producentów jak Hyundai, Kia i Daewoo w klasie małych samochodów i w klasie kompaktowej. Daewoo jako najstarszy producent samochodów Korei Południowej, założone w 1937 roku współpracowało w swojej ofensywie eksportowej z amerykańskim producentem General Motors (GM). W 1995 roku zaprezentowało samochód Nexia, który był jednym z pierwszych kompaktowych modeli w Europie, po najmniejszym Daewoo Tico. Pojazd ten bazował na modelu Opel Kadett. Wraz z zaprojektowanym przez sam koncern Daewoo małym samochodem Matiz, Koreańczycy trzy lata później dokonali przełomu na rynkach europejskich. W trakcie konsolidacji południowokoreańskiego przemysłu samochodowego pod koniec lat 90. marka Daewoo straciła jednak swoją samodzielność, a firma GM w 2002 roku zapewniła sobie większość udziałów w przedsiębiorstwie. Od 2005 zrezygnowano w końcu z nazwy marki Daewoo wszędzie poza Koreą Południową, a samochody produkcji południowokoreańskiej weszły na rynek na całym świecie pod szyldem tradycyjnej marki GM, czyli Chevroleta.

Od 1991 roku firma Daewoo jest obecna z małym samochodem na europejskich rynkach

Wraz z najmniejszym samochodem Daewoo Tico, który w zasadzie był kolejną wersją Suzuki Alto, Koreańczycy od 1991 roku mogli poszczycić się sukcesem na rynku, zwłaszcza w krajach wschodnioeuropejskich. Jego następca, Daewoo Matiz, od 1998 roku produkcji zawojował swoją nową, włoską stylistyką, stając się reprezentantem marki Daewoo także w Europie Zachodniej. Druga generacja Daewoo Matiz schodziła z taśmy w 2001 roku, zanim wraz z wprowadzeniem nowej generacji samochodów wiosną 2010 – została przemianowana na Chevrolet Spark. Ponadto w klasie małych pojazdów marka Daewoo od 2004 roku produkcji była reprezentowana przez limuzynę typu hatchback, Daewoo Kalos, która od 2005 podczas reorganizacji firmy GM zmieniła nazwę na Chevrolet Kalos i rok później można ją było nabyć także w Europie z nadwoziem sedan pod nazwą Chevrolet Aveo.

W 1994 roku firma Daewoo odważyła się na klasę kompaktową

Powstały w kooperacji z GM Opel Kadett samochód Daewoo Nexia był w 1994 roku pierwszym modelem, którym Koreańczycy odważyli się wejść w europejską klasę kompaktową. W 1997 roku model Nexia został zastąpiony przez Daewoo Lanos, który w 2004 wyparto samochodem Daewoo Lacetti. Po przemianowaniu marki powstał Chevrolet Lacetti, który jako limuzyna sedan i kombi wszedł na rynek pod nazwą własną jako Chevrolet Nubira, a od 2009 roku dystrybuowany jest jako Chevrolet Cruze. Oferta została rozszerzona przez oparty na modelu Nubira kompaktowy van Daewoo Rezzo, który od 2000 roku produkcji fabrykowany był przez osiem lat.

Modele klasy średniej Daewoo

Zaprojektowany już we współpracy z GM Daewoo Espero, wyprodukowany na bazie modelu Opel Ascona, był w 1995 roku pierwszą limuzyną, którą Koreańczycy oferowali w klasie średniej klientom europejskim. Gruntownie odnowiony model wszedł na rynek w 1997 roku jako Daewoo Leganza, zanim w 2002 został zastąpiony przez znacznie dłuższy Daewoo Evanda. W 2006 roku firma GM przedstawiła jego następcę, samochód Chevrolet Epica, kolejny model wyprodukowany przez fabryki Daewoo w Korei Południowej.