Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
dodge-l.jpg

Dodge

Amerykański producent aut Dodge począwszy od założenia przedsiębiorstwa w 1914 roku wyrobił sobie markę jako wytwórca limuzyn i samochodów ciężarowych, jednak już w 1928 utracił niezależność po tym, jak kupił go znacznie mniejszy konkurent, Chrysler, który od tego czasu wprowadził Dodge‘a jako markę. Na północnoamerykańskim rynku Dodge osiągał sukcesy od lat 60. XX wieku w szczególności w segmencie pick-upów i vanów. W serii B, C i D tworzone były różne wersje modeli, które były oferowane z atrakcyjnymi silnikami V8 o pojemności skokowej do 5,9 l. Vany Dodge’a należały do lat 80. XX wieku do najczęściej kupowanych pojazdów w swojej klasie. W Europie image producenta określił w szczególności sportowy model Dodge Viper, który był sprzedawany przez macierzysty koncern Chrysler już od rozpoczęcia produkcji w 1992 również w Europie.

Dodge Viper jako muscle car na długo ukształtował image marki w Europie

Na europejskim rynku obraz marki ukształtował właśnie Dodge Viper będący jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie produkowanych seryjnie aut sportowych świata. Ten amerykański muscle car z napędem na tył poprawił osiągi dzięki skonstruowanemu przy współpracy z Lamborghini sześciocylindrowemu silnikowi o pojemności skokowej wynoszącej 8 l. W Europie Dodge Viper był sprzedawany jako model RT i GTS o mocy 290 kW (394 KM) oraz 335 kW (456 KM). W 2003 Viper zyskał nowy silnik 8,3 l, który zapewnił autu imponującą moc 372 kW (506 KM) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niemal 4 sekundy. Viper może rozwijać przy tym maksymalną prędkość przekraczającą 300 km/h. Cena tej szybkiej przyjemności to średnie zużycie paliwa sięgające w przypadku Dodge’a 21,1 l, jego emisja CO2 wynosi 489 g/km.

W 2006 roku Dodge wkracza na europejski rynek z modelem Caliber

Wraz ze zmianą kursu koncernu Chryslera oraz w związku z jego odłączeniem się od firmy Daimler-Benz, Amerykanie zdecydowali się ukształtować markę Dodge w Europie jako producenta obszernej palety aut we wszystkich segmentach pojazdów oprócz klasy małych samochodów i klasy wyższej. Jednym z pierwszych modeli, które od 2006 Dodge oferował na europejskim rynku pod marką własną był Dodge Caliber. W ofercie znalazła się kompaktowa limuzyna z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 110 kW (150 KM) o średnim zużyciu paliwa 7,4 l (emisja dwutlenku węgla wynosi 177 g/km) jak również z silnikiem benzynowym 2,0 l o średnim zużyciu paliwa 8 l (emisja dwutlenku węgla na poziomie 191 g/km) i mocy 115 kW (156 KM). Dodge Caliber w wersji z silnikiem Diesla z turbodoładowaniem ma moc 103 kW (140 KM), a jego średnie zużycie paliwa wynosi 6,1 l (emisja dwutlenku węgla sięga 163 g/km).

Dodge zawdzięcza swój charakterystyczny image wysokiej osłonie chłodnicy

Do modeli dostępnych na rynku w Polsce od 2007 dołączył Dodge Nitro, który dzięki wysokiej osłonie chłodnicy oraz wystającym błotnikom wpisywał się w image marki. Ten produkowany w Ohio na bazie Jeepa Cherokee Sport Utility Vehcle (SUV) w Europie wprowadzono na rynek w wersji z napędem na tył lub cztery koła, z silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l i mocy 130 kW (177 KM) oraz średnim zużyciu paliwa 8,4 lub 9 l (emisja dwutlenku węgla to 222 i 242 g/km). W klasie średniej Dodge był obecny od 2007 za sprawą czterodrzwiowej limuzyny Dodge Avenger z nadwoziem hatchback. Avenger to całkowicie zmodernizowana nowa wersja poprzednika w wersji coupé produkowanego pod tą samą nazwą aż do 2000 roku . Dodge Avenger był dostępny w wersji benzynowej o mocy 115 kW (156 KM) oraz z silnikiem Diesla z turbodoładowaniem o mocy 103 kW (140 KM). Za sprawą średniego zużycia paliwa rzędu 6,2 l i emisji dwutlenku węgla sięgającej 170 g/km Avenger plasował się tuż za modelem Dodge Caliber, jeśli chodzi o najbardziej oszczędne modele tego producenta dostępne na rynku. Jako minivan z elementami auta terenowego Dodge w 2008 poszerzył swoją ofertę modeli na rynku europejskim o crossovera Dodge Journey. Do wyboru były auta z silnikami benzynowymi o pojemności 2,4 l i mocy 125 kW (170 KM) oraz z silnikami Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 103 kW (140 KM). W zależności od silnika Dodge Journey zużywa średnio od 6,3 do 8,8 l paliwa przy emisji dwutlenku węgla wahającej się między 165 a 209 g/km.