Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
ford-focus-l-01.jpg

Ford

W roku 1903 Henry Ford założył Ford Motor Company. W swojej pierwszej firmie w Detroit konstruował samochody, które w wyścigach odnosiły spektakularne zwycięstwa nad pojazdami innych producentów. Detroit Automobile Company zbankrutowała po trzech latach działalności. Owalne logo firmy, słynną „niebieską śliwkę”, zaprojektował Childe Harold Wills. Użycie tego znaku zostało zakazane w nazistowskich Niemczech, powracając do powszechnego użytku dopiero w 1975 roku. Ford szybko odnosił sukcesy. Kierowca wyścigowy Barney Oldfield był zachwycony osiągami pierwszego modelu firmy Ford Motor Company - Forda 999. To jego fascynacja sprawiła, że amerykańska opinia publiczna zaczęła się interesować tym samochodem. Po serii eksperymentalnych projektów, w 1908 roku rozpoczęła się produkcja modelu T (nazywanego też Tin Lizzy). Tin Lizzy stał się popularny za sprawą wyścigów samochodowych i sprzedał się w kilkunastu milionach egzemplarzy. Fabryki Forda znane były z dobrych warunków zatrudnienia. Wprowadzono ośmiogodzinny dzień pracy, a zarobki były stosunkowo wysokie, chociaż Henry Ford był przeciwnikiem związków zawodowych. Być może za taką troską o pracownika kryła się chęć zysku. Ford uważał, że każdego powinno być stać na auto, dlatego produkowany przez niego samochód musiał stać się bardziej dostępny. Postęp oznaczał działanie – w 1918 roku w jego zakładach wprowadzono taśmę produkcyjną, co było absolutnym novum w branży motoryzacyjnej. W latach 1917-1925 produkowano też samochody ciężarowe, traktory, statki i silniki do samolotów. W roku 1919 syn Forda, Edsel, przejął fotel prezesa w firmie i w 1927 roku przeforsował produkcję nowego modelu z ulepszeniami technicznymi, oznaczonego literą „A”. Po śmierci Edsela w 1943 roku i krótkiej przerwie, Henry Ford ponownie obejmuje kierownictwo koncernu, by dwa lata później przekazać stery wnukowi Henry’emu Fordowi II. W 1925 roku w Berlinie powstała firma Ford Motor Company AG, która w 1931 roku przeniesiona została do Kolonii-Niehl. W tym samym roku rozpoczyna się produkcja modelu A, a w 1935 typu Eifel. Niedługo potem, w 1939 roku, ruszyła produkcja Forda Taunusa, który zasłynął jako „garbaty Taunus”. W tym samym roku z Ford Motor Company AG wyodrębniona została firma Ford-Werke AG. Największym paradoksem w historii firmy były czasy II wojny światowej – wtedy to w Ameryce produkowano na potrzeby aliantów, a u Forda w Niemczech dla Wehrmachtu. W kolejnych latach powstają różne warianty Forda Taunusa. W 1958 roku przekroczona została liczba 100.000 wyprodukowanych egzemplarzy. W latach pięćdziesiątych w USA zjeżdża z taśmy sportowy Thunderbird, a spółka wchodzi na giełdę. W roku 1964 narodził się legendarny Mustang. Trzy lata później z połączenia zakładów w Kolonii i Wielkiej Brytanii (Ford of Britain) powstał Ford Europe. W Niemczech po roku rusza produkcja Forda Escorta, a w roku roku Forda Fiesty, jako pierwszego samochodu miejskiego marki Ford. W 1982 roku jako następca Taunusa wchodzi na rynek Ford Sierra. Pierwszym samochodem z seryjnie montowanym układem ABS jest wyprodukowany w 1985 roku Ford Scorpio. W segmencie aut sportowych od roku 1988 za następcę legendarnego Mustanga uchodzi Ford Probe. Od 1996 roku produkowane jest małe auto miejskie Ford Ka.W 2002 powstaje Ford Maverick we współpracy z firmą Mazda – jest to pierwszy SUV (Sports Utility Vehicle) marki Ford. Dziś za nazwą Ford kryją się też takie marki jak Lincoln, Mercury, Mazda, Jaguar, Land Rover, Aston Martin i Volvo. Obecnie Ford Motor Company zajmuje drugą pozycję wśród producentów samochodów, tuż za koncernem General Motors. Od początku lat dziewięćdziesiątych Ford angażuje się w ochronę środowiska naturalnego, produkując w 1999 roku model P 2000 z napędem wodorowym, który jeszcze nie jest dostępny na rynku.