Kupuj używane Ford Escape na AutoScout24

Największy wybór używanych samochodów w Europie.

Oferty pasujące do wyszukiwania

Oferty pasujące do wyszukiwania

W Europie Ford sprzedaje model Escape pod nazwą Maverick

Niemieckim filiom dużych amerykańskich koncernów ciężko było przekonać szefów w USA, żeby inżynierom w Europie pozostawili większą swobodę przy projektowaniu aut, a nawet by pozwolili im samodzielnie projektować pojazdy na amerykański rynek. Ford na europejskie rynki wypuszczał samochody, które w Ameryce nie znalazłyby uznania. Za małe, ze zbyt twardym zawieszeniem i w dodatku często z silnikiem wysokoprężnym – to nie wzbudzało entuzjazmu Amerykanów. Natomiast w odwrotną stronę eksport myśli technicznej jak najbardziej mógł się udać. Jak na amerykańskie warunki kompaktowego SUV-a Escape Ford wprowadził na rynek niemiecki pod nazwą Maverick. Pierwszą generację sprzedawano w latach 2000-2007.

Ford Escape stał się „odpryskiem” europejskiego Forda Kuga

Strategia koncernu powoli ulegała zmianie i pod wpływem kryzysu finansowego przekonywano się coraz bardziej do oferowania mniejszych SUV-ów także w Ameryce. Wówczas w roku 2008 europejski Ford zaprezentował dokładnie to, czego potrzebowano: model Kuga. Po zakończeniu produkcji drugiej generacji modelu Escape, który stylistyką wciąż jeszcze przypominał kanciastego offroadera Ford poszerzył ofertę o kompletnie nową wersję, skonstruowaną na bazie wspomnianego Kuga, która na rynek amerykański weszła w roku 2013. Mimo bliskiej Fordowi koncepcji auta globalnego, specjaliści od marketingu na rynek europejski wprowadzili kompaktowego SUV-a pod nazwą Kuga, a na północnoamerykański pod nazwą Escape.

Pierwsza generacja zjeżdżała z taśmy produkcyjnej zakładów amerykańskich w latach 2000 -2007

Do budowy produkowanej w latach 2000-2007 pierwszej generacji Escape Ford wykorzystał płytę podłogową skonstruowaną przez japońskiego partnera Mazdę. Mazda skonstruowała płytę podłogową dla swojego dużego kombi serii 600, którą zmodyfikowano pod budowę SUV-a. Escape sprzedawany w wielu krajach europejskich pod nazwą Ford Maverick uchodził w Ameryce za model kompaktowy w swojej klasie. W Europie był postrzegany jako typowy amerykański SUV, o czym świadczyły jego wymiary: długość początkowo 4,40 m, szerokość 1,78 m, wysokość 1,77 m. Chociaż Escape został skonstruowany jak samochód osobowy z nadwoziem samonośnym, to jednak inżynierowie postarali się o zastosowanie wielu elementów rasowej terenówki.

Ford Escape – harmonijne połączenie stylistyki klasycznego ooffroadera z konstrukcją samochodu osobowego

Daleko zachodzący zwis tylny, bezkompromisowo kanciasta linia i duże przeszklenia sięgające aż strefy bagażnika stanowiły o offroadowym charakterze SUV-a w pierwszej fazie produkcji modelu. Świadomie zdecydowano się na stylistykę godną auta terenowego, dobierając elementy podkreślające taki charakter: dodatkowe elementy z tworzywa na karoserii, wyłożone tworzywem nadkola oraz zderzaki z przodu i z tyłu. Wszystko to służyło podkreśleniu dynamicznego charakteru auta terenowego. Jednak ciężar samochodu zdradzał jedynie wizualne podobieństwo do prawdziwego offroadera. Konstruowane bowiem na ramie, będącej podstawowym elementem nośnym, prawdziwe terenówki ważą z reguły ponad dwie tony, natomiast ważący 1,5 t Escape raczej należy do segmentu aut osobowych.

Pierwsze Fordy Escape posiadają napęd na wszystkie koła i blokadę mechanizmu różnicowego

Kierowcy mogli się jednak cieszyć dynamicznym offroadowym charakterem samochodu. W pierwszych modelach można było opcjonalnie wybrać stały napęd na wszystkie koła oraz blokadę mechanizmu różnicowego, uruchamianą manualnie w zależności od warunków jezdnych. Na wielu rynkach Ford oferował silniki 2,0 l w podstawowej wersji benzynowej i 2,3 l w wersji Duratec. Maveric dostępny był w Europie w wersjach z najsłabszą jednostką napędową, ale także w, ulubione szczególnie przez amerykańskich klientów, topowe silniki V6. Od rocznika 2006 na większości rynków europejskich dostępne już były importowane zza oceanu wersje Escape zamiast zmienionego nieco technicznie i stylistycznie modelu Maverick. Od rocznika 2004 Ford po raz pierwszy zaoferował klientom hybrydę, która pozostała w programie sprzedażowym aż do roku 2007.

Ford Escape – druga generacja zjeżdża z taśmy produkcyjnej w latach 2008-2012

W roku 2008 w Europie miejsce modelu Escape zajmuje Ford Kuga, w Ameryce Północnej oraz na innych rynkach pojawia się druga generacja Escape. Druga generacja pozostaje stylistycznie podobna do pierwszej z pewnymi zmianami. Także wymiary auta pozostają zasadniczo niezmienione. Wydłużono model do 4.44 m. Szerokość zwiększono do 1,80 m, natomiast obniżono wysokość do 1,72 m, przez co uzyskano bardziej dynamiczną sylwetkę. Ford zamierzał nadać modelowi bardziej szlachetnego charakteru, dlatego z karoserii zniknęły wszystkie elementy z tworzywa, a zastąpiły je zderzaki i pozostałe elementy w kolorze lakieru. Nowa wysoko umieszczona chromowana osłona chłodnicy i szerokie wloty powietrza upodobniły model do dużych SUV-ów i pick-upów marki.

Mocniejsze jednostki napędowe Forda Escape drugiej generacji

Nowe oblicze drugiej generacji to także zastosowanie mocniejszych jednostek napędowych. Zrezygnowano w ogóle z silników benzynowych małej mocy i zastąpiono je jednostkami czterocylindrowymi o pojemności 2,3 i 2,5 l. W ofercie pozostała topowa wersja V6, która cieszyła się popularnością także na rynku aut używanych. Hybryda powróciła na rynek z napędem przednim lub opcjonalnie na wszystkie koła.

W roku 2013 Ford oferuje w Stanach Zjednoczonych Forda Escape na bazie modelu Kuga

Trzecia generacja to pożegnanie z dotychczasowym Escape i zaprezentowanie następcy w stylu europejskich SUV-ów kompaktowych. Model zjeżdżał z taśm produkcyjnych pod nazwą Kuga i był nowym samochodem globalnym Forda, nawet w Stanach Zjednoczonych oferowany z mniejszym i bardziej ekonomicznym silnikiem EcoBoost.