Kupuj używane Ford Mustang na AutoScout24

Największy wybór używanych samochodów w Europie.

Oferty pasujące do wyszukiwania

Oferty pasujące do wyszukiwania

Gdy marka Ford wprowadziła 1964 w roku na rynek czteroosobowego następcę legendarnego Forda Thunderbirda, nikt w koncernie nie przypuszczał, że Ford Mustang w krótkim czasie zapoczątkuje nową klasę samochodów, a w ciągu półwiecza stanie się najpopularniejszym autem w historii kina. Producent był więc co najmniej zaskoczony sukcesem Forda Mustanga. Ford w pierwszym roku sprzedał niecałe 100.000 samochodów. Jednak po upływie niespełna czterech lat Ford Mustang faktycznie sprzedał się w liczbie prawie 1,3 mln egzemplarzy.

Ford Mustang – symbol wolności i amerykańskiej kultury motoryzacyjnej

Amerykanie go pokochali, dla Europejczyków stał się prawdziwym symbolem amerykańskiej wolności i kultury motoryzacyjnej, a odkąd po raz pierwszy pojawił się w filmie o Jamesie Bondzie w 1964 roku, czyli w czasie swojego rynkowego debiutu, Ford Mustang zyskał uznanie i status motoryzacyjnej gwiazdy w oczach filmowych scenografów. Ciemnozielony model GT Forda Mustanga, w którym Steve McQueen w 1968 roku odbył jak dotychczas najdłuższy pościg w historii kina w filmie „Bullitt”, uczynił Forda Mustanga samochodem-legendą. Prasa motoryzacyjna na cześć dzikiego konia w logo znajdującym na maskownicy Forda Mustanga nadała nazwę zupełnie nowej klasie pojazdów: Pony Car, czyli kompaktowe auto sportowe w niewygórowanej cenie o wysokich walorach estetycznych. Od 1964 Ford Mustang doczekał się pięciu generacji , a każda nowa odsłona modelu w formie klasycznego kabrioletu z materiałowym dachem lub coupé zdobywała serca miłośników także w Europie jako auto importowane. Jako Muscle Car, czyli auto o niezwykłej mocy i nieprzeciętnych osiągach, a także w wersji tuningowanej Ford Mustang do dziś zajmuje na tuningowej scenie stałą pozycję niezwykłego samochodu pozostającego z dala od rynku masowego.

Pierwsze linie produkcyjne do 1970 roku największym komercyjnym sukcesem

Pierwsze Mustangi Ford produkował od marca 1964 roku jako auta typu notchback coupé i kabrio, rok później także jako hatchback coupé z sześciocylindrowym silnikiem 2,8 litra oraz silnikiem V8 o pojemności 4,3 litra. Już po roku od rozpoczęcia produkcji pojawił się model stworzony dla Forda specjalnie przez dawnego amerykańskiego kierowcę wyścigowego Carolla Shelby’ego. Model Shelby-Mustang sprzedawany był do 1970 roku w krótkich seriach jako GT 350 o mocy 225 kW (306 KM) z silnikiem V8. Pod koniec lat 60. Ford sam ulepszył swoje seryjne Mustangi i zaprezentował Forda Mustanga z dużym silnikiem V8 w nowej wersji o mocy 143 kW (195 KM) oraz z nowo opracowanym silnikiem o pojemności 6,4 litra o mocy do 239 kW (325 KM), jak również 7-litrowe maszyny o mocy do 287 kW (390 KM).

Ford Mustang jako przodek Muscle Car

Do końca trzeciej generacji w 1970 roku klasyczna forma Mustanga z wydłużonym przodem przypominającym rekina zmieniła się niewiele. Jednak w modelach z lat 1971-1973 Ford Mustang urósł wzdłuż i wszerz, lecz w nowej odsłonie nie sprzedawał się już tak spektakularnie. W latach 70., wśród modeli Muscle Car, Ford Mustang Mach I odniósł więc sukces niszowy. W kolejnej serii produkowanej do 1978 roku Fordowi znów udało się zwiększyć sprzedaż do miliona pojazdów. Dzięki szerszej ofercie silników o niewielkiej pojemności, a także modelom specjalnym takim jak Ford Mustang Cobra, Fordowi udało się w 1993 roku ponownie osiągnąć sprzedaż rzędu 2,5 milionów egzemplarzy. Za modele podstawowe uznawane są produkowane do 2004 roku Ford Mustang Basis, GT i Cobra, które osiągają moc między 108 kW (147 KM) a 290 kW (395 KM).

Nawiązanie do dawnych sukcesów przez design w stylu retro i edycje specjalne

Na wspomnienie czasów, w których Mustang osiągał największe sukcesy, Ford poddał liftingowi flagowy model i ponownie wkroczył na rynek w 1999 roku ze swoim sportowym koniem wystawowym nawiązującym designem do Mustangów z lat 60. Zarówno zatytułowany na cześć wspomnianego filmu z McQueenem model GT Bullitt 2001, jak i Mach 1, nazwany w latach 2003/2004 z myślą o erze aut typu Muscle Car w latach 70., były wspomnieniem sławy dawnych lat. Ta strategia designu w stylu retro była kontynuuowana przez Forda kolejną serią produkowaną w 2004 roku. Odtąd Ford Mustang sprzedawany jest jako w wersji kabrio i czterech wariantach coupé. Za najlepszy model uważany jest Ford Mustang Shelby Cobra GT z silnikiem o pojemności 5,4 litra i mocy 368 kW (500 KM). W 2009 roku w ofercie pojawił się Ford Mustang ze szklanym dachem panoramicznym oraz niewiele wcześniej zaprezentowana edycja specjalna Forda Mustanga Bullitt Edition II o mocy 239 kW (315 KM).