Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
kia-l.jpg

Kia

Nazwa KIA odzwierciedla burzliwą historię pierwszego koreańskiego producenta samochodów. "Ki" bazuje na chińskiej literze o znaczeniu "iść do przodu", natomiast "a" oznacza Azję. Od czasów założenia firmy w 1944 roku dążenie do doskonałości jest widoczne nie tylko w nazwie, lecz także w rozwoju przedsiębiorstwa. Koncern rozpoczął swoją przygodę w przemyśle motoryzacyjnym od produkowania rowerów w swojej ojczyźnie – Korei. Dzisiejszy producent samochodów Kia wywodzi się z założonego w 1944 roku w Seulu przedsiębiorstwa Kyongseong Precision Industry. Firma rozpoczęła w 1952 roku produkcję rowerów pod nazwą Kia Industry Company. Produkcja pierwszych pojazdów, które nie były przeznaczone na użytek przedsiębiorstwa, ale na sprzedaż w całym kraju nastąpiła około dziesięciu lat później. Pierwszymi produktami z 1960 roku były trzykołowe pojazdy Minilaster K-360 oraz motor C-100. Przełom nastąpił jednak dopiero na początku lat 70. dzięki czterokołowemu pojazdowi Laster Titan. Ze względu na swoją popularność do dzisiaj w Korei różne modele ciężarówek określane są tą nazwą. W 1973 roku Kia przedstawiła nowość na rodzimym rynku – pierwszy wyprodukowany w Korei 2-litrowy silnik benzynowy. W tym samym roku firma weszła na giełdę. Rok później nastąpił rozwój koreańskich samochodów osobowych z pojazdem BRISA na czele. Zaraz potem rozpoczęła się produkcja seryjna pojazdu Brisa co wraz z produkcją wersji pick-up pomogło rozwinąć koreański motoryzacyjny rynek eksportowy. W 1976 roku Kia przejęła konkurenta Asia Motors, a dwa lata później wyprodukowany został pierwszy krajowy Diesel. Od 1979 roku fabryki Kia posiadają licencję na produkcję pojazdów takich jak Peugeot 604 i Fiat 132. Jednak dopiero współpraca z markami Mazda i Ford przyniosła znaczący sukces. Wspólny rozwój zaowocował w 1987 produkcją modelu Kia Pride, którego sprzedano prawie dwa miliony sztuk. W 1990 roku koreański koncern zmienił nazwę na Kia Motors Corporation i otworzył nowoczesną fabrykę w Hwasund. W 1992 Kia Motors wraz z Kia Motors America rozszerzyła sprzedaż na rynek amerykański. Rok później rozpoczęła się dystrybucja w Niemczech i produkcja Sportage jednego z pierwszych modeli SUV-a. W 1998 zanosiło się jednak na tymczasowy koniec koreańskiego podboju rynku. W obliczu azjatyckiego kryzysu finansowego również Kia popadła w ogromne kłopoty i podlegała postępowaniu upadłościowemu. Ostatecznie firma została przejęta przez spółkę Hyundai Business Group, która na przełomie tysiącleci przekształciła się w Hyundai Automotive Group. Jednak już po roku od przejęcia Kia podniosła się po kryzysie i wykazała zyski. W 1999 roku na rynku niemieckim ukazał się model Kia Carnival, zaś rok później pojawiły się modele Rio i Carens. Kolejno w następnych latach zaprezentowane zostały modele Magentis, Sorento, Opirus, Picanto i Cerato. W 2004 firma Kia związana z Hyundai Motors była siódmym co do wielkości producentem samochodowym na świecie, a w Niemczech udział w rynku wzrósł do 2,44 procenta. W kolejnym roku Kia była najszybciej rozwijającą się marką w Niemczech. W roku 2006 Kia Motors Deutschland przeniosła swoją siedzibę tymczasowo do Eschborn obok Frankfurtu. Peter Schreyer - wcześniej dyrektor kreatywny Volkswagena - przeszedł do Kia jako szef działu projektowego. Na wystawę IAA 2007 została otworzona nowa centrala europejska Kia we Frankfurcie nad Menem gdzie swoją siedzibę mają również Kia Motors Deutschland oraz pierwsze niezależne europejskie centrum projektowania Kia. W 2008 roku spółka Hyundai-Kia Automotive Group osiągnęła pozycję piątego na świecie największego producenta samochodowego. W swoich centrach badań i rozwoju Kia pracuje intensywnie nad projektami pojazdów przyjaznymi do środowiska. Na ostatniej wystawie IAA firma zaprezentowała pojazd SUV z płytą podłogową zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi, których silniki elektryczne pobierają prąd z ogniw paliwowych o mocy 99 kW (134 KM). W ramach prób w USA i w Korei jeżdżą już bez przerwy floty składające się z kilkudziesięciu pojazdów wyposażonych w wodorowe ogniwa paliwowe. Kia i siostrzana spółka Hyundai udostępniły południowo-koreańskiemu Ministerstwu Ochrony Środowiska w ramach wielkiego światowego programu testowego pojazdów hybrydowych ponad 4.000 modeli z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Kia Motors widoczna jest pod wieloma względami w sportach wyczynowych. Firma była do 2013 roku głównym sponsorem międzynarodowych mistrzostw tenisowych Australian Open zaliczanych do Wielkiego Szlema, a w 2007 była głównym sponsorem Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej rozgrywanych w Niemczech oraz oficjalnym sponsorem UEFA EURO w 2008 - charakterystyczne logo znajduje się też na koszulkach Atlético Madrid. W 2008 Kia Motors sprzedała na całym świecie 1 375 738 pojazdów i w ten sposób jako jeden z niewielu producentów samochodowych osiągnęła wyższy wynik niż w roku poprzednim (wzrost aż o 8,4 procenta). Mimo obecnie trudnych warunków ekonomicznych firma Kia Motors wydaje się być stosunkowo dobrze przygotowana do dalszego podboju rynku w klasie oszczędnych i kompaktowych pojazdów.