Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
lexus-ls-l-01.jpg

Lexus LS

Lexus LS to luksusowe auto produkowane od 1989 roku. Ten flagowy pojazd marki doczekał się czterech generacji. Model uznawany jest za pierwszą limuzynę klasy premium produkowaną pod szyldem marki Lexus należącej do Toyota Motor Corporation. Gdy w 1983 roku narodził się pomysł zaoferowania luksusowej limuzyny, która dotrzymałaby kroku Jaguarowi, Mercedesowi czy BMW, Japończycy dali początek stworzonej specjalnie w tym celu marce Lexus. Nazwę wybrano spośród dwustu propozycji, które miały oddawać elegancję i luksus nowopowstałego brandu. Pierwszym modelem zaprezentowanym pod szyldem Lexusa był właśnie model LS, który doskonale wpisywał się w założenia marki. Lexus stosuje spójne nazewnictwo, które w przypadku tego pojazdu odwołuje się do dwóch pierwszych liter wyrazów ""luksus"" i ""sedan"". W 2007 roku pojazd zdobył nagrodę Samochód Roku.

Cztery generacje luksusowego Lexusa LS

Pierwsza generacja Lexusa LS trafiła na rynek na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Debiut modelu był równocześnie debiutem marki. Nad jej stworzeniem pracowało niemal cztery tysiące specjalistów, którzy przez sześć lat zaprojektowali 400 pojazdów koncepcyjnych i 900 prototypów silników, z których skomponowano auto doskonałe - Lexusa LS I. Początkową odsłonę zaprojektował Kunihiro Uchida, który odpowiadał także za stylistykę Toyoty Celsior. Po trzech latach od wejścia na rynek pojazd poddano faceliftingowi, który obejmował między innymi hamulce, ale też zmiany w nadwoziu w postaci zmodyfikowanego grilla. Ponadto Japończycy wzmocnili bezpieczeństwo podczas jazdy dzięki zamontowaniu poduszki powietrznej dla pasażera, a także napinaczy pasów bezpieczeństwa. Wewnątrz przykuwał uwagę nowy cyfrowy licznik kilometrów. Auto było wyposażone w szereg udogodnień, które czynią go atrakcyjnym również jako samochód używany. Seryjnie wyposażano je w elektryczne lusterka, szyby oraz klimatyzację. Klasę wnętrza podkreślała skórzana tapicerka. W 1994 roku na rynek trafiła druga generacja modelu Lexus LS, która zdaniem ekspertów stanowiła jedynie zmodyfikowaną odsłonę LS I. W zmienionej wersji samochód miał obniżoną masę, dzięki czemu można było łatwiej go prowadzić. Dodatkowym plusem było zmniejszenie spalania. Trzy lata później LS I ponownie poddano modyfikacjom, które przyniosły zmiany w przedniej części pojazdu. Tym razem również projektanci sięgnęli po nową atrapę chłodnicy, a ponadto także inne reflektory i kierunkowskazy. Również wewnątrz widać było zmianę w postaci zmodyfikowanej deski rozdzielczej, na której nadal wzrok przykuwało podświetlenie w technice elektroluminescencji. Trzecia generacja Lexusa LS zadebiutowała w 2000 roku. Trzy lata później model doczekał się faceliftingu, który ponownie objął grill i reflektory. Tym razem producent dodatkowo zwiększył bezpieczeństwo jazdy dzięki poduszkom powietrznym zabezpieczającym kolana zarówno kierowcy, jak i pasażera. Seryjnie montowano również kamerę cofania, Bluetooth, a także system przedkolizyjny składający się z wielu czujników ograniczających do minimum obrażenia, które można odnieść w czasie wypadku lub stłuczki. To bez wątpienia kolejny powód, dla którego warto rozważyć zakup modelu jako samochód używany. Czwartą generację pojazdu zaprezentowano w 2006 roku. W jej ramach producent stworzył także hybrydową wersję. Trzy lata później zmodyfikowano reflektory, grill, lusterka, ale też zderzaki. Kolejny facelifting przeprowadzono w 2012 roku. Tym razem jego zasięg był dużo większy, gdyż modyfikacje objęły wprowadzenie LED-owych świateł i nowe zawieszenie. W tej odsłonie Lexus LS miał sztywniejszą konstrukcję, adaptacyjne zawieszenie i układ kierowniczy. Ponadto wewnątrz pojawił się duży wyświetlacz LCD. Auto wyposażono w automatyczny wyłącznik długich świateł.

Potężne silniki Lexusa LS

Lexus LS pierwszej generacji dysponował ośmiocylindrowym silnikiem z elektronicznym wtryskiem. Motor rozwijał maksymalną moc 250 KM, która według danych producenta pozwalała limuzynie rozpędzić się do 250 km/h. Auto przyspieszało do setki w nieco ponad 8 sekund. Jednostka współpracowała z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Samochód spalał średnio od 8 do 10 l na 100 km na trasie i od 12,5 do 16,5 l na 100 km podczas miejskiej jazdy. W początkowej fazie produkcji drugiej generacji pod maską Lexusa LS pracował motor o mocy zwiększonej do 265 koni mechanicznych. Jednostka spalała nieco mniej paliwa, co pociągnęło za sobą niższą o 10 km prędkość maksymalną. Od 1997 roku Lexus LS był napędzany przez znacznie mocniejszy silnik o mocy 284 KM, który pozwalał autu rozwinąć ponownie 250 km/h. Tym razem pojazd rozpędzał się do setki w mniej niż 7 sekund. Trzecia generacja tej luksusowej limuzyny to kolejny krok naprzód pod względem jeszcze mocniejszego napędu. Tym razem jednostka V8 dysponowała osiągami 294 koni mechanicznych. Nowością było zamontowanie sześciobiegowej automatycznej przekładni, jednak auto było dostępne także z pięciostopniową skrzynią biegów. Czwartą generację Lexusa LS wyposażono w silnik o zawrotnej mocy 380 koni mechanicznych. Ta odsłona pojazdu to także debiut ośmiobiegowej automatycznej przekładni. W wersji hybrydowej auto napędzał benzynowy motor o mocy 398 KM i silnik elektryczny. Lexus LS rozpędzał się do setki w nieco ponad 6 sekund.