Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
maserati-l.jpg

Maserati

W czasie włoskiej złotej ery konstruowania samochodów powstały we Włoszech cztery niezależne przedsiębiorstwa motoryzacyjne specjalizujące się w unikatowej stylistyce, luksusie i imponującej mocy silników – cechy te były doskonałe do tego, aby wyostrzyć aktualny profil marki. Firma Lamborghini zarabiała na produkcji traktorów, dopiero w 1964 roku do swojej działalności dodała segment samochodowy, chcąc równocześnie wkroczyć na rynek z pojazdem o agresywnej stylistyce, który miały w założeniu być najszybszym sportowym autem świata. Ferrari jako znany już na rynku gracz, o znamiennej reputacji i rozpoznawalnej nazwie, próbował, oprócz linii pojazdów oznaczonych liczbą 365, chciał wspólnie z koncernem Fiat przetestować niedrogi samochód z podstawowym wyposażeniem, którym był Dino. Nowa w branży marka, De Tomaso, zbudowała wyczynowe maszyny wyścigowe w oparciu o amerykańską technologię budowy silników. Czwarty i zarazem najstarszy włoski producent samochodów to założona w 1914 roku przez pięciu braci firma Maserati, produkująca sportowe pojazdy pod własnym nazwiskiem. Maserati to przede wszystkim propozycje tradycyjne typu Gran Turismo o klasyczniej stylistyce. Jednak z początkiem lat 60. marka zaproponowała sportowy samochód o czterech drzwiach (w języku włoskim „quattroporte”) i pod tym względem znacznie różniła się od konkurencji. Przeznaczana dla czterech osób wyścigowa limuzyna w gamie pojazdów Maserati Quattroporte została po raz pierwszy zaprezentowana w 1963 roku i przetrwała, mimo zmian własnościowych, jako jedyna oryginalna linia samochodów. Po tym jak przedsiębiorstwo w latach 70. najpierw przeszło w ręce koncernu Citröen, a dziesięć lat później Maserati, bolońską markę z tradycjami wykupiła firma-konkurent, czyli De Tomaso, by w 1993 roku przejść w ręce koncernu Fiat.

Klasyczne coupé i kabriolety Maserati

Pierwszy model Maserati z przeznaczeniem do normalnego użytkowania Włosi zaprezentowali w 1947 roku. Pod nazwą Maserati kryło się dwusiedzeniowe coupé lub kabriolet, które w krótkiej serii trafiło na rynek. Pod koniec lat 50. pojawił się model Maserati 3500 GT Sebring, a potem stworzone w oparciu o niego mocne coupé Maserati 5000 GT, które było produkowane do połowy lat 60. Następcą po linii pojazdów GT był zaprezentowany w 1963 roku Maserati Mistral, coupé dostępne z siedzeniami 2+2 oraz kabriolet. Te samochody równocześnie ugruntowały pozycję i renomę marki Maserati.

Maserati Ery Wiatru

Jako następcę modelu Sebring producent wprowadził w 1966 roku najwyższy wyposażeniowo model z silnikiem V8, który otrzymał nazwę Maserati Ghibli i jako coupé i kabriolet był produkowany do 1973 roku. Następnie w latach 1973-1982 marka zaproponowała modele coupé Maserati Khamsin, który ze swoim przodem o kształcie klina i składanymi reflektorami stanowił typowy sportowy wóz z lat 70. Maserati Bora (1972-1978) oraz wypuszczony po nim model Maserati Merak (1973-1982) to pierwsze propozycje marki, które otrzymały środkowy silnik, wytworzony wyłącznie dla pojazdów typu coupé. Równolegle do modeli ochrzczonych imionami wiatrów marka Maserati stworzyła pojazdy typu coupé nazwane na cześć torów wyścigowych: Maserati Indy (1969-1975) i Maserati Kyalami (1976-1983).

Czas Maserati z doładowaniem BiTurbo

Kiedy właścicielem marki była firma De Tomaso, wprowadzono nową technikę BiTurbo, aby pomóc pogrążonej w kryzysie branży. Najwyższym modelem zostały pojazdy Maserati Shamal (1989-1996) oraz Maserati Karif (1988-1992) produkowane jako coupé. Po raz pierwszy od lat pojawił się także otwarty model Maserati, który sprzedawano pod nazwą Maserati Spyder.

Nowa linia modelowa Maserati

Strategia związana z pojazdami BiTurbo klasy średniej okazała się klapą, ale nowy właściciel, czyli Fiat, chciał odbudować renomę Maserati. Klasyczny Maserati Quattroporte został ukończony w zupełnie nowej odsłonie w 2003 roku i pojawił się na rynku jako piąta generacja tego modelu. Tradycja pojazdów coupé została utrzymana dzięki Maserati 3200 GT (1998-2001) oraz skromnemu Maserati Coupé, nazwanym jego następcą. Od 2007 roku produkowane są samochody z linii Maserati Gran Turismo. Następnie stworzone wersje opierały się najpierw na Maserati Spyder (2001-2007), a potem były dostępne pod nazwą Maserati Gran Cabrio.