Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mazda-l.jpg

Mazda

Pod koniec stycznia 1920 roku w japońskim mieście Hiroshima powstaje Mazda jako Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. W dosłownym tłumaczeniu oznacza Toyo Kogyo „manufaktura wschodu“ jak wskazuje środkowa część nazwy - produkowany jest korek. Dokładniej mówiąc - materiał zastępczy dla korka, pozyskiwany z miejscowych roślin. Niezbędny jest on jako środek uszczelniający w rozwijającym się przemyśle Japonii, a szczególnie gdy drogi korek musi być importowany z Europy. W latach 20. XX wieku poprawia się sytuacja aprowizacyjna. Toyo Kogyo wykreśla korek z nazwy i zmienia branżę na budowę maszyn.

Na początku lat 30. XX wieku zaczyna się historia samochodu Mazda

Pierwszy projekt to od 1930 roku trójkołowiec z silnikiem, który rok później produkowany jest seryjnie jako Mazda-GO. Nazwa pochodzi od staroperskiego boga światła, Ahura Mazda. Japończycy widzą w nim symbol wspólnego pochodzenia wschodniej i zachodniej kultury. Także podobieństwo do nazwiska ówczesnego prezesa firmy – Jujiro Matsuda – jest świadomym wyborem. Trójkołowce odnoszą taki sukces, że Toyo Kogyo w 1936 roku przedstawia nowe logo - stylizowane M oznacza Mazdę, skrzydła dynamiki przedsiębiorstwa. Region wokół Hiroshimy okazuje się idealny dla producenta samochodów. Miejscowi wytwórcy stali i budowniczy statków zapewniają Toyo Kogyo i materiał, i specjalistów. W 1940 roku zaprezentowany zostaje pierwszy prototyp samochodu osobowego , jednak II wojna światowa uniemożliwia produkcję seryjną. Przedsiębiorstwo zostaje włączone do japońskiego przemysłu zbrojeniowego. Zrzucenie amerykańskiej bomby atomowej na Hiroshimę oznacza przejściowe zaprzestanie produkcji samochodów w tym regionie. Dopiero od 1950 roku ponownie produkowane są pojazdy z trzema i czterema kołami.

Dopiero 15 lat po zakończeniu II wojny światowej Mazda produkuje samochód

Mazda 5 – widok z przoduMazda 5 – widok z boku Ponowne rozpoczęcie produkcji pojazdów następuje dopiero w 1960 roku. Pierwszym modelem jest mały samochód R360 , dwuosobowy, który na życzenie dostępny był także z automatyczną skrzynią biegów. Właśnie dlatego niepełnosprawni kierowcy samochodów byli zachwyceni modelem R360. W tym samym czasie trwały negocjacje z niemieckim producentem samochodów NSU, który 9 lat później połączył się z Audi, ze względu na udzielenie licencji na silnik Wankla. Wynikiem tego była Mazda 110 S Cosmo, która od 1967 roku schodziła z taśmy produkcyjnej jako pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód z dwutarczowym silnikiem Wankla. Toyo Kogya z powodzeniem postawił na eksport. Od 1967 roku można było kupić te samochody w Europie, a od 1970 roku w USA. W Niemczech modele Mazdy dostępne były dopiero od 1972 roku. Firma wkrótce zajęła dobre 10. miejsce w rankingu największych producentów samochodów. W 1984 roku nastąpiła ostateczna zmiana nazwy na Mazda Motor Corporation – po japońsku: Matsuda K.K. Kolejnym przełomem było w 1989 roku wprowadzenie MX-5. Niedrogi roadster wywołał sensację i stanowił od tamtego czasu podstawę palety modeli Mazda.

Mazda współpracuje ściśle przez 40 lat z amerykańskim producentem samochodów Ford

Mazda 6 – widok z przoduMazda 6 – ukośny widok z góry W latach od 1970 do 2010 Mazda ściśle współpracowała z koncernem samochodowym Ford. Problemy finansowe pod koniec 1960 roku doprowadziły do konieczności zaangażowania Amerykanów. Wynikiem współpracy były wspólnie zaprojektowane platformy samochodów lub pomoc przy tworzeniu nowych modeli. Po kryzysie finansowym w 2008 roku Ford zredukował wyraźnie swoje udziały. Mazda wykorzystała znowu swoje mocne strony i charakterystyczną postawę - nie robić zawsze wszystkiego tak jak duże firmy, lecz koncentrować się na skutecznych segmentach, takich jak samochody terenowe albo kabriolety.

Mazda - używany samochód z filozofią „zoom-zoom”

W porównaniu do dużych producentów samochodów Mazda jest niewielką marką. Jednakże od dziesięcioleci Japończycy pokonują potentatów branży – praktycznie bez niczyjej pomocy zadbali o odrodzenie roadstera. Oprócz tego producent z Hiroshimy oferuje małe i oszczędne samochody zwracającym uwagę na cenę singlom i rodzinom. Pozytywną filozofię„zoom-zoom“ realizują nie tylko małe dzieci ze swoimi samochodami do zabawy, lecz także dorośli w modelach Mazda.

Popularne modele Mazdy, które dostarczają masę przyjemności z jazdy

Mazda 3 - widok z przoduMazda 3 – widok wnętrza "Zoom-zoom" - tak od przełomu tysiącleci brzmi slogan marki Mazda. Od samochodów używanych po nowe japoński producent samochodów zapewnia ogromną przyjemność z jazdy w korzystnych dla klienta cenach. Zoom-zoom oznacza radość i zabawę , zoom-zoom to niemal dziecinna frajda z poruszania się. Jak bardzo poważnie traktuje to Mazda? Japoński producent jest świadomy swoich wartości i poważnie traktuje przyjemność z jazdy. Bardzo poważnie. Zoom-zoom. Mazda CX-3 : W grupie mini-SUV Mazda CX-3 to coś całkiem wyjątkowego. Mały samochód z dużymi ambicjami. Chociaż we wnętrzu nie ma zbyt dużo wolnej przestrzeni to w zamian za to otrzymujemy jednak wygląd samochodu terenowego, który ucieszy amatorów wypraw podmiejskich. Tym samym CX-3 sprawia wrażenie sportowej elegancji. Nadwozie ma przyjemny, łukowaty kształt, wewnątrz przykuwa uwagę skromna, ale ujmująca nowoczesna stylistyka. Pierwsza generacja dostępna jest od 2014 roku, pomimo ograniczonego wyboru silników (dwa silniki benzynowe o mocy 120 i 150 KM, jeden silnik wysokoprężny o mocy 105 KM) oferuje jednak niesamowitą przyjemność z jazdy. Mazda CX-5 - widok z przoduMazda CX-5 - wnętrze Mazda CX-5 : Model CX-5 to – tak jak jego młodszy brat – SUV, który już wcześniej przystosowany był do jazdy terenowej. Samochód terenowy wprowadzono w roku 2011. Mocne silniki o mocy do 175 KM charakteryzują model Mazda CX-5, także w używanych samochodach kierowanie jest precyzyjne, a podwozie prosto utrzymane. Zarówno nadwozie, jak również skrzynia biegów i podwozie zostały na nowo zaprojektowane – stanowiąc niemały wyjątek w produkcji samochodów. Dzięki innowacyjnej technologii Skyactive model CX-5 zużywa mniej paliwa niż jego bezpośredni konkurenci. Mazda 6 : Pancernik, stworzony dla małych piratów i dużych odkrywców, to właśnie Mazda 6. Od wprowadzenia modelu w roku 2002 pojawiły się już trzy generacje tego samochodu rodzinnego od Mazdy. Nawet używane silniki o mocy do 260 KM robią zawsze dobre wrażenie: przyspieszenie, maksymalna prędkość i zużycie paliwa uzyskują regularnie dobre oceny w testach. W trzeciej generacji po raz pierwszy wprowadzono system I-Eloop: podczas hamowania można gromadzić energię i wykorzystywać ją do przyspieszania.

Jako mały i sprytny samochód Mazda odnosi sukces na całym świecie

Mazda 2 – widok z przoduMazda 2 – widok z tyłu Nawet jeśli niemieccy producenci samochodów z Wolfsburga, Ingolstadt i Sindelfingen widzą to inaczej, Mazda udowadnia, że wielkość nie oznacza nieuniknionego sukcesu w przemyśle samochodowym. Zwinność i dobra synchronizacja są co najmniej tak samo ważne. W samochodach Mazda zestawia się te dwie cechy z powodzeniem, pomimo niekiedy trudnej sytuacji na światowym rynku. Pomimo licznych złych przepowiedni Mazda utrzymuje się niezbicie obok potentatów branży, także dlatego, że firma w ciągu swojej ponad 90-letniej historii nauczyła się, jak przy pomocy małych rzeczy osiągnąć wiele.

Kultowy klasyk Mazdy: MX-5 powoduje odrodzenie całej klasy samochodów

Pierwsza generacja MX-5 Mazdy uznawana jest wśród entuzjastów samochodów używanych po prostu za kultowy klasyk. Jaki inny model bez niczyjej pomocy zadbałby o to, aby wymierająca klasa samochodów –czytaj: roadster – została zreanimowana, a podupadający pacjent– wraz z lekarzem – znowu cieszył się wyśmienitym zdrowiem? Sportowy samochód został do tej pory sprzedany w około 950.000 egzemplarzy, a do dnia dzisiejszego jest to roadster odnoszący największe sukcesy na całym świecie. Tajemnica jego sukcesu zawiera się w „Jimba Ittai“ – zjednoczenie rumaka i jeźdźca. MX-5 oferuje czystą, autentyczną przyjemność z jazdy. Przedni napęd z silnikiem w tylnej części samochodu, lekkie nadwozie, sportowa, zaokrąglona stylistyka z dwoma charakterystycznymi składanymi reflektorami – to elementy, które sprawiły, że model MX-5 stał się hitem. Sukces oparty jest szczególnie na korzystnej cenie wejściowej, której Mazda wymaga do dnia dzisiejszego. Dlatego zadbane samochody używane z pierwszej generacji dostępne są w stosunkowo korzystnych cenach. MX-5 Generacja Okres produkcji Moc silnika Maksymalna prędkość
Typ NA 1989-1998 115-130 KM 185-197 km/h
Typ NB 1998-2005 110-139 KM 190-208 km/h
Typ NC 2005-2015 126-160 KM 200-215 km/h
Typ ND od 2015 131-160 KM 204-214 km/h