Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mazda-121-l-01.jpg

Mazda 121

Mazda 121 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Mazda 121, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Mazda 121 jest kompaktowym samochodem osobowym produkowanym w latach 1975-2001 przez japoński koncern motoryzacyjny Mazda. Auto należące do segmentu B produkowane było na płycie podłogowej DB i występowało w trzech wersjach nadwozia. Najbardziej popularny na rynkach europejskich był czterodrzwiowy sedan, wyróżniający się dość dużą pojemnością bagażnika liczącą 290 litrów. Istniała także możliwość uzyskania dodatkowej przestrzeni bagażowej poprzez złożenie tylnej kanapy. Oprócz sedana dostępne były też trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, jakkolwiek samochód używany w tych wariantach jest dość rzadko spotykany na rynku wtórnym. Mazda 121 sprzedawana była ponadto pod nazwą Mazda Revue oraz Autozam Revue. Kierowcy cenili model za niezawodność oraz ciekawą stylistykę o łagodnie zarysowanych liniach, która trafiała szczególnie w kobiecy gust. Nie bez znaczenia było także doskonałe zabezpieczenie karoserii przed korozją. Dodatkowymi atutami, poza niewielkim nadwoziem, były duże szyby oraz wąskie słupki, które zapewniały znakomitą widoczność podczas jazdy, sprawiając zarazem, że samochód idealnie odnajdywał się w miejskiej dżungli. Za największych rywali tego modelu uważane są Fiat Punto, Honda Jazz, Opel Corsa, SEAT Ibiza, Toyota Yaris oraz Forda Fiesta uznawany za bliźniaczy samochód Mazdy 121.

Niezawodna technicznie i odporna na działanie korozji

Mazda 121 po raz pierwszy trafiła do salonów samochodowych w 1975 roku. Niewielkie, kompaktowe auto o nowoczesnej sylwetce zaskarbiło sobie uwagę kierowców i sprawiło, że japoński koncern permanentnie udoskonalał jego design oraz poszczególne elementy mechaniki. W 1991 roku pojawiła się Mazda 121 drugiej generacji. Od poprzedniczki różniła się bardziej zaokrągloną, opływową linią i ciekawie urządzonym wnętrzem, które mogło pomieścić pięć osób. Trzecia generacja modelu miała swój debiut w 1996 roku. Oparta na podzespołach Forda Fiesty do złudzenia przypominała go także pod względem formy. Uwagę kierowców przyciągała nie tylko oryginalna stylistyka, ale także funkcjonalna kabina, która została wyposażona w liczne schowki. Po stronie pasażera znalazła się zamykana skrytka z podstawkami na dwa kubki, a w centralnej konsoli pojawił się mały pojemnik na podręczne drobiazgi. O komfort podróży dbały ponadto wygodne fotele oraz udoskonalone wyciszenie wnętrza. W lutym 2000 roku producent zaprezentował czwartą generację Mazdy 121. Bardziej wyraziste linie nadwozia sprawiają, że model ten przypomina popularną Mazdę 323.

Dynamiczne jednostki napędowe oraz ciekawe wyposażenie

Mazda 121 rzadko występowała w podstawowej wersji wyposażenia. Za niewielką dopłatą można było bowiem zyskać szereg udogodnień - elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka, klimatyzację czy system ABS. Opcjonalnie producent oferował także materiałowy odsuwany dach. Mazdę 121 można było doposażyć też w poduszkę bezpieczeństwa dla kierowcy wraz z napinaczami przednich pasów czy immobiliser uruchamiany elektronicznie za pomocą kodowanego kluczyka. Od początku produkcji pod maską tego modelu można było znaleźć silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra oraz mocy 73 KM uważany za jedną z najtrwalszych jednostek napędowych Mazdy. W latach 1985-1991 dostępne były motory o pojemnościach 1,1 oraz 1,3 litra i mocy sięgającej odpowiednio 50 i 55 KM. Oba silniki wyróżniały się dość dobrą dynamiką i dobrą kulturą jazdy. Ich zdecydowaną zaletą było także oszczędne zużycie paliwa. Od 1991 do 1995 roku pod maską Mazdy 121 znalazł się unowocześniony 53-konny motor 1.3 oraz 72-konny silnik o pojemności 1,3 litra, w którym zastosowano pełny wtrysk. Uwagę miłośników dynamicznej jazdy przykuła także 16-zaworowa jednostka napędowa o pojemności 1,5 litra oraz mocy 88 KM. Przełom nastąpił po roku 1996, kiedy producent dołączył do oferty 1,2-litrowy motor benzynowy o mocy 75 KM z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Jednostka ta pozwalała rozpędzić auto do 190 km/h, a osiągnięcie ""setki"" zajmowało 12,7 sekund. Coś dla siebie mogli znaleźć również fani silników Diesla. 60-konna jednostka wysokoprężna 1.8 pozwoliła osiągnąć maksymalną prędkość 155 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało natomiast 17,4 s. Warto zaznaczyć, że motor ten zużywał w ruchu mieszanym zaledwie 5 litrów oleju napędowego na 100 km. Od 1996 roku koncern znacząco udoskonalił zawieszenie silnika, co wraz z unowocześnieniem innych rozwiązań technicznych pozwoliło na doskonałe wytłumienie drgań w kabinie, zwiększając tym samym komfort jazdy również na nierównej nawierzchni. Niski poziom hałasu i wibracji sprawił, że Mazda 121 bez problemu mogła konkurować pod względem wygody z autami wyższej klasy. Dzięki prostej konstrukcji zawieszenia nawet samochód używany nie generuje dużych kosztów eksploatacji. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny MacPhersona ze stabilizatorem, z tyłu - belkę skrętną. Ewentualne naprawy ułatwia także szeroka dostępność niedrogich części zamiennych.