Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mazda-323-l-01.jpg

Mazda 323

Mazda 323 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Mazda 323, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Mazda 323 to osobowe auto produkowane od 1977 roku przez ponad 25 lat. Auto znane było także pod nazwą Familia, a raczej stanowiło swoiste przedłużenie tego modelu. Czwarta generacja Familii została bowiem przemianowana na Mazdę 323 i to właśnie to auto uznawane jest za pierwszą generację modelu z numerycznym oznaczeniem w nazwie. Auto w wersji eksportowej znane było ponownie pod nazwą Familia, natomiast w Europie samochód można było kupić jako Mazdę 1000 lub 1200, a także 808 czy 818. Auto po faceliftingu w trzeciej generacji sprzedawane było w wielu krajach także jako Ford Laser.

Sześć generacji Mazdy 323

Mazda 323 pierwszej generacji dotrzymywała kroku obowiązującym wówczas trendom i w związku z tym zjechała z taśmy jako hatchback w wersji trzy- i pięciodrzwiowej do wyboru. W 1979 roku auto doczekało się faceliftingu, który pociągnął za sobą modyfikację nadwozia. Dodatkowo japoński producent zdecydował się na wprowadzenie na rynek wersji nadwoziowej kombi, którą można było nabyć jako model trzy- lub pięciodrzwiowy. Do drugiej generacji dostępnej od 1980 koncern dołączył czterodrzwiowego sedana. Facelifting z 1983 roku skutkował modyfikacją tylnych świateł oraz umieszczeniem kierunkowskazów na zderzaku. Mazda 323 trzeciej generacji zadebiutowała w 1985 roku. Auto było dłuższe, szersze, a co za tym idzie także cięższe. Japoński koncern pozostał wierny dotychczasowemu designowi, jednak sylwetka auta była nieco mniej kanciasta. Samochód zjeżdżał z taśmy w wersji hatchback, kombi i sedan. W 1987 roku producent zdecydował się także na wprowadzenie wersji z napędem na cztery koła. W tym samym roku auto doczekało się faceliftingu. Zmodyfikowano kształt świateł, a także pokrywy silnika. Pod względem wyposażenia wewnętrznego nie sposób pominąć zmiany elementów tapicerki. Czwarta generacja Mazdy 323 trafiła do sprzedaży w 1989 roku. Producent utrzymał wszystkie trzy wersje nadwoziowe. Ciekawostką jest fakt, iż trzydrzwiowy hatchback produkowany był na bazie dwóch platform podłogowych o różnych rozstawach osi. Szerokość płyt nie była jednak jedyną różnicą. Mazda 323 o większym rozstawie osi pod względem stylistycznym przypominała sportowe coupé. Znaki rozpoznawcze: chowane światła i spojler z tyłu. Piąta generacja zjechała z taśmy w 1994 roku jako sedan, hatchback i liftback. Szóstą generację można było nabyć w latach 1998-2003. Wyróżnikami auta przemawiającymi za tym, by kupić Mazdę jako samochód używany był bak o pojemności 92 l, a także ABS, elektryczne szyby i lusterka.

Silniki Mazdy 323

Pierwsza generacja Mazdy 323 dysponowała dwoma silnikami przejętymi od Familii. Pojazd można było nabyć z aż trzema skrzyniami biegów do wyboru. Wśród nich znalazły się dwie manualne (cztero- i pięciostopniowa) oraz jeden trzybiegowy automat. Silniki dysponowały pojemnością od 1 do 1,4 l. Mazda 323 drugiej generacji miała do zaoferowania większą paletę silnikową. Nabywcy mogli zdecydować się na jeden z czterech motorów, spośród których najmniejszy osiągał moc 55 KM, zaś najmocniejszy w wersji T był jednostką 88-konną. Trzecia generacja Mazdy 323 to nie tylko mocniejsze silniki z turbodoładowaniem, ale też zmiany w konstrukcji. Japońscy inżynierowie zamontowali w motorach elektroniczny wtrysk paliwa, co pozwoliło na rezygnację z gaźnika. Dodatkową nowością było dodanie do palety silnika Diesla, a także benzynowej jednostki o mocy 85 KM. Najmocniejszy silnik, który udało się uzyskać w toku modyfikacji, mógł pochwalić się imponującą mocą 140 KM. Mazda 323 czwartej generacji dysponowała silnikami benzynowymi o mocach w przedziale od 73 do 128 KM oraz 56-konnym napędem Diesla. Największe wrażenie robił jednak model GTX, którego osiągi rzędu 168 KM zostawiały poprzedników daleko w tyle. Wersja homologacyjna cieszyła kierowców jeszcze wyższą mocą - 185 KM pod maską to nie lada gratka, szczególnie jeśli chodzi o samochód używany. W piątej generacji paleta silnikowa Mazdy 323 nie uległa znaczącym zmianom. Wart odnotowania jest fakt, iż producent wprowadził jednostkę Dielsa z turbodoładowaniem, której moc sięgała 82 KM. Kolejna generacja w topowej wersji była uzbrojona w potężny dwulitrowy silnik o mocy 150 KM.