Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mercedes-benz-glk-klasse-l-01.jpg

Mercedes-Benz Klasa GLK

Prestiżowej etykiety ""Made in Germany"" samochody terenowe marki Mercedes-Benz nie nosiły przez wiele lat. Produkcję swojego prawdziwego offroadera, który od roku 1979 wszedł do programu jako klasa G, producent zlecił specjalistycznej firmie Steyr w Austrii. Kiedy pod koniec lat 90. XX wieku pierwszy Sport Utility Vehicle (SUV) Szwabów był przygotowany do produkcji seryjnej, firma Daimler zdecydowała się wkrótce produkować tę nową klasę M Mercedes-Benz tam, gdzie i tak sprzedawana była większość tych samochodów: w USA. Niemiecką lokalizację produkcji odpowiedzialne za to osoby wybrały dopiero dla kompaktowych SUV-ów klasy GLK Mercedes-Benz, dzięki której skompletowano program w roku produkcji 2008.

Klasa GLK Mercedes-Benz bazuje na modelach klasy średniej marki Daimler

Pod względem technicznym i wizualnym inżynierowie próbowali w modelu GLK Mercedes-Benz połączyć ze sobą właściwości Mercedesa klasy C i klasy M. W rzeczywistości samochód GLK Mercedes-Benz miał w sobie więcej cech klasy C. Dzielił bowiem z limuzyną nie tylko platformę montażową, lecz przejął od modeli z napędem na cztery koła klasy C także technikę. Ze zwiększonym do ponad 20 centymetrów prześwitem i umiarkowaną stylistyką prostokątnej formy Mercedes-Benz GLK przejął zupełnie cechy Mercedesa-Benz ML. Przy swojej długości zaledwie 4,53 m i szerokości 1,84 m pozostał on jednak – jeśli chodzi o wymiary – za SUV-em z produkcji amerykańskiej.

Mercedes-Benz GLK na drogi utwardzone i nieutwardzone

Modele z napędem na cztery koła klasy GLK Mercedes-Benz były przystosowane raczej do użytkowania na drogach utwardzonych, co było typowe w kategorii kompaktowych SUV-ów. Do jazdy po nieutwardzonych podłożach producent oferował jednak także pakiet offroad, dzięki któremu miała być poprawiona zdolność samochodu Mercedes-Benz GLK do jazdy terenowej. Oprócz cech zewnętrznych, takich jak zabezpieczenie podwozia i odporna na uderzenia osłona z tworzywa sztucznego na zderzakach, należał do niego specjalnie przystosowany do jazdy w terenie elektroniczny program jazdy oraz system wspomagania zjazdu ze wzniesienia. Jako poniekąd przeciwną koncepcję, Mercedesa GLK można było poza tym nabyć w sportowej wersji własnej produkcji tunera AMG. Cechy modeli AMG: miały obniżone podwozie i fartuchy AMG z przodu i z tyłu.

Wersje silnika w modelu Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz GLK proponowany był w dwóch wersjach samochodu: na benzynę z zespołami napędowymi V6 oraz z trzema różnymi silnikami Diesla. W przypadku silników benzynowych modelem wejściowym był Mercedes GLK o trzech litrach pojemności skokowej i mocy 231 KM (170 kW), w którym przyspieszenie kompaktowego SUV-a wynosiło do 210 km/h. Główny model posiadał ponad 3,5 litra pojemności i mógł osiągnąć do 272 KM (200 kW), co wystarczało do uzyskania prędkości maksymalnej 230 km/h. W samochodach na benzynę zużycie paliwa podawane przez producenta, w zależności od wersji silnika, wynosiło do 10,6 litra (emisja CO2 249 g/km). Najbardziej ekonomicznym modelem przyjaznym dla środowiska był wariant z silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz GLK z napędem na tylne koła, który przy 170-konnym zespole napędowym (125 kW) zużywał przeciętnie sześć litrów paliwa (158 g/km). Najpopularniejszym modelem w przypadku silników z samozapłonem był Mercedes-Benz GLK o mocy 231 KM (170 kW).