Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
peugeot-301-l-01.jpg

Peugeot 301

Peugeot 301 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Peugeot 301, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Kiedy wielkie koncerny zorientowały się, że istnieje znacząca grupa klientów, którzy kupując samochód, niekoniecznie zwracają uwagę na super wyposażenie i prestiż, zaczęły wprowadzać na rynek auta bardziej dostępne. Strategia polegała na rezygnacji z technologicznych nowinek, przede wszystkim systemów wspomagających, oraz wielu elementów wyposażenia w wersji standard. W Europie Zachodniej auta klasy low-cost, czyli tanie, były wciąż traktowane jako swego rodzaju nisza w branży, chociaż popyt ciągle rósł. Natomiast na świecie to właśnie segment tanich aut cieszył się ogromną popularnością. Francuski koncern PSA w marce Peugeot i Citroën dostrzegł ogromny potencjał. Konkurencyjne Renault i rumuńska Dacia były aktywne na rynku zachodnio- i wschodnioeuropejskim, a także w wielu innych krajach z północną Afryką włącznie. Koncern PSA postanowił powalczyć na tych rynkach własną marką o segment tanich aut. Wspólnie z chińskim partnerem Dongfeng, który w roku 2014 przejął udziały w firmie Peugeot-Citroen, Francuzi rozpoczęli prace nad tanim modelem kompaktowym. Od roku 2012 kompaktowy sedan limuzyna Peugeot 301 jest dostępny na wybranych rynkach.

Peugeot 301 sedan powstaje na bazie wersji 208

Na rynkach tradycyjnie zdominowanych przez marki europejskie sedany z segmentu aut małych i kompaktowych nie cieszyły się wielką popularnością. Były wprawdzie bardziej przestronne, jednak producenci koncentrowali się na produkcji aut trzydrzwiowych, uważanych za bardziej sportowe, i praktycznych pięciodrzwiowych aut miejskich, głównie limuzyn hatchbacków. W tym segmencie Peugeot tradycyjnie oferował małe auta z serii 200, które wprowadzono na rynek w roku 2012 wraz z generacją 208 . Platformę tej serii Francuzi wykorzystali do konstrukcji sedana Peugeot 301. Ten czterodrzwiowy model dzięki konstrukcji tyłu jest nie tylko przestronny i dający komfort pasażerom, ale oferuje też bagażnik o ponad 500-litrowej pojemności. Jak na samochód z segmentu kompaktów to ponadprzeciętny rezultat.

Wymiary kompaktowego sedana limuzyny Peugeot 301

Rozstaw osi w modelu Peugeot 208 wynosi 2,54 m, a długość nadwozia 3,96 m, co odpowiada typowym wymiarom w tym segmencie. Producent zoptymalizował wymiary płyty podłogowej dla sedana limuzyny, którą początkowo produkowano w hiszpańskich zakładach Peugeota, a następnie w Chinach, gdzie model 301 zyskał szerszy rozstaw osi, wynoszący 2,65 m. Poprzez wydłużenie tyłu i klasyczną linię bagażnika Peugeot 301 ma aż 4,44 m długości. Nadwozie czterodrzwiowego modelu także zyskało na szerokości w porównaniu z segmentem małych aut. Szerokość modelu to 1,75 m. Tylko wysokością – 1,46 m – sedany nie różniły się zasadniczo od serii małych aut trzy- lub pięciodrzwiowych.

Stylistyka sedana Peugeot 301 nawiązuje do modeli kompaktowych

Wprowadzając sedana na rynek jako serię 300 producent daje wyraźny sygnał, że pozycjonuje model 301 o klasę wyżej niż serię 200. Dlatego też stylistyka sedana limuzyny nawiązuje bardzo widocznie do serii klasy wyższej. Przód 301 przypomina model 308, który zwracał uwagę chromowaną atrapą chłodnicy oraz charakterystycznymi „kocimi” przednimi reflektorami. Tył 301 otrzymał klasyczną linię sedana z wyraźnie zarysowaną klapą bagażnika, zróżnicowane w kolorze tylne lampy oraz zintegrowany zderzak, który wprowadza ład i harmonię typową dla aut kompaktowych.

Peugeot 301 pojawia się na rynku z silnikiem benzynowym w dwóch wersjach

Peugeot 301różnił się od hatchbacka limuzyny i kombi serii 308 osiągami silników. Podczas gdy pięciodrzwiowe kompakty serii 308 dysponowały mocnymi silnikami o mocy do 156 KM (115 kW), nabywca Peugeota 301 musiał się zadowolić jednostkami mniejszej mocy i niewielkim wyborem. W wersji podstawowej 301 posiadał silnik trzycylindrowy o pojemności 1,2 l o mocy maksymalnej 72 KM (53 kW). Oferowano także wersję z czterema cylindrami i pojemnością 1,6 l o mocy 115 KM (86 kW). W tych wersjach testy producenta wskazywały średnie zużycie paliwa na poziomie 5,2 i 6,4/100 km, co odpowiadało emisji C02 na poziomie 124 i 151 g/km. Najbardziej ekonomiczne w serii 301 były limuzyny wyposażone w silnik Diesla ze zużyciem paliwa 4,1 l. Emisja CO2 na poziomie 108 g/km także należała do najniższych.

Różnice w osiągach pomiędzy poszczególnymi wersjami modelu Peugeot 301

Poszczególne wersje różniły się znacznie wyposażeniem silnika, co znacząco wpływało na osiągi. Podczas gdy Peugeot 301 z trzema cylindrami osiągał 100 km/h w 14,2 sekundy, model z silnikiem benzynowym z czterema cylindrami potrzebował jedynie 9,4 s. W wersji z silnikiem wysokoprężnym o mocy do 92 KM (68 kW) potrzebnych było 11,2 s. Podobnie kształtowały się różnice w osiągach, jeśli chodzi o prędkości maksymalne. Peugeot 301 z małą jednostką benzynową o pojemności 1,2 osiągał prędkość maksymalną 160km/h, a wersja o pojemności 1,6 – 188 km/h. Model 301 z silnikiem Diesla osiągał prędkość maksymalną 180 km/h.

Dla modelu 301 Peugeot oferuje opcjonalnie dodatkowe funkcje podwyższające komfort i bezpieczeństwo

Peugeot 301 limuzyna był pierwotnie przewidziany na rynki poza Europą Zachodnią i traktowany jako samochód z segmentu aut dostępniejszych cenowo. Kiedy rozpoczynano jego sprzedaż w roku 2012, wyposażenie podstawowe niekoniecznie odpowiadało dotychczasowym standardom. Opcjonalnie jednak producent mógł dodatkowo wyposażyć model 301, co pozwalało na podniesienie zarówno komfortu jazdy, jak i jej bezpieczeństwa. Tak więc na życzenie możliwe było dodanie poduszki dla pasażera i poduszek bocznych. Na zamówienie można było otrzymać wersję z klimatyzacją, automatyczną skrzynią biegów lub podnoszonymi elektrycznie szybami z przodu i z tyłu. Klasyczny sedan 301 mógł też na życzenie zostać wyposażony w asystenta parkowania.