Kupuj używane Skoda na AutoScout24

Największy wybór używanych samochodów w Europie.

Oferty pasujące do wyszukiwania

Oferty pasujące do wyszukiwania

Skoda: samochód używany pod znakiem lecącej strzały

To, co Skoda osiągnęła od roku 1991, to wielki wyczyn. Od tego roku Czesi są częścią koncernu Volkswagena i grają we własnej orkiestrze jedne z pierwszych skrzypiec. W porównaniu z marką VW samochody Skoda – właściwie Škoda, wymawiane także jako S(z)koda – są nadal bardziej pojemne i zdecydowanie tańsze – i to bez rezygnacji z jakości. Od przełomu tysiącleci Skoda przechodzi do ofensywy również, jeśli chodzi o wybór wyposażenia: podczas gdy Skoda Roomster jako kompaktowy samochód typu furgon wzbudza zachwyt rodzin, dystyngowana klientela cieszy się ze znakomitej Skody Superb. A SUV-em można nawet pojechać w Karkonosze: Skoda Yeti to krępy samochód terenowy bez miejskiej bufonady wewnętrznej konkurencji z Ingolstadt. Nic dziwnego, że Skoda znajduje się bardzo wysoko na liście hitów rynku wtórnego: tak wielu zalet i tak znakomitego auta za tak małe pieniądze nie zapewnia żadna inna firma-córka VW.

Poniższe modele Skody przekonują także jako samochody używane

Skoda Fabia – widok z przodu
Skoda Fabia – widok z boku

Początek lat 90. w zakładach Skoda upłynął jeszcze pod znakiem walki z obciążeniami poprzedniego systemu – także pod względem jakości pojazdy te nie zapewniały tego, co obiecywały. Ale te problemy już dawno zostały zapomniane, bo co najmniej od roku 1996 współpraca z matczynym koncernem Volkswagen działa dla Skody bez zarzutu. Korzystają na tym po pierwsze te modele, które zbudowane są na wspólnych platformach, a po drugie klienci, którzy nie muszą godzić się na cięcia w zakresie jakości i komfortu. Skoda także jako samochód używany ciągle jeszcze jest warta grzechu. W statystykach wypadkowych ADAC, ACE i AvD modele Skody regularnie osiągają przyzwoite wyniki. Przedstawiamy najbardziej ulubione przez klientów typy pojazdów.

Skoda Fabia: Ciasny ale własny. To właśnie musieli sobie myśleć zarząd firmy, kiedy w roku 1999 pierwsze modele Skody Fabia schodziły z taśmy. Ten mały samochód zbudowany jest na bazie VW Polo, oferuje jednak znacznie więcej miejsca we wnętrzu. Dodatkową przestrzeń bagażową znajdziemy w wersji kombi. Również zużycie paliwa w modelu Skoda Fabia jest niewielkie. Do wyboru są też różne warianty z silnikami benzynowymi od 60 do 110 KM, a także turbo diesel o mocy 105 KM. Obecnie na rynku oferowana jest już trzecia generacja tego auta. W porównaniu ze swoim braciszkiem VW Polo Fabia jest bardziej przystępna cenowo, szczególnie jako samochód używany. W tym wypadku koszty są znacznie bardziej korzystne dla Fabii przy porównywalnym stanie wyposażenia technicznego.

Skoda Octavia: kompaktowy samochód o wyglądzie limuzyny średniej klasy i zapewniający równej klasy komfort? To to właśnie ona, Skoda Octavia. Od 1966 roku z sukcesem przemierza drogi niemieckie i europejskie, obecnie szosy zdobywa już trzecia generacja tego modelu samochodu. Octavia bazuje na platformie Golfa, ale – odmiennie niż bywa to rozwiązywane w samochodzie z Wolfsburga – w modelu Skody zostaje więcej miejsca na nogi i więcej przestrzeni do poruszania się. Bardzo dużo w tym względzie oferuje w szczególności model Combi (własna nazwa tego rodzaju nadwozia stosowana przez Skoda). Silniki wykazują moc do 180 KM (benzynowe) bądź do 150 KM (Diesel). Wyjątkowo szybki jest model sportowy: Skoda Octavia RS osiąga moc do 230 KM i prędkość maksymalną do 248 km/h.

Skoda Yeti: ten kompaktowy samochód terenowy jest prawdziwym wielofunkcyjnym cudem. Tylne fotele można tak przestawić, że do bagażnika zmieści się nawet największy pakunek. Wersje silników TDI i TSI pochodzą od Volkswagena i zapewniają temu krzepkiemu napędowi moc do 160 KM (benzyna) lub 170 MK (Diesel). Pierwsza generacja Skody Yeti zeszła z taśmy produkcyjnej w roku 2009 w czeskim miasteczku Kvasiny, a od 2015 roku na rynku proponowany jest już kolejny jej model. Skoda Yeti nie musi się jednak wstydzić nawet konkurencji rodem z własnego koncernu – jako samochód używany odznacza się wysoką niezawodnością przy niskich cenach wejściowych.

Škoda: Jakość made in Czech Republic

Skoda Octavia – widok z przoduSkoda Octavia – wnętrze

W zasadzie powiedzieć można, że historia Skody składa się z trzech aktów: pierwszy zakończył się wraz z II wojną światową, drugi przypadał na czasy Czechosłowacji i ustroju socjalistycznego, a obecny, trzeci, rozpoczął się wraz z włączeniem przedsiębiorstwa do koncernu Volkswagen jako spółki zależnej. Wszystkie trzy epizody to trzy rożne początki i trzy historie pełne ciekawych modeli samochodów, wszystkie połączone jednym znakiem. Od roku 1926 do dziś pojazdy ozdabia to samo znajome logo: uskrzydlona strzała. Połączenie strzały, pióra, oka i okrągłego obramowania symbolizuje od ponad 90 lat postęp, międzynarodowy zasięg i precyzję. Logotyp barwiony na zielono był używany tylko do roku 2013, często jeszcze można go znaleźć na samochodach używanych. Obecnie nowe modele posiadają już logo chromowane.

Od założenia Laurin & Klement AG do fuzji ze Skodą

Wszystko zaczęło się od skargi: Václav Klement był księgarzem w czeskim mieście Mladá Boleslav i złościł się, że rowery wyprodukowane przez firmę Seidel & Naumann z Drezna nie były zbyt trwałe. Napisał więc skargę, ale nie znalazła ona uznania – ponieważ, co oczywiste, została napisana w języku czeskim. Drezdeńczycy nie mogli (albo nie chcieli) tego zrozumieć, dlatego też Klement razem z mechanikiem rowerowym Václavem Laurinem w 1895 roku założył własne przedsiębiorstwo. Laurin i Klement produkowali najpierw rowery, następnie do produkcji weszły motocykle i samochody. Motocykle dzięki swoim sukcesom były bardzo popularne w sportach wyścigowych. A samochody – od modelu Voiturette do typu C – sprzedawały się tak dobrze, że Laurin & Klement AG do czasu I wojny światowej stał się największym producentem automobili w Monarchii Habsburskiej.

Także później przedsiębiorstwo kontynuowało swój kurs na sukces. Do roku 1925 na rynek weszło kolejnych 50 modeli, największe z nich były napędzane silnikiem sześciocylindrowym. W tym samym roku Laurin & Klement połączył się zZakładami Skoda z Pilzna. Budowniczy maszyn z początku dostarczał osprzęt do fabryk cukru i browarów, ale później przerzucił się na produkcję stali i technologie zbrojeniowe. W latach 20. Skoda była już wielkim koncernem czynnym na rynkach międzynarodowych, który coraz mocniej udzielał się w sektorze cywilnym i budował wiele środków transportu, od lokomotyw po silniki samolotów. Po sprzedaży Laurin & Klement w nowej firmie-córce Skoda Auto została zachowana tylko produkcja samochodów – rowerów i motocykli już więcej nie fabrykowano.

W latach 1945-1990 Skoda była częścią socjalistycznej gospodarki planowej

Auto, które odniosło sukcesy w późnych latach 30., a które weszło na rynek w 1937 roku, nosiło znamienną nazwę Popular. Krótko potem pierwsza Republika Czechosłowacka została zajęta przez nazistowską Trzecią Rzeszę. Skoda została przyłączona do państwowego Wielkiego Koncernu Zakłady Rzeszy Hermann Göring (Großkonzern Reichswerke Hermann Göring) i w ten sposób stała się częścią niemieckiego przemysłu zbrojeniowego. Produkowano tam używane do celów militarnych małe i terenowe samochody. 9 maja 1945 roku bomby trafiły w fabrykę w Mladá Boleslav, która na skutek tego ataku została w większości zniszczona. Dzień później dowodzenie przejęła Armia Czerwona. W październiku 1945 roku przedsiębiorstwo zostało upaństwowione, aż w końcu włączone do gospodarki planowej Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej. Pod koniec lat 40. produkowano w niej najpierw samochody ciężarowe, a na początku lat 50-tych znowu samochody osobowe. W NRD modele Skody były bardzo rozpowszechnione, przy czym używane samochody osiągały wyższe ceny od nowych – na te trzeba było czekać kilka lat.

Pierwsze wyprodukowane modele były pojazdami klasy kompaktowej i średniej. Cabriolet Felicia był uważany za flagowy samochód sportowy bloku wschodniego, był jednak budowany tylko do 1964 roku, a następnie zastąpiony przez 1100 MB-Coupé. Od połowy lat 50. wszystkie pojazdy Skody były wyposażone w silnik i napęd, które były umieszczone w tylnej części pojazdu. Skoda Favorit z 1987 roku była pierwszym modelem z napędem przednim i silnikiem zamontowanym z przodu. Ten wzorcowy samochód posiadał kompaktową karoserię, wspaniałomyślnie dużą klapę tylną – a także liczne komponenty od zachodnich dostawców. Szczególnym jasnym punktem tamtej epoki był szczytowy model 130 RS: określany też mianem „porsche Wschodu” model okazał się bardzo szybkim autem. Zapewnił sobie zwycięstwo w swojej klasie na Rajdzie w Monte Carlo w 1977 roku i cztery lata później zdobył tytuł marki w mistrzostwach Europy samochodów typu tourer. Obecnie ten model Skody to raczej prawdziwa rzadkość – wariant limuzyna Skoda 130 czasem jeszcze pojawia się na rynku samochodów używanych.

Od roku 1991 Skoda jest częścią koncernu Volkswagen

Skoda Citigo – widok z przodu
Skoda Citigo – widok z tyłu

Po upadku Żelaznej Kurtyny rozwiązała się nie tylko Czechosłowacja, ale też państwowy koncern Skoda. Jego zakład w Mláda Boleslav w roku 1991 został został sprzedany koncernowi Volkswagen, który przekształcił Skodę w swoją własną markę. Pierwszym wspólnym modelem była Skoda Felicia z 1994 roku, która szybko stała się nowym faworytem – częściowo zbudowana była w oparciu o ówczesną generację Polo. Dzięki kolejnym modelom Skody Fabia i Skody Octavia czeskiemu producentowi samochodów udało się zająć trwałe miejsce na rynkach w całej Europie. Samochody typu combi cieszą jednakowo kupujących samochody używane, jak i nowe. Na przełomie wieków producent ten eksportował samochody do ponad 70 krajów, w roku 2013 z taśmy zjechała 15-milionowa Skoda. O początkach Laurin & Klement przypominają obecnie szczególnie eleganckie serie o bogatej linii wyposażenia i tej samej nazwie w modelach Yeti, Octavia und Superb.

klasa pojazdu model Skody rok produkcji cecha szczególna
mały samochód Skoda Citigo ab 2011 Opiera się na VW!
mały samochód Fabia III ab 2014 Wersja wyścigowa nosi nazwę R5.
Samochody kompaktowe Rapid od roku 2012 Opiera się na budowie auta kompaktowego, specjalnie opracowanego na potrzeby krajów rozwijających się i krajów nowo uprzemysłowionych.
klasa średnia Octavia III ab 2012 Dostępna jako limuzyna z nadwoziem sedan, kombi, w wykonaniu sportowym RS, w wersji offroad-Scout, CNG-model z napędem gazowym, RS jako samochód z napędem na cztery koła.
Wyższa klasa średnia Superb III od 2015 powstał w oparciu o elastyczną i modularną zasadę poprzecznego pudła samochodu stosowaną w VW, co zostało wykorzystane też w modelach VW Golf i VW Passat.
Minivan Roomster w latach 2006 do 2015 produkcja jest zawieszona i nie jest planowany następca. Od roku 2010 dostępny także w oszczędnej wersji GreenLine.
Kompaktowy SUV Yeti od 2009 dostępny z napędem przednim i na cztery koła, od 2013 roku powstały dwie serie: City i Outdoor.