Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
smart-l.jpg

Smart

Za sprawą niewielkich rozmiarów i wysokiego dachu można by uznać to auto za okrągły minisamochód, ale to zdecydowanie za mało. Smart – a w nazewnictwie firmy: smart – stał się kwintesencją oryginalnej mobilności, na którą składa się potężna dawka przyjemności z prowadzenia. Smart zawsze był niekonwencjonalny – większość tych aut jest tak krótka, że można postawić je na miejscu parkingowym w poprzek. Wprawdzie nie wolno tak robić, ale niektórzy życzliwi stróże prawa, zważywszy na powszechny w wielkich miastach problem braku miejsc parkingowych, od czasu do czasu przymykają na to oko. Co prawda nowsze modele są nieco dłuższe, ale za to zyskują na bezpieczeństwie i zrywności. Szukając używanego Smarta, nie można właściwie trafić źle wybierając zadbany model. Według TÜV ten mały sportowy samochodzik jest niczym krasnoludek, jednak tyczy się to także awaryjności.

Przegląd używanych modeli Smarta cieszących się największą popularnością

Smart Fortwo Citybeam Smart Forfour drugiej generacji – widok z przodu Zrywny silnik, kompaktowy rozmiar i niewielkie koło skrętu –Smart to auto, które sprawdzi się w mieście i na spontanicznych wycieczkach. Mieści się na niemal każdym miejscu parkingowym, co stanowi znaczne ułatwienie na co dzień. Smart nie jest przy tym autem dla każdego jakich wiele, lecz samochodem-indywiudalistą, zupełnie jak jego kierowca. Można wybierać spośród wielu serii, a liczne modele specjalne były i są wciąż włączane do oferty. Przedstawiamy modele Smarta cieszące się największą popularnością i zdradzamy, co wyróżnia te używane auta. Smart Fortwo – widok z przodu Smart Fortwo: ze względu na fakt, iż od 2014 z taśmy zjechała już trzecia generacja, Smart pierwszej generacji podbija właśnie rynek samochodów używanych. Nic dziwnego, zważywszy na wysokie ceny tego nowego sportowego mikrusa. Klasyczny Smart Fortwo produkowany między 1998, a 2007 jest jednak wciąż przekonujący jako wytrzymałe miejskie auto. Jakość jest dokładnie taka, jakiej można spodziewać się po samochodzie ze stajni Daimlera. Również w przypadku starszych pojazdów technika z reguły funkcjonuje bez zarzutu i wykazuje znikome skłonności do awarii. Smart Fortwo oferuje miejsce dla dwóch osób oraz nieco przestrzeni do przechowywania w tylnej części nad silnikiem, a także swobodnie mieści się w każdej luce. Obok zamkniętej wersji coupé dostępny jest model w wersji kabrio. Smart Forfour drugiej generacji – bagażnik Smart Forfour: wariant z dwoma siedzeniami wkroczył na rynek w 2004. Smart Forfour pierwszej generacji ma ze swoim młodszym bratem niewiele wspólnego. Kompaktowe auto zostało zaprojektowane i wyprodukowane w ramach wspólnego projektu z japońskim konstruktorem samochodów Mitsubishi. W związku z tym Forfour dzieli platformę i części konstrukcyjne z Mitsubishi Colt szóstej generacji. W stosunku do niego Smart z czterema siedzeniami był właściwie bez szans, a produkcja po dwóch latach została ponownie zawieszona. Smart jest jednak wciąż przekonujący pod względem stylu, także jako samochód używany. Elegancja przejawiająca się w opływowych liniach sprawia, że model jest utrzymywany w produkcji do dziś. Od 2014 dostępna jest druga generacja o całkowicie nowym designie. Wyprodukowano ją we współpracy z Renault, upodabniając ją tym samym do Renault Twingo. Smart Roadster – widok z boku Smart Roadster: o ile „normalny” Smart Fortwo nie był odjazdowym sportowym autem, między 2003 i 2005 producent wersją roadster zdecydował się na hołd dla kompaktowych samochodów sportowych z lat 50. i 60. XX wieku. Realizacja planu odbyła się zaskakująco dobrze. Smart Roadster również jako kabriolet o czystej formie – do wyboru także w wersji coupé – dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy. Odpowiedzialność za to ponosi niewielka waga, mocny silnik turbo i głęboki środek ciężkości. Nawet napęd na tył można tu uznać za jego mocną stronę. Trzeba przyznać, że miejsca na bagaż jest bardzo niewiele, a wyposażenie w środku zredukowano do niezbędnego minimum. Podczas gdy jako nowe auto model ten był oferowany za stosunkowo duże pieniądze, używany Smart jest obecnie dostępny w korzystnych cenach.

Zajeżdża bezczelność, czyli jak Smart podbił ulice

Pomysł małego samochodu miejskiego z silnikiem w tylnej części jest znacznie starszy niż sam Smart. Za protoplastę kompaktowego auta z dwoma siedzeniami uważany jest stworzony przez Forda prototyp o wdzięcznej nazwie „Berliner“ z 1968 roku. Cztery lata później Johann Tomforde, designer Mercedesa - Benza, nakreślił swoje pierwsze plany dotyczące kompaktowego miejskiego autka. Wyposażono je w dwa siedzenia i dwie podłogi, do tego silnik umieszczony w tylnej części i długość 2,50 m – jego prototypowy design stanowił wzór dla późniejszego Smarta Fortwo. Po przodku Smarta w kolejnych 20 latach pojawiło się wiele prototypów zamówionych przez Mercedesa-Benza. Wyjątkową popularnością cieszył się NAFA z lat 80. XX wieku, pojazd do przemieszczania się na niewielkie odległości, o długości zaledwie 2,37 m.

Producent zegarków Swatch i konstruktor samochodów Mercedes wspólnie zaprojektowali Smarta

Studyjna wersja Smarta na wystawie IAA Na początku lat 90. XX wieku nadszedł wreszcie czas, by wprowadzić na ulicę seryjny model „Mercedes City Car“, w skrócie MCC. Kierownikiem projektu był Johann Tomforde. Kluczowa wiedza na temat technologii i konstrukcji przyczyniła się do powstania wersji studyjnych Eco Sprintera i Eco Speedstera, które zostały opracowane we własnym Advanced Design Studio Mercedesa mieszczącym się w Kalifornii. Przełom dla Smarta przyniosła jednak współpraca z Nicholasem Hayekiem, założycielem i ówczesnym szefem przedsiębiorstwa produkującego zegarki Swatch. Tego Szwajcara o libańskich korzeniach ogarnęła wówczas idea Swatch-Mobila - przyjaznego dla środowiska mikrosamochodu o napędzie elektrycznym lub hybrydowym. Pierwsza próba współpracy z Volkswagenem nie powiodła się, jednak kooperacja z Tomforde roztoczyła przed szykownymi małymi autami nowe perspektywy. Współpraca dała także początek nazwie Smart – S to odniesienie do Swatcha, a M do Mercedesa-Benza. Pod względem wykonania i bezpieczeństwa Smart rozpoczął zupełnie nowy rozdział motoryzacji. Większość części była produkowana przez podwykonawców, a poszczególne elementy były jedynie łączone we francuskim zakładzie Smartville Hambach. Innowacją jest bezpieczny szkielet, który ma możliwie jak najlepiej chronić pasażerów dzięki zaawansowanej technologicznie stali, podkreślając charakterystyczny design Smarta. Do dziś twarda skorupa orzecha Smarta zapewnia mu doskonałe wyniki we wszelkich testach zderzeniowych. Liczne modele koncepcyjne pomogły przyszłemu zwinnemu miejskiemu autku w latach 90. XX wieku zyskać większą popularność. Po raz pierwszy pojazd zaprezentowano w 1997 roku na Międzynarodowych Targach Samochodów we Frankfurcie nad Menem. Tym razem Smart nie miał szczęścia - podobnie jak jego towarzysz niedoli z klasy A, Smart nie zdał testu łosia. Odpowiedzialność za to ponosił Johann Tomforde, który musiał opuścić koncern Mercedesa.

Smart stał się dla Mercedesa-Benza pionierem w kwestii nowoczesnego przemieszczania się po mieście

Smart Fortwo Brabus Edition Smart Fortwo Cabrio W ciągu kilku miesięcy Smart doznał licznych zmian. Podwozie i siedzenia zostały osadzone głębiej, powiększono rozstaw kół, nowy układ kierowniczy uniemożliwił gwałtowne manewry kierownicą. Wagę sztucznie zwiększono, co pociągnęło za sobą konieczność zamontowania mocniejszego silnika. Pierwszy model coupé Smarta z 1998 wyglądał solidniej, a dzięki temu lepiej trzymał się nawierzchni. Ze względu na fakt, iż Mercedes-Benz nie skonstruował silnika elektrycznego, Hayek, szef Swatcha, wycofał się ze spółki i Smart stał się marką własną Mercedesa-Benza. Rok później pojawił się sportowy wariant Smarta Brabus-Fortwo, a do przełomu milenium piewszy Smart w wersji kabrio. Dwa lata później firma Bertrandt specjalizująca się w produkcji części samochodowych zaprezentowała wersję bez dachu i przedniej szyby. W 2003 roku na rynku pojawiła się wersja roadster, a w 2004 w końcu Smart Forfour z czterema siedzeniami. Smart Fortwo – widok z przodu Smarts od Car2go Określany przez szyderców mianem „wrotek dla słoni“ Smart odniósł sukces dość późno. W pierwszych latach dochody nie rosły zbyt dynamicznie, choć ten miejski szybki samochodzik zawsze okazywał się mieć niezwykle silną pozycję w wyznaczaniu nowych zasad przemieszczania się po mieście. Do przełomu doprowadziło wsparcie spółki córki Mercedesa w postaci oferty carsharingowej car2go. Obecnie ulicami wszystkich dużych miast Niemiec i całej Europy jeżdżą charakterystyczne niebiesko-białe Smarty. Smart prosperuje dobrze również w skali światowej, a w Chinach ten zwinny miejski samochodzik zyskał szybko miano trendsettera. Za sprawą nowego, wyraźnie mocniejszego designu i nowych silników Smart zachwyca nabywców zarówno nowych, jak i używanych aut. Wśród innowacji jest także – nareszcie po 20 latach– napęd elektryczny. Z pewnością ucieszyłby się z tego Hayek, wcześniejszy szef Swatcha.

Na te używane modele specjalne Smarta warto zwrócić uwagę

Edycja Dostępne wyposażenie Cechy szczególne
smart edition blackbuster Smart Fortwo / Smart Forfour Całkowicie czarny design karoserii i nadbudowy, lakierowane koła z lekkiego metalu w kolorze srebrnym, wewnątrz czarna skórzana tapicerka.
smart edition MOSCOT Smart Fortwo Współpraca Smarta z amerykańską firmą optyczną Moscot. Charakterystyczny, żółto-czarny design, model limitowany do 100 sztuk. Spoiler przedni i koła z lekkiego metalu od Brabusa. Wewnętrzne wyposażenie z żółtymi akcentami.
smart cabrio edition flashlight Smart Fortwo Bezpieczny szkielet i lusterka zewnętrzne utrzymane w odcieniu pomarańczu, karoseria w kolorze czarnym lub białym, dach kabrioletu w kolorze czarnym, siedzenia, kierownica i deska rozdzielcza w kolorze czarnym z kontrastowymi pomarańczowymi przeszyciami.
smart BARBUS fan edition Smart Fortwo Karoseria, chłodnica, zewnętrzne lusterka w kolorze niebieskim, spoiler przedni i boczny oraz koła z lekkiego metalu od Brabusa, białe skórzane siedzenia, sportowa kierownica od Brabusa, wewnątrz biało-niebieskie kontrastowe wykończenie.
smart edition citybeam Smart Fortwo Dostępny w wersji coupé i kabrio. Bezpieczny szkielet i karoseria w odcieniu lśniącego srebra, sportowe felgi z lekkiego metalu posiadające po trzy podwójne ramiona, światła LED do jazdy dziennej, siedzenia i deska rozdzielcza z czarnej skóry z srebrzysto-szarymi akcentami.