Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Sprowadzamy auto z Niemiec – krok po kroku

Zadbane, dobrze wyposażone i w atrakcyjnej cenie - takie są samochody, których co roku setki tysięcy Polaków szuka w Niemczech. Wielu z nich w obawie przed samodzielnym ściągnięciem auta, korzysta z usług handlarzy i pada ofiarą oszustwa. Zamiast motoryzacyjnej perełki, kupują przysłowiowego rzęcha.

Żeby tego uniknąć, trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i osobiście sprawdzić pojazd u sprzedawcy, a potem przywieźć go do kraju. Podpowiemy jak to zrobić, by poszło sprawnie. Dla wielu osób wyprawa za zachodnią granicę nadal wydaje się być wielkim przedsięwzięciem. Tymczasem ten proces wcale nie jest skomplikowany i wymaga jedynie poznania najważniejszych formalności i odrobiny wysiłku. Od czego trzeba zacząć?

Jak i gdzie szukać ofert?

Radzimy, by całkowicie zrezygnować z przeglądania ofert „specjalistów”, którzy pozornie ułatwiają klientom życie i handlują używanymi samochodami z za granicy. Najczęściej sprzedawane przez nich pojazdy są mocno uszkodzone lub wybrakowane, a większość wad przed sprzedażą zostaje zamaskowana. Okazja cenowa nie opłaci się, gdy okaże się, że wszystkie oszczędności trzeba będzie później wydać u mechanika. Można oczywiście udać się bezpośrednio do niemieckiego salonu lub komisu, ale tam nie trafimy raczej na obniżki i nie będzie mowy o negocjowaniu ceny.

Krok 1 – ustal szczegóły ze sprzedającym

Na znalezienie wymarzonych, czterech kółek trzeba, więc poświęcić odrobinę czasu. Przeglądając ogłoszenia w naszym serwisie warto zwrócić szczególną uwagę na opis i zdjęcia – czy są wyraźne i jak szczegółowo pokazują samochód. Jeśli już trafimy na perełkę, najlepiej skontaktować się ze sprzedawcą i omówić z nim szczegóły transakcji oraz wynegocjować możliwość jazdy testowej. Taka próba umożliwi sprawdzenie pracy silnika, hamulców i skrzyni biegów. Właściciel pojazdu, który nie ma nic do ukrycia, bez większych problemów powinien zgodzić się na taki test.

Krok 2 – podlicz koszty

Kiedy masz już na oku wymarzone cztery kółka i ustaliłeś szczegóły ze sprzedającym, spróbuj skalkulować koszty swojego wyjazdu. Nie zapomnij o doliczeniu podróży i opłat związanych np. z opłaceniem akcyzy. Zwykle nawet po dodaniu wspomnianych kosztów, przynajmniej kilka tysięcy złotych powinno zostać w kieszeni. Oferowane w Polsce samochody używane są często droższe i nierzadko w gorszym stanie, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę kondycję dróg, po których są eksploatowane.

Krok 3 – dokładnie obejrzyj samochód na miejscu

Po dojechaniu na miejsce kluczowe będzie sprawdzenie stanu technicznego samochodu. Jeśli samodzielnie nie jesteś w stanie tego ocenić, skorzystaj z usług profesjonalnego rzeczoznawcy lub stacji diagnostycznej. Każda wada lub usterka, którą znajdziesz może bowiem pomóc w obniżeniu ceny. Warto jednak pamiętać, że jeśli kupujemy pojazd jako osoba fizyczna przysługuje nam prawo do rękojmi, czyli do miesiąca od zakupu możliwe jest wykrycie usterek, które dają nam prawo do odzyskania części pieniędzy lub zwrotu. Jeśli auto jest w pełni sprawne, czas przejść do ważnych formalności.

Krok 4 – lepiej wrócić na kołach

Samochód możemy oczywiście sprowadzić na lawecie lub wynająć do tego celu specjalną firmę. Pierwsze rozwiązanie wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami i nie zawsze jest możliwe, choćby z uwagi na ograniczenia. Nie każdy kierowca ma bowiem uprawnienia do takiego przewozu. Laweta kosztuje średnio 250 zł za dzień, a do tego trzeba jeszcze doliczyć opłaty na polskich autostradach. W przypadku „wyspecjalizowanych” firm ten koszt może być jeszcze większy, a ich profesjonalizm pozostawia wiele do życzenia. Najlepszym wyjściem jest zatem samodzielny powrót kupionym samochodem.

Krok 5 – sprawdź umowę i dokumenty

Wszelkie ustalenia, które padły w rozmowie lub przez telefon, trzeba spisać w umowie. Tylko, gdy znajdą się one na piśmie, będą mogły być później egzekwowane. Dokument najczęściej spisywany jest w języku niemieckim (i wtedy wymaga tłumaczenia) lub w wersji polsko niemieckiej. Przyda się on nie tylko na wypadek ewentualnego sporu, ale także przy późniejszych formalnościach w kraju. Wymagany jest m.in. przy rejestracji pojazdu i do opłacenia akcyzy. Sprzedający powinien poinformować o stanie prawnym auta, czy nie jest obciążone kredytem oraz przekazać kupującemu komplet dokumentów:

 - Fahrzeubrief – dowód własności,
 - Fahrzeugschein - dowód rejestracyjny,
 - HU-Hauptuntersuchung – potwierdzenie przeglądu stanu technicznego,
 - AU-Abgasuntersuchung - analizę składu spalin,
 - książkę serwisową
 - kartę pojazdu (jeśli została wydana)
 - jeśli auto było wcześniej sprowadzane - dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł

Przed podpisaniem umowy trzeba zwrócić uwagę na jej poszczególne punkty. Przykładowo jeśli występujemy w niej jako przedsiębiorcy lub kupujemy auto od firmy nie będziemy mieć prawa do rękojmi. Podobnie, jeśli w umowie zastrzeżemy, że wszelkie wady pojazdu są nam znane. Po podpisaniu umowy, przekazaniu kluczyków oraz kompletu dokumentów, można przejść do niezbędnych formalności na miejscu.

Krok 6 – formalności w Niemczech

Z dokumentami w ręce należy udać się do niemieckiego urzędu komunikacji (Zulassungstelle), gdzie czekają następujące formalności: - Wyrejestrowanie samochodu, jeśli właściciel nie zrobił tego wcześniej - Uzyskanie numerów rejestracyjnych i wyrobienie tablic, które umożliwią dojazd do kraju - Wyrobienie tablic krótkoterminowych lub wywozowych w punkcie obok urzędu (w zależności na jakie pozwolenie uzyskamy) - Opłacenie tymczasowego OC - Wyrobienie tymczasowego dowodu rejestracyjnego W niemieckich urzędach formalności przebiegają bardzo sprawnie. Po przyjściu na miejsce, należy pobrać numerek i kolejno przejść przed wszystkie kroki i wnieść konieczne opłaty. Najczęściej wszystko udaje się załatwić w ciągu kilku godzin. Po przykręceniu tablic można ruszać w drogę do Polski, gdzie trzeba załatwić kilka, kolejnych spraw.

Krok 7 – opłaty i rejestracja w Polsce

Sprowadzony samochód z Niemiec należy sprawnie zarejestrować. Najpierw trzeba udać się do Urzędu Celnego lub złożyć wniosek on-line w celu opłaty akcyzy. Wynosi on 3,1% w przypadku aut z silnikiem o pojemności do 2000 ccm lub 18,6% dla większych silników. Na opłacenie podatku mamy 30 dni. Nie radzimy sztucznie zaniżać ceny, bo urzędy są w tej kwestii wyczulone i jeśli pojawią się podejrzenia, urzędnicy mogą sami wycenić pojazd. Nie ma sensu zwlekać też z pozostałymi formalnościami, czyli: - Przetłumaczeniem kompletu dokumentów (koszt ok 200 zł) - Przeglądem technicznym (98 zł) - Rejestracja auta w urzędzie komunikacji, wyrobienie tablic i karty pojazdu (256 zł) - Ubezpieczenie OC W tym miejscu kończy się proces wymaganych formalności i można cieszyć się z jazdy kupionym autem. Jak widać nie jest to trudne, a może pomóc w zaoszczędzeniu sporych sum pieniędzy.

Wszystkie produkty

All car reimport & car import & car import USA to Germany

Opłaty rejestracyjne samochodu z Francji

Porady · Import Samochodow
All car reimport & car import & car import USA to Germany

Rejestracja samochodu z Austrii

Porady · Import Samochodow
All car reimport & car import & car import USA to Germany

Jakich dokumentów potrzeba do zakupu auta z Austrii?

Porady · Import Samochodow
Pokaż więcej