Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Kiedy warto stosować halogeny?

Lampy przeciwmgłowe, czyli inaczej popularne halogeny, jak sama nazwa wskazuje najlepiej stosować, gdy widoczność na drodze jest mocno ograniczona. Nie musi to być jednak tylko mgła - takie światła mogą się też bardzo przydać podczas intensywnych opadów śniegu czy deszczu.

Pod względem konstrukcyjnym reflektory te są stosunkowo proste. Dużo bardziej skomplikowane są z kolei przepisy, które pozwalają na ich stosowanie. Można to robić tylko w ograniczonym czasie i tylko na niektórych drogach. Co jeszcze więc trzeba wiedzieć na temat halogenów?

Kiedy można stosować lampy halogenowe?

Nie tylko polskie, ale i europejskie prawo surowo zabrania używania halogenów zamiast świateł mijania. Kiedy zatem halogeny mogą być włączone? Należy pamiętać, że takie lampy nie oświetlają całej drogi, w przeciwieństwie do świateł mijania. Są natomiast ustawione w taki sposób, by kierować wiązkę światła na pobocze oraz drugi pas. Ich stosowanie ma zatem sens tylko i wyłącznie w nocy i na mniej uczęszczanych drogach. Polskie przepisy pozwalają na używanie ich od zmierzchu do świtu, nie precyzując jednak konkretnych godzin. Z uwagi na to, że halogeny mogą przeszkadzać innym użytkownikom dróg, nie zaleca się ich stosowania na przykład na autostradach czy drogach ekspresowych. Można natomiast robić to na krętych drogach czy takich, które są położone z dala od miast. Lampy halogenowe są też dość często wykorzystywane przez miłośników jazdy w terenie. Warto jednak pamiętać, że główną przesłanką do stosowania świateł tego typu jest bardzo ograniczona widoczność. Lampy te są bardzo silne, więc powinny oświetlić drogę w takich warunkach. Trzeba mieć także na uwadze, że lampy przeciwmgłowe mogą oślepić innych kierowców, jeśli zostaną wykorzystane w niewłaściwy sposób. Przednie światła halogenowe przez współczesnych kierowców są jednak stosowane dość rzadko. Nie są również w świetle polskiego prawa obowiązkowe - oczywiście w przeciwieństwie do tylnych świateł przeciwmgłowych, które świecić na czerwono. Należy stosować je, gdy widoczność na drodze spadnie poniżej 50 metrów. Nieprawidłowe korzystanie ze świateł halogenowych grozi mandatem w wysokości 100 złotych oraz dwoma punktami karnymi.

Jak działają halogeny?

Lampy tego typu są znane od bardzo wielu lat. Nie są to urządzenia ani zbyt skomplikowane, ani też specjalnie drogie. Jak więc działają? W odpowiednich żarówkach zachodzi reakcja pomiędzy włóknem wolframowym a mieszanką gazową. W składzie tej drugiej znajduje się właśnie halogen. Aby cała lampa zapewniła odpowiednio mocne oświetlenie, niezbędny jest również odbłyśnik wzmacniający strumień światła. W najnowszych autach zamiast odbłyśnika producenci często stosują dużo bardziej precyzyjne soczewki. Żarówki halogenowe również nie należą niestety do specjalnie trwałych i dość często się psują czy przepalają. To jednak nie jedyny problem z lampami halogenowymi. Poważne kłopoty sprawiają też odbłyśniki, które dość często rdzewieją - zwłaszcza w tych trochę starszych samochodach. Często spotykane są również awarie spowodowane bardzo wysoką temperaturą, w których działają żarówki halogenowe. To przez nie szybko niszczą się wszystkie plastikowe powierzchnie, które znajdują się w pobliżu reflektorów. Choć same żarówki nie są zbyt drogie, to często dostęp do nich w reflektorze jest bardzo utrudniony. Przy wymianie łatwo natomiast zabrudzić bańkę, która znajduje się wokół żarówki. Takie zabrudzenia powodują z kolei, że lampy szybko się niszczą. Za wadę halogenów uważa się też ich energochłonność. Wytwarzają około 1500 lumenów, pobierając przy tym średnio 50 watów. To oczywiście przekłada się na spalanie paliwa przez samochód.

Alternatywy dla halogenów

Z tych wszystkich powodów halogeny są więc przez wielu kierowców uważane za nieco przestarzałe i niezbyt praktyczne. W nowoczesnych samochodach, zwłaszcza tych z lepszych segmentów, są więc często zastępowane przez dużo wydajniejsze ksenony. Zapewniają one ponad dwa razy intensywniejsze światło, pobierając przy tym zdecydowanie mniej energii. Jednak lampy ksenonowe, w przeciwieństwie do prostych halogenów, to bardzo skomplikowane urządzenia. Jakie są tego powody? Po pierwsze, ich samodzielna naprawa nie jest możliwa przez kogoś, kto nie ma zaawansowanej wiedzy motoryzacyjnej. Po drugie, ksenony są też bardzo drogie, podczas gdy lampy halogenowe nie powinny stanowić wydatku dla żadnego kierowcy. Takie lampy wymagają też umiejętnego montażu i są dość wrażliwe na wszelkie zabrudzenia. Czy więc lampy halogenowe to reflektory niezbędne w czasie jazdy w słabych warunkach, czy może technologia, która już powoli odchodzi do lamusa? Z pewnością takie reflektory są stosowane coraz rzadziej przez kierowców, chociaż jeszcze kilkanaście lat temu były uznawane przez wielu za niezbędne na niepogodę. Jednak na pewno nie należy ich jeszcze skreślać. Chociaż ksenony są znacznie bardziej wydajne i oszczędne, to lampy halogenowe są dużo tańsze i ciągle mogą dobrze oświetlić drogę w niektórych warunkach. Z pewnością takie światła będą bardzo pożyteczne dla osób poruszających się po stosunkowo rzadko odwiedzanych drogach. Również fani modnego off-roadu zapewne jeszcze długo nie będą rezygnować z korzystania z oświetlenia tego typu. Niemniej jednak w przypadku przeciętnych użytkowników dróg lampy halogenowe zdecydowanie tracą na popularności - i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach.

Wszystkie produkty

Europa Mitgliedsstaaten-Flaggen

Wszystko o systemie opłat za drogi

Porady · Inne
verkehr

Mandat z fotoradaru

Porady · Inne
verkehr

Jak zapłacić mandat?

Porady · Inne
Pokaż więcej