Przejdź do głównej zawartości

Co to jest korozja?

Korozja jest problemem, który pojawia się nie tylko w przypadku starszych pojazdów, ale również w kilkuletnich modelach. Jest utrapieniem wielu kierowców, ponieważ zmagania z nią nie należą do ekonomicznych ani łatwych. Kosztowne i pochłaniające wiele pracy jest zwłaszcza usuwanie skutków korozji.

Warto zatem wiedzieć, jak zapobiegać i walczyć z niepożądanym gościem na karoserii samochodu.

Czym jest korozja?

Korozja to nic innego jak efekt mechanicznych uszkodzeń warstwy lakierniczej, powodowany przez piach, sól drogową, kamienie, żwir oraz wiele innych zanieczyszczeń. Co więcej, korozja może pojawić się na skutek nieumiejętnie wykonanych napraw bądź uchybień podczas produkcji pojazdu - na przykład słabego zabezpieczenia fabrycznego w postaci mankamentów powłok lakierniczych i antykorozyjnych. Uszkodzenie lakieru może oczywiście pojawić się także w efekcie kolizji lub wypadku. Zjawisko niszczenia powierzchni metali, wynikające z utleniania żelaza wraz z jego stopami pod wpływem wody, wilgotnej atmosfery albo gruntu nazywane jest korozją. Innymi słowy: rdza powstaje pod wpływem wilgoci, kiedy metal zaczyna się utleniać. Dlatego tak istotne jest kontrolowanie karoserii pod kątem obecności nawet najmniejszych ognisk korozji, które bardzo szybko mogą pochłonąć znaczną część powierzchni, a nawet przenieść się na sąsiadujące elementy. Czynność tę koniecznie należy wykonać po okresie zimowym. Chcąc sprawdzić, czy na samochodzie pojawiły się pierwsze ogniska korozji, należy przede wszystkim bardzo dokładnie opłukać go za pomocą myjki ciśnieniowej. Regularne oględziny pozwolą ocenić, jakiej interwencji wymaga karoseria w przypadku zaobserwowania niepokojących wykwitów rdzy na blasze.

Elementy samochodu, które najbardziej lubi rdza

Niestety, jedno jest pewne: prędzej czy później rdza pojawi się na każdym samochodzie. To od jakości ochrony zależy, jak szybko stanie się zauważalna. Na tempo jej rozwoju wpływa wiele czynników. Elementem samochodu najbardziej narażonym na atak korozji jest podwozie. Dlatego tak ważne jest miejsce parkowania samochodu, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Najbezpieczniej jest przetrzymywać pojazd w garażu z dobrą wentylacją. Jeśli jednak właściciel auta nie ma takiej możliwości, powinien unikać postoju na powierzchniach, które z łatwością utrzymują wilgoć. Do takich zaliczyć można chociażby trawniki lub parkingi z kruszywem. Kolejnym elementem szczególnie podatnym na korodowanie są nadkola. Jaki jest tego powód? Podczas zimy sól drogowa wraz z wodą przenosi się na bieżniku, osadzając się właśnie na nadkolach. Jeśli wcześniej znajdowały się tam odpryski lakieru, to korozja jest w zasadzie gwarantowana. Progi to następny element pojazdu, który szczególnie upodobała sobie rdza. Dzieje się tak za sprawą ich permanentnego stykania się ze śniegiem i wodą, a także kontaktu z drobnymi przedmiotami znajdującymi się na drodze, które przyczyniają się do zarysowania progów. Częściami auta, którym również szczególnie należy przyjrzeć się pod kątem występowania korozji, są maska silnika, klapy bagażnika, a także drzwi, zwłaszcza ich dolne fragmenty, a to ze względu na pokrycie cienką warstwą lakieru.

Skuteczne sposoby na walkę z korozją

Aby nie dopuścić do pojawienia się korozji, warto regularnie myć samochód i konserwować jego nadwozie specjalistycznymi środkami na bazie oleju i wosku. Pokrywa się nimi wszelkie wrażliwe elementy karoserii. Preparaty antykorozyjne warto także umieścić w otworach technologicznych. Jest to skuteczny sposób zapobiegania korodowaniu poszczególnych elementów. Jeśli jednak proces rdzewienia już się rozpoczął, należy przedsięwziąć niezbędne kroki mające na celu przywrócenie dobrej kondycji niszczejących elementów. Ze względu na stopień skorodowania poszczególnych części można samodzielnie podjąć się usunięcia rdzy z samochodu lub oddać pojazd w ręce specjalistów, którzy fachowo zajmą się jej likwidacją. Na początek usuwane są ogniska korozji za pomocą papieru ściernego lub zmywacza do rdzy. Niezbędny okaże się również zestaw naprawczy do lakieru. W przypadku większych nalotów wykorzystywane są szczotki druciane - okażą się pomocne w mechanicznym czyszczeniu. Następnie z oczyszczonej blachy usuwa się drobne opiłki i zabrudzenia oraz aplikuje się na nią środek odtłuszczający. Malowany element dobrze zabezpieczyć w taki sposób, aby nie zanieczyścić zdrowego lakieru. Zanim zostanie nałożona nowa warstwa lakieru, należy zabezpieczyć element podkładem antykorozyjnym, a następnie pokryć deficyty za pomocą samochodowej szpachli. Po wypełnieniu wszelkich ubytków powierzchnia jest wyrównywana papierem ściernym. Kolejnym etapem jest nałożenie kilku cienkich warstw lakieru. Jeśli to możliwe, powinien on być maksymalnie zbliżony do oryginału. Nie należy zapominać o ostatnim kroku, czyli położeniu lakieru akrylowego, który ochroni warstwę właściwą przed mechanicznymi uszkodzeniami.

Z korozją nie ma żartów

Elementy podwozia, takie jak mocowanie czy podłużnice zawieszenia, które uległy zaawansowanej korozji, najczęściej oznaczają konieczność złomowania samochodu. Użytkowanie takiego auta jest zbyt niebezpieczne, ponieważ może skutkować urwaniem koła podczas jazdy, natomiast elementy konstrukcyjne mogą w niewłaściwy sposób przejąć energię podczas wypadku. Należy pamiętać, że korozja to nie tylko skaza na prezencji samochodu. Przede wszystkim ma ona niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. Dlatego warto możliwie najwcześniej reagować na wszelkie oznaki korozji, co pozwoli zaoszczędzić nie tylko czas i pieniądze, ale także bez obaw korzystać z własnych czterech kółek.

Wszystkie produkty

Lakier samochodowy

Porady · Naprawa samochodu

Tarcze hamulcowe

Porady · Naprawa samochodu

Naprawa szyb samochodowych

Porady · Naprawa samochodu
Pokaż więcej