Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
audi-s3-l-01.jpg

Audi S3 8L

Audi S3 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Audi S3, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Audi A3, które zadebiutowało w 1996 roku, było nie tylko sporym hitem rynkowym (sprzedano ponad 900 tysięcy egzemplarzy generacji 8L). Model stworzył też nową niszę rynkową małych aut klasy premium. W ślady firmy z Ingolstadt poszły wkrótce Mercedes (z klasą A) oraz BMW (z serią 1). W 1999 roku zadebiutowała S3 - sportowa odmiana A3. O ile sama A3 była przez wielu uznawana za po prostu luksusową odmianę Volkswagena Golfa, jako że model dzielił bardzo dużo części z autem VW, to S3 od początku budził entuzjazm. Dlatego dziś Audi S3 8L jest cenione jako samochód używany, a przez wielu wręcz uznawane za auto kultowe. Samochód charakteryzował się niezłymi osiągami i prawdziwie sportowym charakterem. Lecz podobnie jak w przypadku większości modeli "S" w gamie Audi, jego wygląd nie rzucał się specjalnie w oczy. Większość osób miałaby problemy z odróżnieniem zwykłego A3 od auta typu S3. Jednak sportową wersję można było poznać po obniżonym zawieszeniu, poszerzonych zderzakach, 17-calowych alufelgach oraz nieco zmienionych progach. Większych zmian doczekało się wnętrze - znalazły się tam między innymi skórzane, elektrycznie regulowane fotele Recaro i system audio marki Bose. Audi S3 8L można było kupić tylko w trzydrzwiowej wersji, choć podstawowe A3 było też dostępne jako pięciodrzwiowy hatchback.

Praktyczny sportowiec

S3 zadebiutowało trzy lata po premierze A3, gdy ten samochód już święcił triumfy na rynku. Sportowy model dodatkowo zwiększył zainteresowanie podstawową odmianą. S3 szybko zyskało fanów, a przez pewien czas było to ulubione - obok Opla Calibry i Volkswagen Golfa - auto miłośników tuningu. W 2000 roku, czyli zaledwie rok po debiucie Audi S3 8L, pojazd przeszedł facelifting. Zmieniono nieco przednie i tylne światła, zmodyfikowano przód oraz zmodernizowano niektóre elementy wnętrza. Model trafił na większość rynków europejskich, ale był sprzedawany też w Japonii, Meksyku, RPA, Australii oraz Nowej Zelandii. Nie zdecydowano się na wprowadzenie go do Stanów Zjednoczonych, argumentując, że tamtejsi klienci nie będą chcieli kupować tak małego auta, które miałoby być sprzedawane jako pojazd sportowy. Model S3 8L pozostawał w sprzedaży do 2003 roku, gdy na rynek weszła nowa generacja A3, czyli 8P. I ten model doczekał się wersji S3, która zadebiutowała w 2006 roku. Sprzedawała się również całkiem nieźle, choć już nie zyskała tak kultowego statusu jak 8L. Nabywcy cenili S3, gdyż mimo sportowego charakteru, auto pozostawało bardzo praktyczne. Miało duży, 270-litrowy bagażnik, łatwo można było je parkować i nie sprawiało problemów podczas jazdy w korkach.

Mocne silniki w małym aucie

W pierwszej wersji Audi S3 8L było napędzane czterocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem 1.8 o mocy 210 KM. W 2001 roku jednostkę jeszcze bardziej wzmocniono i uzyskiwała 225 KM. Auto przyśpieszało do 100 km/h w 6,8 sekundy, a po modernizacji w 2001 roku - w 6,6 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła 238 km/h. Wszystkie S3 były oznaczone symbolem "quattro", co zwykle w przypadku Audi oznacza napęd na cztery koła. Jednak nie była to do końca prawda, gdyż w Audi S3 8L zastosowano dużo prostszy układ oparty o sprzęgło Haldex, który napęd na tył dołącza tylko w razie potrzeby. Eksperci wielokrotnie powtarzali, że gdyby pierwszą wersję S3 wyposażono w prawdziwy napęd na cztery koła, to samochód byłby jeszcze lepszy i bardziej dynamiczny, a dzięki temu cieszyłby się jeszcze większą popularnością jako samochód używany. Jak na swój czas model miał bardzo szeroki wachlarz dodatkowego wyposażenia. Najpopularniejszą chyba opcją były aluminiowe obudowy lusterek zewnętrznych, co stało się dla niektórych jedną z cech charakterystycznych Audi S3 8L. Ale do samochodu można było też dokupić na przykład zmieniarkę na sześć płyt CD, szyberdach, tempomat, asystenta parkowania czy siedzenia z alcantary. Auto jest uznawane do dziś za stosunkowo bezpieczne. W testach Euro NCAP w 1998 roku samochód uzyskał cztery gwiazdki (na pięć możliwych), co było wtedy uznawane za spory sukces. Przy projektowaniu auta dużą wagę przywiązano też do ochrony pieszych podczas potencjalnego wypadku. S3 8L dobrze sprzedawał się na rynku i na pewno przyczynił się do rozwoju całej gamy "S". S3 8L jest znane ze swojej niezawodności, choć zdarzają się niewielkie problemy, na przykład z pompowtryskiwaczami. Sukces 8L zachęcił też firmę do dalszych eksperymentów z mocnymi, ale małymi autami. W konsekwencji w 2011 roku zadebiutowała jeszcze mocniejsza wersja A3 - model RS3. Był on wyposażony w jeszcze mocniejszy silnik, który uzyskiwał 340 koni mechanicznych.