Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
BMW E30

BMW E30 – klasyczna trójka z nosem rekina

BMW E30 to klasyczny samochód osobowy klasy średniej-wyższej (D), produkowany w latach 1982 – 1994. Bawarski koncern motoryzacyjny stworzył pojazd, który osiągnął ogromny sukces komercyjny – wyprodukowano ponad 2,3 mln egzemplarzy. Sportowe wersje BMW E30 były wielokrotnie doceniane w czasie motoryzacyjnych imprez sportowych, zdobywając tysiące nagród. Dziś BMW E30 to samochód używany, który pomimo zaawansowanego wieku, dalej cieszy się dużym powodzeniem wśród kupujących, a zwłaszcza wśród osób, którym marzy się wygodne, ponadczasowe auto z tylnym napędem. Samochód jest też często obiektem marzeń młodych ludzi, którzy pragną swojego pierwszego, sportowego samochodu i nabywają mocno zużyte BMW E30 ze względu na niską cenę. Należy jednak pamiętać, że używane BMW E30 nie ma szeregu systemów wspomagania pracy kierowcy, które pomogą wyjść z niebezpiecznej sytuacji osobom niedoświadczonym. Ten samochód trzeba umieć okiełznać. Wielu nabywców kupuje najmocniejsze wersje silnikowe, aby wykorzystywać je do sportowej jazdy w wyścigach. Dobrze utrzymane BMW E30 są jak wino, a ich cena nie ulega dużym zmianom. BMW E30 jest idealną propozycją dla kolekcjonera, który zadba o odrestaurowanie i utrzymanie tego pięknego, klasycznego samochodu. Tym bardziej, że większość egzemplarzy kwalifikuje się już do otrzymania żółtych tablic, przeznaczonych dla pojazdów zabytkowych.

BMW E30 – wygląd, który się nie starzeje

BMW E30 posiada niezwykle oryginalną sylwetkę, której nie można pomylić z żadnym innym autem na świecie. W pasie przednim znajduje się znak rozpoznawczy BMW E30 – „nos rekina”, który powstał dzięki specyficznemu ukształtowaniu wlotów powietrza i czołowej części maski. Sama maska silnika jest dość długa, co podkreśla sportowe ambicje auta. Bardzo specyficzne są także okrągłe przednie reflektory. Bryłę nadwozia charakteryzują przede wszystkim proste linie, co sprawia, że używane BMW E30 mocno odróżnia się od obłych konstrukcji samochodów, produkowanych w XXI wieku. Producent uwypuklił także kształt przedniej części karoserii, na wysokości silnika i tylnych kół, które kontrastują z wklęsłą linią drzwi. To kolejna designerska sztuczka, która z jednej strony ma eksponować sportowe osiągi auta, z drugiej wywoływać grę światła i cienia na karoserii samochodu. W pasie tylnym najbardziej charakterystycznym elementem są duże, prostokątne lampy. Bagażnik BMW E30 ozdobiony jest niewielkim spojlerem. Producent oferował BMW E30 w 4 wersjach nadwozia. Najbardziej funkcjonalne jest 5-drzwiowe kombi (Touring). W roli auta rodzinnego wykorzystywano także 4-drzwiowego sedana. Z kolei 2-drzwiowe coupé i 2-drzwiowe cabrio adresowane były głównie do fanów sportowej jazdy. W 1985 roku producent dokonał modernizacji, która obejmowała zmianę kształtu przedniego zderzaka. We wnętrzu pojawiła się nowa, tylna kanapa. W 1987 roku BMW E30 poddane zostało kolejnej kuracji odmładzającej. Samochód otrzymał nowy zderzak z przodu, większy zbiornik paliwa i nowe, tylne lampy. BMW E30 w wersji sedan ma 4325 mm długości, 1645 mm szerokości i 1380 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2570 mm. Masa własna, w zależności od wersji silnikowej, wynosi od 990 do 1330 kg. Pojemność bagażnika to 425 l w wersjach sedan i coupé oraz 312 l w kabriolecie. Kombi oferuje bagażnik o pojemności 370 l, a po złożeniu tylnej kanapy, powierzchnia bagażowa wzrasta do 1125 l.

BMW E30 – wnętrze kabiny i wyposażenie

Kierowca BMW E30 ma do swojej dyspozycji klasyczną, 4-ramienną kierownicę. W 2-drzwiowych wersjach sportowych montowano sportową, 3-ramienną. Przejrzysta, bardzo czytelna deska rozdzielcza BMW E30 zawiera dwie duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza oraz dwa mniejsze, okrągłe wskaźniki, pod którymi umieszczono listwę z kontrolkami. Auto ma bardzo oryginalnie ukształtowaną konsolę środkową, skierowaną w stronę kierowcy. Dzięki temu może on wygodnie obsługiwać radio, odtwarzacz CD, system nawiewu i ogrzewania czy też klimatyzację. Dobrze wyprofilowane siedzenia zazwyczaj pokryte były tapicerką welurową. Najlepszym wyposażeniem mogły pochwalić się samochody, produkowane po 1992 roku, zwłaszcza z nadwoziem typu kombi. Wyposażenie obejmowało: system ABS, poduszkę powietrzną kierowcy, komputer pokładowy z elektronicznym wyświetlaczem, sportowe siedzenia, wspomaganie kierownicy i elektrycznie sterowane szyby. BMW E30 nie rozpieszcza jednak pasażerów tylnej kanapy dużą ilością miejsca – można narzekać zwłaszcza na małą ilość przestrzeni na nogi.

BMW – napęd, zawieszenie i układ jezdny

BMW E30 zbudowane zostało w klasycznym układzie: silnik umieszczono z przodu, a napęd przekazywany jest na tylną oś, dzięki czemu zapewniono doskonały rozkład mas. Dostępne były także wersje auta z napędem na obie osie. Zawieszenie przednie wykorzystuje standardowe kolumny MacPhersona. Z tyłu producent zastosował układ niezależnych wahaczy. BMW E30 było oferowane w ponad 20 wersjach silnikowych. Najsłabsze miały moc 89 KM. Osoby, które zamierzają wykorzystywać ten samochód do udziału w wyścigach, powinny zainteresować się jednostkami napędowymi o mocy od 139 KM. Pod maską BMW E30 montowano następujące silniki benzynowe: 1.6 l (104 KM), 1.8 l (89, 104, 113 i 136 KM), 2.0 l R4 (192 KM), 2.0 l R6 (129 KM), 2.3 l R6 (139 KM), 2.5 l R6 (170 KM), 2.7 l R6 (122, 197 i 198 KM) oraz 3.2 l R6 (197 KM). Z silnikami współpracowały 4- i 5-biegowe skrzynie manualne oraz 4-stopniowe automaty. Jednostka o najmniejszej pojemności 1.6 l i mocy 104 KM rozpędza samochód do setki w 10,1 s. Najbardziej dynamiczny jest 6-cylindrowy silnik 3.2 l o mocy 197 KM. Rozpędza on BMW E30 do setki w 7,2 s. Producent oferował także BMW E30 w wersji z napędem wysokoprężnym. Pod maską samochodu montowano następujące jednostki: 2.4 l R6 (85 KM), 2.4 l R6 Turbo (115 KM) oraz 2.5 l R6 Turbo (118 KM). Silniki Diesla mają o wiele mniejszy „apetyt” na paliwo niż jednostki benzynowe, ale są też o wiele słabsze. Silnik bez turbodoładowania potrzebuje aż 16 s, aby samochód rozpędzić do 100 km/h. Dwie pozostałe jednostki potrzebują na to od 12 do 13 s.

BMW E30 – typowe awarie

Większość awarii, jakie może mieć ten samochód używany, jest spowodowana, oczywiście, zaawansowanym wiekiem. Wiele uszkodzeń to także wynik bardzo intensywnej, sportowej eksploatacji. Odpowiedni dla siebie egzemplarz należy więc wybierać świadomie. W silnikach benzynowych dochodziło do awarii panewek, wału korbowego i uszczelniaczy. Właściciel musi być także przygotowany na konieczność wymiany aparatu zapłonowego, cewki zapłonowej i przewodów wysokiego napięcia. W silnikach wysokoprężnych najczęściej trzeba kupić nową głowicę. Interwencji mechanika wymagają także wypalone pierścienie tłokowe. Wykwity korozji najczęściej pojawiają się na progach oraz na kielichach zawieszenia. W BMW E30 często psuły się także pompy hamulcowe. Trzeba też liczyć się z koniecznością wymiany tylnego dyferencjału. BMW E30 to kultowy samochód używany, który podbił serca milionów użytkowników na całym świecie. Czas mija, a kolejne generacje miłośników motoryzacji zachwycają się jego dobrymi osiągami i ponadczasową linią nadwozia.