Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E93

BMW E93 to samochód osobowy produkowany w latach 2007-2013 przez niemiecki koncern motoryzacyjny BMW. Auto posiada nadwozie typu kabriolet. Razem z modelami E90 sedan, E91 kombi oraz E92 coupé zaliczane jest do piątej generacji trzeciej serii BMW. Pojazd wyposażono dwa miejsca: dla kierowcy i pasażera oraz 350-litrowy bagażnik, którego pojemność zmniejsza się po złożeniu dachu do 210 litrów. Jest to pierwszy samochód marki, w którym zastosowano sztywny składany dach. Za jego projekt byli odpowiedzialni Peter Gabath oraz Michael Markefka. Przy współudziale wybitnych inżynierów udało im się stworzyć auto ze sztywnym dachem, którego złożenie nie modyfikowało sylwetki pojazdu. I chociaż zadanie to z pozoru wydawało się wręcz niemożliwe, BMW E93 otrzymało trzyczęściowy hardtop z systemem unoszenia, który okazał się innowacją na skalę światową i rozbudził apetyt prawdziwych koneserów motoryzacji. Rozwiązanie zapewniało doskonałe wyciszenie kabiny nawet przy rozwinięciu znacznej szybkości. Pozwoliło też zatrzymać ciepło w kokpicie, dzięki czemu świetnie sprawdzało się nawet w okresie jesienno-zimowym. Atutem pojazdu była także dobra widoczność, co znacząco poprawiało komfort prowadzenia. Do dziś samochód używany jest modelem, który przyciąga uwagę nieszablonową sylwetką oraz rewelacyjnymi osiągami. Warto przy tym pamiętać, że pojazd gwarantuje maksimum bezpieczeństwa. W testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał pięciogwiazdkowy wynik.

Oryginalny design, świetne wyposażenie

BMW E93 trafiło na rynek jako następca modelu E46. W przeciwieństwie do poprzednika zyskało bardziej drapieżną sylwetkę i szereg nowinek technicznych, które już w chwili premiery pozwoliły mu wyróżnić się w tłumie. Auto zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2007 roku, czyli trzy lata po pojawieniu się na rynku sedanów BMW serii 3. Ostatni egzemplarz modelu zjechał z taśmy produkcyjnej w 2013 roku. Oprócz automatycznie rozkładanego dachu auto zaskakiwało bogato wyposażonym wnętrzem. Materiały wykończeniowe wysokiej jakości sprawiają, że do chwili obecnej samochód używany prezentuje się wyjątkowo elegancko. Rozbudowany system multimedialny pozwala mu z kolei podążać z duchem czasu, oferując kierowcom wygodę jazdy. W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz z pokrętłem iDrive, pozwalającym na korzystanie z szeregu funkcji, w tym także z nawigacji, która w BMW E93 jest jeszcze bardziej unowocześniona i przyjazna dla prowadzącego pojazd. Niebagatelne znaczenie ma wysoko położony ekran, który umożliwia bezproblemowe odczytywanie informacji GPS. W wyposażeniu pojawiła się również opcja dostępu do Internetu oraz podgrzewane skórzane fotele, automatyczna klimatyzacja i światła ksenonowe.

Zaawansowane technologie

BMW E93 otrzymało zwiększony rozstaw osi. Rozwiązanie to pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie dla podróżujących i ulokować w niej kilka schowków. Uwagę kierowców przykuło też zawieszenie z elektronicznie regulowaną charakterystyką pracy. Dopasowanie pojazdu do indywidualnych oczekiwań przyszłego właściciela umożliwiły ponadto koła o różnej średnicy. W standardzie BMW E93 było wyposażone w automatyczną lub manualną skrzynię biegów z sześcioma przekładniami. Za dopłatą można było uzyskać dwusprzęgłową skrzynię biegów DKG produkowaną przez firmę Getrag. W przeciwieństwie do skrzyni SMG dostępnej w wersji E46, pracowała ona płynniej i zapewniała lepsze prowadzenie pojazdu zarówno na długich dystansach, jak i w warunkach miejskich. Bardzo dobre właściwości jezdne pozwoliło osiągnąć również dość twardo zestrojone zawieszenie. Warto zaznaczyć, że BMW E93 posiadało wyłącznie napęd na tylną oś. Producent zrezygnował z napędu na cztery koła, uwzględniając przede wszystkim dość dużą masę samochodu. Na decyzję wpłynęło także przeznaczenie auta. Mimo że pojazd świetnie spisywał się w warunkach zimowych, koncern założył, że będzie on eksploatowany przede wszystkim wiosną i latem, czyli w okresie, kiedy napęd 4x4 z reguły nie jest wykorzystywany.

Trwałe i dynamiczne jednostki napędowe

BMW E93 imponuje szeroką gamą silników doskonale znanych z innych modeli serii 3. Pod maską tego wyjątkowego kabrioletu znalazły się jednostki napędowe zasilane zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Motory charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością oraz znakomitą kulturą pracy. Bez względu na generowaną moc są stosunkowo oszczędne. Po raz pierwszy w historii modeli trzeciej serii wersja cabrio zyskała silnik turbodoładowany oznaczony symbolem 335i. Wśród motorów Diesla największą popularnością cieszyła się 245-konna wersja 330d o pojemności 3,0 l, zużywająca niespełna 6 litrów paliwa na 100 km. Najsłabszą jednostką benzynową w BMW E93 był silnik 318i o pojemności 2,0 l i mocy 143 KM, który pozwalał rozpędzić pojazd do maksymalnej prędkości 210 km/h. Amatorzy szybszej jazdy mogli z kolei postawić na dwulitrowy motor 320i z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który generował moc rzędu 170 KM zaś przyspieszenie do setki osiągał w 8,2 sekundy. W ofercie koncernu znalazły się także jednostki napędowe 3.0. Silnik 325i wyróżniał się mocą 218 KM, zaś jego prędkość maksymalna dochodziła do 248 km/h. Najmocniejszym, niedoładowanym silnikiem montowanym pod maską auta był 330i, osiągający moc 420 KM i pozwalający rozpędzić samochód do 100 km/h w niecałe 6,2 sekundy. Cechował się jednocześnie oszczędną eksploatacją. W cyklu mieszanym zużycie paliwa nie przekraczało 8 litrów na 100 km. Flagowym silnikiem benzynowym montowanym pod maską BMW E93 był ośmiocylindrowy motor M3 Cabrio 4.0 o imponującej mocy 420 KM. Widlasta jednostka napędowa osiągała setkę w 4,9 sekundy, pozwalając rozpędzić auto do 250 km/h, dzięki czemu spełniała oczekiwania nawet najbardziej wymagających fanów mocnych wrażeń, którzy lubią czasami poczuć wiatr we włosach.