Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
daewoo-matiz-l-01.jpg

Daewoo Matiz

Daewoo Matiz Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Daewoo Matiz, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

W latach sześćdziesiątych producent samochodów Daewoo stał się istotnym ogniwem południowokoreańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Początkowo współpracowano z koncernami japońskimi, a w późniejszych latach firmę całkowicie przejął amerykański koncern General Motors (GM). Dynamicznie rozwijający się rynek krajowy, ale także wejście na rynki krajów sąsiednich, które przeżywały gospodarczy boom, oraz sprzyjające warunki produkcji w samej Korei spowodowały zainteresowanie nie tylko Japończyków. Branża motoryzacyjna szybko dostrzegła szansę w globalnej gospodarce. Inwestorzy z Ameryki przyglądali się zmianom zachodzącym na rynkach azjatyckich. W latach 70. koncern Daewoo rozpoczął współpracę z GM, który do tej pory koncentrował się, poza rodzimym rynkiem, także na rynku europejskim i australijskim. Koncern amerykański dostarczał plany konstrukcyjne, a Daewoo zajmowało się dostosowaniem stylistyki i produkcją we własnych zakładach. Na początku lat 90. Koreańczycy poczuli się na tyle niezależni od GM, że postanowili produkować całkiem własne modele. W dalszym ciągu wykorzystywano przede wszystkim platformy GM, ale nadwozia zaczęli projektować słynni projektanci, co w połowie lat dziewięćdziesiątych zaowocowało ekspansją Daewoo na rynki europejskie. Modele Lanos, Leganza, Nubira były kompaktami z segmentu aut klasy średniej przeznaczonymi na podbój rynków europejskich. W roku 1998 Koreańczycy wypuścili na rynek swoje najmniejsze auto, które uzupełniło ich europejska ofertę: Matiz był sprzedawany do roku 2004, czyli do czasu przejęcia Daewoo przez GM.

Włoski design dla południowokoreańskiego Daewoo Matiza

Przy konstrukcji modeli kompaktowych oraz samochodów klasy średniej Koreańczycy z Daewoo współpracowali z włoskim biurem projektowym Italdesign, założonym pod koniec lat 60. przez projektanta Giorgetto Giugiaro. Włosi zaprojektowali Lanosa i Nubirę specjalnie z myślą o oczekiwaniach europejskiego użytkownika. Ten sam zamysł dotyczył Matiza, który miał zwiększyć popularność marki Daewoo w Europie, choć przeznaczony był także na rodzimy rynek azjatycki.

Daewoo produkuje Matiza wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej

Matiz miał być z założenia samochodem typowo miejskim o kompaktowych wymiarach, ale miał też oferować dość miejsca dla pięciu osób. Dlatego auto pojawiło się wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej i mimo niewielkich rozmiarów – 3,50 m długości – pozwalało na dość wygodne wsiadanie. Auto miało typowe dla tej klasy wymiary: prawie 1,50 m szerokości i 1,48 m wysokości. Przód samochodu był charakterystyczny dla wielu modeli tego segmentu: jednolita ściana przednia nachylona pod dużym kątem z wyrazistymi reflektorami przednimi dominowała w warstwie wizualnej tego miejskiego autka. W latach 1998-2002 dostępna była wersja z szerokimi nielakierowanymi zderzakami z przodu i z tyłu oraz wąskimi listwami ochronnymi drzwi. Od 2002 Matiz miał już lakierowane zderzaki i elementy nadwozia.

Po roku 2005 w Korei Południowej Matiz nadal sprzedawany jest pod marką Daewoo

Zaraz na początku XXI wieku GM stał się większościowym udziałowcem Daewoo. W tym czasie zmienił też strategię sprzedaży swoich marek. Druga generacja Matiza produkowana w Korei od roku 2005 wciąż była tam oddawana kierowcom pod marką Daewoo. Jednak na rynku europejskim GM sprzedawał Matiza najpierw pod marką Chevrolet aż w końcu zmienił jego nazwę całkowicie. Spark pojawił się w roku 2015. Amerykanie nie chcieli już dystrybuować Matiza w Europie pod marką Daewoo, dlatego ostatnie auta pierwszej generacji sprzedawano już jako Chevrolet Matiz. Na rynku samochodów używanych pojawiły się więc Matizy pierwszej generacji z logo Daewoo, jak i z logo Chevroleta, mimo że technicznie ani stylistycznie niczym się nie różniły.

Druga generacja Matiza GM Daewoo (2005-2009)

Matiz w dalszym ciągu miał pozostać typowym city car, czyli małym autem miejskim, dlatego produkowana w Korei w latach 2005-2009 druga generacja technicznie w niczym nie uległa zmianie. Wymiary pięciodrzwiowego samochodu pozostały te same, natomiast wiele zmieniło się w stylistyce nadwozia. Okrągłe reflektory przednie zastąpiono większymi wydłużonymi lampami, które zdecydowanie dodały mu charakteru. Osłona przednia zderzaka z szerokim wlotem powietrza była kolejnym elementem stylistycznym, sprawiającym, że Matiz zyskiwał bardziej nowoczesny wygląd. Tę strategię stosował GM Daewoo także w latach 2009-2011 przy produkcji trzeciej generacji. Matiz otrzymał atrapę chłodnicy w charakterystycznej pełnej chromu stylistyce Chevroleta, przez co odróżniał się znacznie od starszych generacji.

Gama silników pierwszej generacji Daewoo Matiz obejmuje dwie jednostki

W latach 1998-2004 na wielu rynkach europejskich Daewoo oferował Matiza z dwoma jednostkami napędowymi. Wersja standardowa dysponowała małą trzycylindrową jednostką benzynową o pojemności 0,8 l i mocy maksymalnej 52 KM (38 kW). Wersja mocniejsza miała pod maską silnik o pojemności 1,0 l i mocy maksymalnej 64 KM (47 kW). Oba modele produkowane były seryjnie z manualną skrzynią pięciobiegową, co w tamtym czasie było standardem w tej klasie. Rocznikom produkowanym po roku 2009 w Europie GM nadał nazwę Chevrolet Spark. Następca Matiza posiadał czterocylindrowy silnik nowej generacji. Pierwotnie nowy Matiz posiadał jednolitrową jednostkę o mocy 68 KM (50 kW), natomiast pod maską topowego modelu pracował silnik o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 81 KM (60 kW).