Znajdź używane Fiat 126 motocykle na AutoScout24

Fiat 126

Dzięki modzie na auta w stylu retro dostrzeżono Fiata 126

Przez lata mogło się wydawać, że historię małych aut marki Fiat pisały jedynie modele Fiata 500. Potwierdzeniem zdawał się być udany powrót kultowego Fiata 500, który pojawił się na rynku w 2007 roku. Nostalgiczna „pięćsetka” stała się ważnym elementem stylu jej właściciela. Także inne oldtimery marki Fiat zwróciły na siebie uwagę. Kiedy „zaokrąglona” sylwetka Fiata 500 zaczęła cieszyć się zainteresowaniem koneserów klasycznych samochodów, przypomniano sobie też o małym Fiacie 126, który pojawił się jako następca „pięćsetki” w 1972 roku. „Malucha” produkowano na licencji w Polsce do 2000 roku. Model 126 był najbardziej popularnym modelem w klasie małych aut marki aż do 1980 roku. Kiedy Włosi zaprzestali produkcji, w Polsce auto produkowano jeszcze przez dwadzieścia lat. Polski partner Fiata produkował go na licencji. Na Zachodzie ta wersja znana była jako Polski Fiat. Dziś mały Fiat 126 z wczesnego okresu produkcji, tak jak jego poprzednik Fiat 500, należy do oldtimerów z segmentu najmniejszych aut. Roczniki wyprodukowane w Polsce w późniejszym okresie mogą mieć status oldtimera, jeśli utrzymane są w dobrym stanie.

Fiat 126 – stylistyka lat siedemdziesiątych

Designerzy nadali Fiatowi 500 typowe dla lat 50. krągłości. Jego następca Fiat 126 prezentuje już modny „kanciasty” styl lat siedemdziesiątych. Auto o długości 3 metrów i szerokości 1,37 m zrobiło się bardziej pojemne, chociaż rozstaw kół 1,84 m był identyczny jak u poprzednika. Stało się to za sprawą zupełnie nowej stylistyki. Auto otrzymało zdecydowanie kanciasty przód z prostokątnymi reflektorami i kanciastą budę.

W Polsce na bazie Fiata 126 powstają wersje cabrio

Kanciasty kształt z nieco dalej wysuniętą budą i tyłem niż u poprzednika miały na celu uzyskanie więcej miejsca dla pasażerów. Oprócz całkiem nowej bryły samochód otrzymał zmieniony stylistycznie wygląd przodu i tyłu. Względnie szerokie listwy boczne oraz zderzaki z czarnego tworzywa zastąpiły wcześniejsze elementy chromowane. Seryjna produkcja Fiata 126 obejmowała wyłącznie dwudrzwiową limuzynę. Produkowany w Polsce Fiat 126 posłużył jako baza do produkcji kabrioleta, który stał się wczesną wersją funny car. Wersje otwarte należą dziś do najrzadszych egzemplarzy.

Fiat 126 – jednostki napędowe

Silniki montowane w Fiatach 126 – zarówno we Włoszech, jak i w Polsce – to pierwotnie jednostki benzynowe o pojemności 0,6 l i mocy 23 KM (17 kW). Późniejsze generacje zjeżdżały z taśmy z nieco mocniejszymi silnikami do 0,7 l pojemności i mocy 26 KM (19 kW).