Znajdź używane Fiat Ducato motocykle na AutoScout24

Fiat Ducato

Fiat Ducato - klasyk wśród aut dostawczych

Fiat Ducato to samochód dostawczy, który na rynku zajmuje kluczową pozycję już od 35 lat i doczekał się trzech generacji. Nie bez przyczyny więc ten funkcjonalny pojazd z tradycjami ceniony jest także jako samochód używany. Auto produkowane jest pod szyldem Fiata we współpracy z PSA Peugeot Citroën. Pierwsza generacja modelu pojawiła się na rynku w 1981 roku jako następca Fiata 238 i była produkowana aż do 1994 roku. Wówczas Fiat Ducato dostępny był w dwóch wersjach wyposażenia zwanych S oraz SX. Druga generacja modelu została wyróżniona nagrodą Samochód Dostawczy Roku, którą przyznano mu w 1994 roku. W tej odsłonie auto było dostępne w wersji kombi, mikrobus i furgon. Na rynku pojawiły się też Fiaty Ducato jako podwozia pod zabudowę, a także podwozia ramowe z przednią ścianą oraz deską rozdzielczą. Model trafił na rynek także jako kabina ze skrzynią ładunkową oraz układem napędowym.

Trzy generacje Fiata Ducato

Pierwszą generację Fiata Ducato wprowadzono na rynek w 1981, a po dziewięciu latach model poddano liftingowi. Fiat Ducato pierwszej generacji dostępny był w czterech wariantach pod względem pakowności. Ducato 10 dysponował ładownością 1000 kg, zaś Ducato 13 przewoził już 1300 kg ładunku, Ducato 14 o kolejne 100 kg więcej, zaś Ducato Maxi 18 cechował się ładownością aż 1800 kg. Dodatkowo na rynku obecna była skrócona wersja znana jako Fiat Talento, która zjeżdżała z taśmy od 1989 do 1994 roku. Ta wersja modelu dysponowała ładownością 800 kg, co było następstwem znacznego zmniejszenia rozstawu osi oraz wagi pojazdu. Fiat Ducato drugiej generacji po raz pierwszy zjechał z taśmy w 1994 roku, jednak prace nad nim trwały od 1987 roku. Podobnie jak w przypadku poprzednika producent zdecydował się na napęd na przód oraz poprzeczne umiejscowienie silnika. W 2000 roku produkcję modelu rozpoczęto w Brazylii, gdzie z taśmy zjechał Fiat Ducato o masie przekraczającej 3,5 t, zaliczany tym samym do lekkich samochodów ciężarowych. Furgon drugiej generacji dostępny był w kilku rodzajach różniących się pojemnością, rozstawem osi, wysokością wnętrza oraz maksymalną ładownością. W 2002 druga generacja modelu doczekała się liftingu. Zmiany było widać już na pierwszy rzut oka, jednak zaprezentowano również nowe typy silników oraz przedstawiono wersję z napędem na cztery koła. Trzecia generacja, czyli Fiat Ducato III, trafiła do sprzedaży w 2006 roku. Wyposażenie wnętrza zmodernizowano w taki sposób, by komfort jazdy był zbliżony do aut osobowych. Zamontowano automatyczną klimatyzację, system audio wraz z zestawem głośnomówiącym oraz nawigację. Auto cieszyło się popularnością także jako kabina dla aut typu camper. Nadal jest chętnie kupowane jako samochód używany przez wielbicieli tego typu podróży. W 2011 roku na rynek trafiła nieco zmodernizowana wersja modelu, cechująca się nową paletą silnikową oraz nieznacznymi zmianami we wnętrzu. Po liftingu z 2014 roku auto wyposażono w LED-owe światła do jazdy dziennej, a także nowe fotele i uchwyt do na telefon i notatnik.

Silniki Fiata Ducato

Fiat Talento produkowany jako skrócona wersja Fiata Ducato pierwszej generacji dostępny był z dwoma silnikami obecnymi również w klasycznych wersjach tego modelu. Do wyboru był silnik benzynowy o pojemności 2,0 l oraz wersja wysokoprężna o mocy sięgającej 71 KM. Klasyczne wersje Fiata Ducato pierwszej generacji dostępne były z czterema silnikami benzynowymi oraz sześcioma silnikami Diesla do wyboru. Napędy benzynowe pozwalały na osiągnięcie prędkości maksymalnej, w zależności od mocy silnika, od 122 do 130 km/h i dysponowały mocą w przedziale od 69 do 84 KM. Auta z napędem Diesla o mocy od 69 do 95 KM rozpędzały się maksymalnie od 116 do 140 km/h. Druga generacja modelu podobnie jak pierwsza wyposażona była w jednostki benzynowe lub Diesla do wyboru. Tym razem w ofercie był tylko jeden benzynowiec o mocy 109 KM. Paleta silników Diesla pozostawiała więcej możliwości wyboru. Producent proponował napędy o mocy w przedziale od 68 do 127 KM. Po liftingu w 2002 roku ofertę silnikową znacznie rozszerzono. Wśród trzech benzynowców znalazło się miejsce także dla silnika, który może być zasilany gazem CNG lub LPG. W takich wersjach auto uzyskiwało odpowiednio moc rzędu 97 i 110 KM. Ofertę silników Diesla ograniczono do czterech typów, które pozwalały na osiągnięcie mocy w zakresie od 84 do 146 KM. Trzecia generacja modelu to duże zmiany pod względem palety silnikowej. Producent całkowicie zrezygnował z silników benzynowych i postawił na silniki Diesla. W 2009 roku z taśmy zaczęły zjeżdżać wersje stworzone specjalnie do zasilania gazem CNG. Lifting w 2014 zaowocował także poszerzoną ofertą silnikową o jednostkę benzynową o mocy do 180 KM.