Znajdź używane Fiat Grande Punto motocykle na AutoScout24

Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto natychmiast stał się europejskim bestsellerem

Elegancki design, najwyższe oceny w teście zderzeniowym Euro NCAP i duży wybór ekonomicznych silników – tak wyposażony Grande Punto został zaprezentowany jesienią 2005 roku przez włoskiego producenta samochodów Fiat. Model był następcą stworzonego w 1993 roku Fiata Punto. Wkrótce po pojawieniu się na rynku trzecia generacja Punto zajęła pierwsze miejsce wśród najczęściej kupowanych samochodów osobowych w Europie, nawiązując tym samym do złotych czasów konstruktorów aut z Turynu.

Więcej miejsca wewnątrz Fiata Grande Punto

Projekt nowego Grande Punto pochodził z warsztatu włoskiego designera Giorgetto Giugiaro, który zaliczany jest do najsłynniejszych projektantów samochodów w Europie. Zaprojektował on bowiem pierwszego Volkswagen Golfa. Dodanie do nazwy Fiat Punto wyrazu Grande (czyli „duży”) nie było jedynie zabiegiem marketingowym. Giugiaro zadbał bowiem o to, by mały samochód zyskał znacznie większe rozmiary niż jego poprzednik. Grande Punto o długości ponad czterech metrów urósł o niemal 20 cm, co przyczyniło się przede wszystkim do komfortu przestrzennego wewnątrz auta.

Eleganckie i sportowe wersje wyposażenia Fiata Grande Punto

Pod względem technicznym Grande Punto w dużej mierze oparty był na stworzonej wspólnie przez Fiata i General Motors platformie Opla Corsy. Do wyboru były wersje trzy- i pięciodrzwiowe z siedmioma silnikami i dwiema wersjami wyposażenia: Linea Style i sportowa Linea Sportiva. Trzydrzwiowy model początkowy Fiata Punto oferowany był z silnikiem pojemności 1,2 l o mocy 65 KM (48 kW), który zużywał średnio 5,7 l benzyny. Wartość ta odpowiadała emisji dwutlenku węgla rzędu 134 g/km. Ponadto Fiat Grande Punto jako benzynowiec o większym silniku o pojemności 1,4 l osiągał moc od 77 KM (56 kW) do 95 KM (69 kW).

Najmocniejsze silniki benzynowe Fiata Grande Punto z turbodoładowaniem

Najmocniejszy model dysponował silnikiem turbo o mocy 120 KM (88 kW), który zapewniał prędkość maksymalną do 195 km/h i zużywał średnio 6,6 l paliwa, co odpowiadało emisji dwutlenku węgla na poziomie 155 g/km. W 2008 na rynku pojawił się Grande Punto poddany tuningowi w ramach współpracy Fiata z Abarth. Ta usportowiona wersja Grande Punto Abarth z silnikiem turbo o pojemności 1,4 l i mocy 155 KM (114 kW) rozpędzała się maksymalnie do prędkości sięgającej 208 km/h, osiągając setkę w 8,2 s.

Fiat Grande Punto z napędem Diesla to ekonomiczne auto w swojej klasie

Fiat oferował Grande Punto z wtryskiem multijet z dwoma silnikami Diesla o pojemności 1,3 l, które pozwalały na osiągi 75 KM (55 kW) i 90 KM (66 kW). Do 2008 roku w Grande Punto montowany był ponadto z napęd o pojemności 1,9 l i mocy 130 KM (96 kW). Najlepsze wyniki pod względem zużycia paliwa osiągała automatyczna wersja Fiata Grande Punto, która spalała średnio 4,4 l, co odpowiadało emisji dwutlenku węgla na poziomie 115 g/km. Wynik ten sprawiał, że Grande Punto należał do najczystszych aut w swojej klasie. Filtr cząstek stałych w przypadku Diesla oferowany był jedynie za dodatkową opłatą. Opcjonalnie dostępne było również oprogramowanie Eco-Drive znane z modelu retro Fiata 500, które analizowało indywidualny styl prowadzenia auta i na tej podstawie wysuwało propozycje bardziej ekonomicznej jazdy.