Znajdź używane Fiat Punto Evo motocykle na AutoScout24

Fiat Punto Evo

Debiut Fiata Punto Evo w roku 2009

Kiedy włoski konstruktor samochodów Fiat w 1993 roku zaprezentował na rynku pierwszą generację Fiata Punto jako następcę Fiata Uno , zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro mały samochód zdominował na długi czas program producenta w tym segmencie aut. Wnętrze samochodu w stosunku do poprzedniej wersji zostało tylko nieznacznie powiększone, a linie karoserii nadal bardzo przypominały kanciasty kształt Fiata Uno. Z tego względu dwie pierwsze generacje Punto produkowane do 2005 roku nie były traktowane jako rewolucyjne nowe projekty, lecz raczej jako praktyczne samochody miejskie. Pozytywnie postrzegany był natomiast rozwój modelu pod względem technicznym: częściowo ocynkowane nadwozie Fiata Punto okazało się bardziej odporne na korozję niż poprzednik. Dużym przełomem była trzecia generacja klasycznego małego samochodu, który został zaprezentowany w 2005 roku pod nazwą Fiat Grande Punto, a w 2009 roku przedstawiono go w zmodyfikowanej wersji jako Fiat Punto Evo.

Fiat Punto Evo pokazuje nowe oblicze marki małych samochodów z Turynu

Konstrukcja Fiata Punto Evo – tak jak jego bezpośredniego poprzednika – była oparta na platformie montażowej zaprojektowanej wspólnie z amerykańskim koncernem General Motors. Kształt nadwozia małego samochodu oferowanego w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej wywodził się tym razem wprost z biura konstrukcyjnego Fiata. Nowe cechy Punto Evo w stosunku do Fiata Grande Punto widać było szczególnie wyraźnie w ukształtowaniu przodu pojazdu: ostro zakończony fragment osłony chłodnicy oraz przechodząca przez prawie całą szerokość maski chromowana listwa z logo firmy przejęły elementy stylistyki retro, która została wykorzystana w nowej edycji Fiata 500 i miała stać się nowym wyróżnikiem marki specjalizującej się w małych samochodach. Z wyjątkiem zmodernizowanego napisu Fiat i elementów z przezroczystego szkła w wysoko umieszczonych reflektorach w wyglądzie tyłu Fiata Punto Evo niewiele się zmieniło.

Technologie ochrony środowiska i bezpieczeństwa we Fiacie Punto Evo

Najbardziej znaczące modyfikacje techniczne zostały ukryte pod nadwoziem Fiata Punto Evo. Jak wskazywała nazwa Włosi chcieli traktować nową generację małych samochodów jako ewolucję ukierunkowaną na ochronę środowiska. Konkretnie oznaczało to, że producent wyposażył Punto Evo w automatyczny układ start-stop z ekonomicznym wtryskiem, który miał zapewnić zużycie paliwa niższe o ponad dziesięć procent. Stało się to możliwe dzięki technice, która automatycznie wyłączała silnik Fiata Punto Evo na biegu jałowym. Jeśli następnie bieg został włączony, układ napędowy uruchamiał się samoczynnie. W samochodzie znajdował się ponadto system informacyjny zwany przez producenta EcoDrive, który na bieżąco informował kierowcę o aktualnych wartościach dotyczących ochrony środowiska i proponował możliwą poprawę wyników. Także pod względem bezpieczeństwa Fiat Evo wykazywał nowe cechy. Należały do nich inteligentne, dostosowujące się do warunków reflektory przeciwmgielne oraz wyposażenie obejmujące nawet do siedmiu poduszek powietrznych.

Nowe silniki MultiAir Fiata Punto Evo

Oprócz silników znanych z poprzedniej wersji pojazdu Włosi zastosowali we Fiacie Punto Evo nowatorskie zespoły napędowe MultiAir, które miały zredukować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o nawet 17 procent, a jednocześnie zwiększyć moc o ponad dziesięć procent. Najmocniejszą wersję silnika o mocy do 163 KM (120 kW) zamontowano w sportowej wersji Fiata Punto Evo Abarth.