Znajdź używane Fiat Seicento motocykle na AutoScout24

Fiat Seicento

Fiat Seicento - mały, ale wariat!

Fiat Seicento to jeden z najbardziej lubianych miejskich samochodów w Europie. Mimo swoich niewielkich gabarytów szybko podbił serca nie tylko zwykłych kierowców, ale także miłośników szybkiej jazdy na torze. Jednocześnie to najczęściej przerabiane i tuningowane auto na Starym Kontynencie, które od dnia premiery w 1998 roku przeszło wiele ciekawych zmian kosmetycznych, by w ostatnich latach produkcji stać się ciekawym miejskim samochodem z nutą włoskiej elegancji. Fiat Seicento był następcą miniaturowego modelu Cinquecento, ale zyskał bardziej przyjazny i zaokrąglony kształt nadwozia. Pierwsze egzemplarze, również pod względem technicznym, mocno nawiązywały do poprzednika. W przypadku Fiata Seicento trudno mówić o następujących po sobie generacjach modelu. Przez lata był to ten sam samochód, który tylko uzyskiwał ulepszenia i przechodził kolejne faceliftingi. Zróżnicowanie polegało na różnorodnych wersjach wyposażenia i wypuszczanych co jakiś czas modelach specjalnych. Jeśli chodzi o aspekty techniczne, to producenci zostali przy niewielkim silniku benzynowym, ale także zadbali o to, by linia Seicento miała wariant ekologiczny, czyli auto napędzone elektryczną jednostką. Ponieważ model stał się niezwykle popularny, inżynierowie z Turynu dodali również sportową wersję, którą cechowała lepsza dynamika jazdy oraz skórzane elementy wnętrza. Z kolei wersja Schumacher, która w zamyśle miała być limitowaną edycją, stała się rynkowym hitem, a każdy egzemplarz nosił podpis mistrza Formuły 1 Michaela Schumachera oraz specjalny numer seryjny, który świadczył o unikalności auta. Fiat Seicento zdominował segment małych miejskich samochodów i do dziś - mimo, że od zakończenia produkcji upłynęło już całkiem sporo czasu - jest niezwykle popularny. Mały samochód używany od Fiata ciągle spełnia swoje podstawowe funkcje, a w wersji poddanej tuningowi staje się wyjątkowo rozrywkową maszyną. Ciekawostką może być to, że jeden z ostatnich egzemplarzy, które zjechały z taśmy produkcyjnej, zasilił zbiory warszawskiego Muzeum Techniki.

Fiat Seicento Elettra - niewielki eko-samochód

Obecnie praktycznie każdy koncern samochodowy oferuje pojazd napędzany silnikiem elektrycznym. Tak samo jest w przypadku Fiata Seicento, którego pierwsza elektryczna wersja pojawiła się już w roku premiery, czyli w końcówce lat 90. XX wieku. Model Elettra był dostępny w wersji osobowej i w wersji van, co dawało kierowcy i pasażerom różne możliwości w zakresie przewożenia i ciężaru ładunku. Jak na tamte czasy była to szeroko dyskutowana nowość oraz zapowiedź tego, w jakim kierunku będzie zmierzał przemysł samochodowy w następnych latach. W warstwie wizualnej Elettra nie różniła się od standardowego modelu. Kompaktowa budowa, niewielki prześwit oraz reflektory, niewielkie i zaokrąglone, idealnie komponowały się ze zwartą bryłą auta. Deska rozdzielcza oraz konsola centralna cechowały się prostym i jasnym układem. Z biegiem czasu także te elementy przeszły kosmetyczne przemiany oraz dość radykalną metamorfozę, jeśli chodzi o kolorystykę i materiały. Samochód używany Fiat Seicento Elettra to pojazd ekologiczny, cichy, o bardzo wydajnej pracy silnika, warto zatem się nad nim zastanowić. Dodatkowo, jest tańszy w eksploatacji niż taki sam model silnikiem benzynowym. Aby w 100% napełnić baterię energią, potrzeba było jedynie 8 godzin. W związku z tym wystarczyło podpiąć samochód do źródła prądu na całą noc.

Fiat Seicento - napęd elektryczny kontra silnik benzynowy

Model Elettra był zasilany trójfazowym asynchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 40 KM. Jednostka napędowa umieszczona była pod bagażnikiem, zaś pod maską zainstalowano aż osiem akumulatorów kwasowo-ołowiowych Exide. Kolejne dziesięć ulokowano w przebudowanej płycie podłogowej pojazdu, pod siedzeniami. Na pełnej baterii Seicento Elettra mógł przejechać 90 km i rozpędzić się do ponad 50 km/h w czasie 8 s. Pojazd nie miał klasycznej skrzyni biegów, ponieważ nie była ona potrzebna. Miał za to zainstalowane urządzenie Vehicle Management Unit (VMU), które było odpowiedzialne za zmianę częstotliwości i amplitudy prądu, a co za tym idzie, przyspieszanie odbywało się płynnie. Poza tym, Elettra posiadała także wyłącznik awaryjny, który miał za zadanie odciąć prąd od wszystkich zasilanych nim części auta, poza wspomaganiem kierownicy. Model ten nie posiadał także sprzęgła, więc obsługa w czasie jazdy stawała się znacznie mniej skomplikowana w porównaniu z modelami Seicento o klasycznych silnikach. Fiat Seicento Elettra nie miał układu wydechowego, katalizatora i nie generował spalin. Jeśli chodzi natomiast o klasyczne silniki benzynowe, to podstawową wersję stanowił motor o pojemności skokowej wynoszącej 0,9 l lub 1,1 l. Były to niewielkie silniki, ale oszczędne i zdecydowanie wystarczające do jeżdżenia w mieście i w krótkich trasach. Pierwszy z nich miał moc 39 KM, drugi zaś 54 KM. Zużycie paliwa wynosiło odpowiednio 5,8 l oraz 6,8 l na 100 km w cyklu mieszanym. Te klasyczne już pojazdy były dość dobrze wygłuszone, miały sztywne nadwozie, cechowały się także tym, że wewnątrz mieściło się pięć osób, co już z tego pozornie niepozornego wozu tworzyło samochód rodzinny. Wyposażenie podstawowe było raczej dość skromne, jednak każdy kolejny rocznik Seicento zjeżdżał z taśmy produkcyjnej z nowymi udogodnieniami. Modele te do dziś są bardzo popularne i chętnie kupowane na rynku wtórnym. Niewielki wóz, jakim niewątpliwie jest Seicento, to doskonały pojazd miejski, a także dobry pomysł na pierwsze auto po zdaniu egzaminu na prawo jazdy.