Przejdź do głównej zawartości
Ford Focus C-Max

Ford Focus C-MAX wchodzi na rynek w roku 2003

Ford Focus C-MAX to pięciodrzwiowy kompaktowy van z nadwoziem typu hatchback, który był produkowany od roku 2003. Dotąd powstały dwie generacje modeli: pierwsza wyszła pod nazwą Focus C-MAX i była dostępna z silnikami na gaz ziemny, LPG oraz bioetanol. W roku 2007 samochód doświadczył stylistycznej przemiany i był już sprzedawany pod szyldem C-MAX. Druga generacja Forda C-MAX zjechała z taśmy produkcyjnej w roku 2010. Do programu dołączył wtedy dłuższy model, Ford Grand C-MAX z rozsuwanymi drzwiami. Ponadto w roku 2013 wszedł na europejski rynek model samochodu w wersji hybrydowej plug-in o nazwie C-MAX Energi z akumulatorem litowo-jonowym.

Pierwsza generacja: Ford Focus C-MAX

Pierwsza odsłona C-MAXa była wyposażona w silniki o zapłonie iskrowym o mocy od 100 KM (74 kW) do 145 KM (107 kW) i silniki Diesla o mocy od 90 KM (66 kW) do 135 KM (100 kW). Do tego doszedł jeszcze silnik na gaz ziemny (CNG) o mocy 145 KM (107 kW) oraz na bioetanol o mocy 125 KM (92 kW). W roku 2008 na bazie 2-litrowego silnika o zapłonie iskrowym powstała wersja hybrydowa na gaz, która dzięki kombinacji dwóch paliw napędowych mogła zasilać samochód przez 1100 km. Lifting przeprowadzony w roku 2007 przyniósł między innymi zmiany w formie reflektorów, nową osłonę silnika oraz ogólnie bardziej sportowy i wyraźniejszy wygląd. W testach zderzeniowych Euro-NCAP Ford Focus C-MAX otrzymał cztery z pięciu gwiazdek.

Druga generacja: Ford C-MAX oraz Grand C-MAX

Druga generacja obejmuje wersje z silnikami benzynowymi o zakresach mocy od 104 KM (77 kW) do 182 KM (134 kW) oraz z silnikami Diesla o mocy od 95 KM (70 kW) do 163 KM (120 kW). Wydłużona wersja Grand C-Max jest dłuższa od standardowego C-MAX o 14 centymetrów i jest wyposażona w dwoje tylnych drzwi przesuwnych, a za dodatkową opłatą w trzeci rząd siedzeń. Poza tym można było także zamówić dodatek zwiększający bezpieczeństwo w postaci asystenta martwego pola. Za pomocą czujników radarowych rozpoznawał on, czy pojazd znajduje się w martwym polu, i ostrzegał kierowcę za pomocą światła w lusterku bocznym. W testach zderzeniowych Euro NCAP zarówno model C-MAX, jak i Grand C-MAX otrzymał pięć na pięć gwiazdek.