Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

Jaguar XKR

Jaguar XKR Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Jaguar XKR, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Jaguar XKR to samochód sportowy klasy luksusowej, produkowany w latach 1996–2005. W siedzibie brytyjskiej marki XKR określany bywa, wraz z Jaguarem XK8, jako jednen z dwóch wariantów Jaguara X100. Pierwsza prezentacja XKR nastąpiła w marcu 1996 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Oficjalnie oba XK zastąpiły Jaguara XJ-S (1975-1966) oraz jego poprzednika – legendarnego Jaguara E-Type (1961–1975). W 2006 roku Jaguara XKR zastąpiła natomiast nowa generacja modeli o tej samej nazwie z wewnętrznym oznaczeniem Jaguar X150. Oznaczenia „XKR“ i „XK8“ nie dotyczą wyłącznie kształtu karoserii – oba pojazdy oferowane były zarówno w formie zamkniętej jako coupé, jak i otwartej typu kabriolet. XK8 nawiązuje znacznie bardziej do obecności ośmiocylindrowego silnika wolnossącego z 32 zaworami o pojemności skokowej 4 litrów – XKR napędza co prawda taki sam silnik, ale ma on większą moc dzięki dodatkowemu kompresorowi: 284 KM (209 kW) XK8 zamienia się tu w 363 KM (267 kW), a przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. skraca się z 6,7 do 5,4 sekundy. Praca silnika jest przy tym w pełni monitorowana elektronicznie, więc też i prędkość maksymalna obu modeli ograniczona została do 250 km/godz. Następną kroplą goryczy (jako że Brytyjczycy lubią wygodę) jest zastosowanie wyłącznie automatycznej pięciostopniowej skrzyni biegów. Tak więc wizja własnoręcznego doprowadzenia silnika do granic wytrzymałości jest w przypadku Jaguara XKR raczej mrzonką niż rzeczywistością. Mały facelifting w lecie 2002 zadbał o pojawienie się nieco więcej kopa i jednego biegu więcej w automatyce: w konsekwencji pojemność silnika zwiększyła się do 4,2 l, a moc silnika do 298 KM (219 kW) oraz do 395 KM (290 kW) w przypadku XKR.

Tak wygląda Jaguar XKR

Jaguara serii X charakteryzuje mocno wystająca do tyłu rufa o bardzo płaskiej tylnej szybie. W porównaniu z poprzednikiem, XJ-S ma idące z duchem czasu, wyraźnie zaokrąglone kształty. Modele XK8 i XKR są do siebie bardzo podobne z zewnątrz, lecz zwinniejszy XKR ma bardziej sportowy wygląd dzięki kilku nadającym mu formę elementom, co oczywiście pozytywnie wpływa na aerodynamikę i charakter jazdy. Należą do nich na przykład tylny spojler, wloty powietrza w masce, siatkowy grill i większe koła.

XKR a jego następca X150

XKR coupé z serii X150 bardziej przypomina Porsche Panamerę: w odróżnieniu od swojego poprzednika nowy XKR wygląda bardziej opływowo, nowocześnie i agresywnie. Choć jego tylna część nie jest już tak szeroko rozstawiona, XK 150 przedstawia się bardziej okazale, głównie dzięki większemu o 20 cm rozstawowi osi i nieznacznemu zwiększeniu szerokości auta. XKR różni się poza tym od zwykłego XK tymi samymi wizualnymi subtelnościami – w odróżnieniu od 363 KM (267 kW) u XKR, 4,2-litrowy silnik Jaguara X100 osiąga już 416 KM (306 kW).