Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
kia-retona-l-01.jpg

Kia Retona

Kia Retona już na pierwszy rzut oka przypomina pojazdy wojskowe. Skojarzenie to jest jak najbardziej prawidłowe. Model ten jest bowiem cywilnym wariantem pojazdów budowanych z myślą o armii. Nadwozie zostało zaczerpnięte z Jeepa KM131. Auto było produkowane od roku 1997 i stanowiło podstawowe wyposażenie wojska Korei Południowej. Można śmiało powiedzieć, że Kia Retona ma dwóch ojców. Pierwszym jest wspomniane auto terenowe KM131. Drugim można nazwać model Kia Sportage. Terenówka została oparta na tej samej płycie co koreański SUV. O ile jednak Sportage jest autem miejskim, o tyle Retona sprawdza się przede wszystkim w terenie. Samochód posiada napęd na cztery koła, który podczas stania w korkach będzie się zwyczajnie marnował. Uciążliwa może się okazać też długość pojazdu - samochód mierzy aż cztery metry. Problemów będzie więc nastręczało manewrowanie w wąskich uliczkach oraz szukanie miejsca do parkowania. O tym, że pojazd został zaprojektowany z myślą o terenie, świadczy już chociażby jego nazwa. Retona to skrótowiec, za którym kryje się angielskie zdanie "return to nature" - powrót do natury.

Samochód koreańskiej armii

Kia Retona pochodzi z linii koreańskich samochodów wojskowych. Przez lata armia tego azjatyckiego kraju korzystała z modelu KM111. Z czasem został on zastąpiony przez KM131. Ten militarny model produkowano od 1997 roku. Retona trafiła do sprzedaży rok później. Koreański koncern już wcześniej oferował użytkownikom terenówki zbudowane z myślą o cywilach. Warto dodać, że Retona zastąpiła model Kia Rocksta. Był to niewielki samochód terenowy, który produkowano przez prawie trzydzieści lat zaczynając od roku 1970. Nie powinniśmy się dziwić, jeśli na ulicy zobaczymy samochód o sylwetce identycznej jak Retona, ale bez znaczka Kia na masce. Model został opracowany przez dywizję koreańskiego giganta - markę Asia. Na wielu rynkach natkniemy się na bliźniacze auto sprzedawane jako Asia Retona. Auto opuszczało linie produkcyjne do roku 2003. W ciągu pięciu lat jego wytwarzania Kia zaproponowała jeden facelifting. Do sprzedaży wprowadzono także model Retona Cruiser. Auta tego typu liczą sobie od kilkudziesięciu do prawie dwudziestu lat. Jak przystało na pojazdy o wojskowym rodowodzie, mają solidną konstrukcję. Każdy, kogo interesuje tego typu samochód używany, powinien jednak nastawić się na brak większych wygód. Auto wyposażono w wspomaganie kierownicy, ale to właściwie wszystko. Foteli zdecydowanie nie można określić mianem komfortowych, a pasy nie mają możliwości dostosowania do wzrostu. Wiele z dostępnych na rynku modeli nie posiada też ABS i poduszek powietrznych. Dziwić może szczególnie ten ostatni fakt. Przecież w samochodach terenowych pasażerowie bywają narażeni na niebezpieczne sytuacje o wiele częściej niż w pojazdach miejskich. Dlatego właśnie ich projektanci powinni przykładać większą wagę do bezpieczeństwa.

Parametry niewielkiej terenówki

Na pierwszy rzut oka Kia Retona może wydawać się samochodem dużo starszym. Kanciasta maska nasuwa skojarzenia z modelami wojskowymi z drugiej wojny światowej - konkretnie z Jeepem Willysem. Charakter retro nadwoziu nadają też okrągłe reflektory oraz pokaźna atrapa chłodnicy. W warunkach miejskich, pomiędzy nowoczesnymi, opływowymi samochodami Retona może odrobinę razić oko. Wielu fanów motoryzacji jednak zachwyci właśnie ze względu na nawiązania do klasycznych samochodów terenowych. Autem tym powinny zainteresować się osoby, które planują często poruszać się po wyboistym terenie. To dlatego można znaleźć je na wyposażeniu leśniczówek. Kia Retona to też weekendowy pojazd niejednego myśliwego. Bagażnik o pojemności 231 l gwarantuje dużą pakowność. Dlatego auto może również znaleźć zastosowanie jako samochód dostawczy dla górskich schronisk i innych obiektów gastronomicznych położonych z daleka od cywilizacji. Przestrzeń bagażową można dodatkowo powiększyć, składając tylną kanapę (wtedy może ona wynosić łącznie 1235 litrów). Na tej ostatniej mieszczą się maksymalnie trzy osoby - w środku Retony może więc podróżować maksymalnie pięciu pasażerów. Jest to miejsce wystarczające dla małej rodziny wyruszającej na offroadową wyprawę. Zanim jednak zaplanujemy taką wycieczkę, pamiętajmy, że auto nie należy do najwygodniejszych. Wnętrze należy zakwalifikować jako surowe. Komfort jazdy pogarsza dodatkowo fakt, że resory są stosunkowo miękkie. Kia Retona świetnie sobie radzi w terenie, ale na dużych wertepach znajdujący się w środku pasażerowie nie czują się zbyt komfortowo. Za zaletę modelu można uznać jego konkurencyjną cenę. Ciężko znaleźć terenowy samochód używany za podobną kwotę.

Napędy pod maską Kia Retona

Siadając za kółkiem Kia Retona, kierowca zobaczy jedynie podstawowe zegary - prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz temperatury chłodziwa. Na rynku typu auta dostępne są z dwoma rodzajami silników. Pojazd może być napędzany motorem produkcji Mazdy o mocy 128 KM. Do wyboru mamy także 83-konnego turbodiesla z turbiną, który jest w stanie rozpędzić ważące półtorej tony auto do prędkości 124 km/h. Siadając za kółkiem auta, prędkość tę uzyskamy w czasie 60 sekund. Retona może natomiast pochwalić się relatywnie dobrymi wynikami ekonomicznymi. Średnie spalanie wynosi 9,3 litra na 100 km. Prowadząc ten samochód, trzeba zachować ostrożność podczas zatrzymywania. Droga hamowania wynosi bowiem ponad 50 metrów. Praktycznie rzecz biorąc, w krytycznych sytuacjach ciężko więc szybko zapanować nad samochodem. Pozytywną cechą Retony jest natomiast wysokie zawieszenie - prześwit ma minimalną wartość 22 centymetrów. Za zmianę biegów odpowiada pięciostopniowa, manualna skrzynia biegów. Kia Retona była także produkowana z dźwignią automatyczną. Modele wyposażone w tego typu przekładnię trafiały jednak głównie na rynek azjatycki, przez co w Polsce są właściwie niedostępne.