Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
kia-shuma-front

Kia Shuma

Kia Shuma Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Kia Shuma, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Kia Shuma jest kompaktowym samochodem produkowanym w latach 1997-2004 przez południowokoreański koncern Kia Motors. Model powstał w kooperacji z japońskim producentem Mazdy. W tym czasie światło ujrzały dwie generacje tego popularnego przede wszystkim ze względu na atrakcyjną cenę pojazdu, należącego do segmentu C. Zarówno pierwsza, jak i druga wersja dostępne były w postaci sedana i liftbacka. Co ciekawe, oba warianty wyposażone były jedynie w czterocylindrowe silniki benzynowe. Konstruktorzy Kia Motors udostępnili w Shumie dwie przekładnie: pięciobiegową manualną oraz rzadziej spotykany automat o czterech przełożeniach. Kia Shuma jest następcą cieszącego się równie dużą popularnością modelu Sephia. Natomiast pod swoją nazwą wciąż występuje w Stanach Zjednoczonych jako jedna z wersji modelu Spectra. Następcą modelu została Kia Cerato. Dla zainteresowanych kwestiami bezpieczeństwa ważną informacją może okazać się fakt, że Shuma nigdy nie została poddana testom zderzeniowym Euro NCAP.

Ciekawa propozycja dla fanów motoryzacji z Azji

Kia Shuma po raz pierwszy została zaprezentowana wiosną 1997. Pierwsze modele samochodu zjechały z taśm montażowych w październiku 1997 roku. Bazą konstrukcyjną dla stworzenia Shumy była jedna ze starszych generacji Mazdy 323. Stylistycznie model przywołuje skojarzenia z Toyotą Celicą ze względu na podobnie rozmieszczone światła, bliźniaczy zderzak oraz maskę. Podobieństwa kończą się jednak na przodzie pojazdu. Boki i tył cechują się dość prostą linią. W charakterystyczny sposób opada linia nadwozia. Z kolei linia klapy bagażnika jest wysoko poprowadzona. Tym, co wyróżniało model na tle innych pojazdów reprezentujących klasę kompakt, była niższa cena, a przy tym praktyczność i funkcjonalność, pod względem których Kia Shuma nie ustępowała konkurentom. Pierwsza generacja wyposażona była w dwa szesnastozaworowe silniki benzynowe. Słabsza jednostka to motor 1,5 litra o mocy 88 KM, który pierwotnie znajdował się w Maździe ZL-DE DOHC. W tym przypadku Kia Shuma rozpędzała się do 100 km/h w czasie krótszym niż 12 sekund. Z kolei drugi z silników o pojemności 1,8 litra i mocy 110 KM pozwalał skrócić przyspieszenie do setki o sekundę. W obu modelach z powodzeniem montowano także instalację gazową, dzięki której koszty spalania można było znacząco obniżyć. W 2001 roku Kia Shuma poddana została faceliftingowi. Korekcie uległy zderzaki, a także zmieniono na nowe przednie i tylne lampy. Produkcję pierwszej generacji zakończono w grudniu tego samego roku. Kia Shuma II produkowana była od maja 2001 roku, a jej produkcję ostatecznie zakończono w sierpniu 2004 roku. W drugiej generacji również zastosowano jedynie silniki benzynowe. Pierwszy z nich cechował się pojemnością 1,6 litra i mocą 102 KM. Natomiast mocniejszy motor to już pojemność 1,8 litra i moc 114 KM. Samochód używany w najbogatszej wersji wyposażenia posiada między innymi ABS, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, poduszki powietrzne oraz klimatyzację. Wnętrze samochodu zaskakuje przestronnością, jakkolwiek cechuje się prostym i surowym wykończeniem. Komfort jazdy nawet na dalekich trasach zapewniają bardzo wygodne, obszerne fotele - zarówno kierowcy, jak i pasażerów - oraz ergonomicznie zaprojektowane deska rozdzielcza i elementy wyposażenia wnętrza. Na uwagę zasługuje również bagażnik o dużej pojemności. Po złożeniu tylnej kanapy standardowe 440 litrów pojemności przestrzeni bagażowej można rozszerzyć o kolejne 340 litrów.

Kia Shuma - kiedy liczy się oszczędność i trwałość

Na motoryzacyjnym rynku wtórnym dość trudno znaleźć ten model ze względu na duże zainteresowanie i niską cenę. Koszty eksploatacji i części zamiennych, które są łatwo dostępne, nie zrujnują budżetu oszczędnemu właścicielowi. Dodatkowo modele sprowadzone z zagranicy na ogół są bardzo dobrze wyposażone. Decydując się na samochód używany, warto zwrócić uwagę, czy karoseria lub elementy mocowania zawieszenia nie uległy korozji. Egzemplarze ze słabym zabezpieczeniem antykorozyjnym są nadal spotykane na rynku wtórnym. W przypadku zaniedbanego auta przyszły właściciel w trosce o bezpieczeństwo musi liczyć się z wydatkami na naprawy. I choć oryginalne części nie należą do najtańszych, to odpowiednie zamienniki można nabyć w bardzo przystępnych cenach. Niemniej jednak Kia Shuma to dobra propozycja dla potencjalnego nabywcy, poszukującego niedrogiego zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu samochodu. Spełni oczekiwania kierowcy, który nad sportową sylwetkę i osiągi przekłada ekonomiczną i komfortową jazdę. Często podkreślanym przez specjalistów atutem jest podobieństwo do aut japońskich pod względem trwałości, przy stosunkowo niższej cenie. Wykorzystanie silnika Mazdy miało gwarantować niezawodność i długą żywotność, a jego prosta konstrukcja zachęcała zwolenników instalacji gazowych do inwestowania w bardziej ekonomiczne rozwiązania.