Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
opel-monza-l-01.jpg

Opel Monza

Opel Monza Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Opel Monza, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Opel Monza to samochód osobowy produkowany przez amerykański koncern General Motors pod niemiecką marką Opel od 1978 do 1986 roku. Auto było zaliczane do klasy średniej-wyższej, czyli do segmentu E. Pojawiło się na rynku w dwóch wersjach nadwozia - jako trzydrzwiowy hatchback oraz dwudrzwiowy kabriolet. Uważane jest za sportową wersję Opla Senatora pierwszej generacji, od którego zapożyczyło płytę podłogową. Poprzednikiem legendarnej Monzy jest natomiast model Commodore Coupe. Pojazd charakteryzował się stosunkowo przestronnym wnętrzem, które mogło bez problemu pomieścić cztery osoby. Uwagę przykuwał także stosunkowo pojemny bagażnik mieszczący 350-litrowy ładunek. Po złożeniu tylnej kanapy jego przestrzeń powiększała się do blisko 750 litrów. Uwagę miłośników klasyki motoryzacyjnej do dziś przykuwa ciekawa, ponadczasowa forma nadwozia, która sprawia, że samochód używany jest poszukiwany przez wielu współczesnych koneserów. Jego nadwozie zaprojektował wybitny designer Henry Haga. Co ciekawe, było ono na tyle innowacyjne, że po sześciu latach, podczas pierwszego faceliftingu, w zasadzie nie uległo modyfikacjom. Atutem Opla Monzy było także dobre wyposażenie i komfortowa kabina kierowcy, w której zastosowano wysokiej jakości materiały i nowoczesną stylistykę. Warto też podkreślić pochodzenie nazwy modelu. Przydomek "Monza" wywodzi się bowiem od toru wyścigowego Autodromo Nazionale di Monza, który został wybudowany w 1922 roku i na stałe wpisał się w historię motoryzacji.

Ponadczasowy design

Za premierę modelu uważa się Targi Motoryzacyjne, które odbyły się w 1977 roku we Frankfurcie. Już podczas pierwszej prezentacji Opel Monza przykuwał uwagę nieszablonowym designem, wyróżniającym się na tle innych samochodów marki. Zaskarbił sobie tym samym sympatię wymagających miłośników czterech kółek, zwiastując sukces amerykańskiego koncernu. Sześć lat później auto przeszło drobny facelifting obejmujący zarówno zmiany w nadwoziu, jak i w jego wnętrzu. Obecne dotychczas chromowane elementy zostały zastąpione plastikami. Zmieniono też kolor obudowy kierunkowskazów na biały, na klapie bagażnika zamontowano spojler. W standardowym wyposażeniu znalazły się także 15-calowe aluminiowe felgi. Całkowicie zmodyfikowano wygląd deski rozdzielczej, która zyskała bardziej opływową formę oraz cyfrowe wskaźniki. W wyposażeniu dodatkowym można było od tej pory liczyć na elektryczne sterowanie lusterek. W 1984 roku dokonano zmian pod maską. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0 oraz mocy 115 KM zastąpiono 2,2-litrową jednostką. Wprowadzono też 140-konny motor 2.5. Rok później z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy model z silnikiem 3,0 litra wyposażonym w katalizator, który generował moc rzędu 156 KM. W 1983 roku koncern przedstawił Opla Monzę w usportowionej wersji GSE. Model ten otrzymał między innymi zegary LCD oraz komfortowe, sportowe fotele produkowane przez markę Recaro. Z fabryki wyjechał też Opel Monza o nadwoziu cabrio. Już w chwili premiery Generals Motors zadeklarował produkcję małoseryjną, przez co na chwilę obecną samochód używany z odsłoniętym dachem jest wyjątkowo trudno dostępny. Potwierdzeniem jest fakt, że z taśmy zjechały zaledwie 144 auta. Produkcja Monzy została oficjalnie zakończona w 1986 roku. Sprzedaż modelu osiągnęła ponad 46 tysięcy egzemplarzy. Za jego następcę zaś uważany jest Opel Senator drugiej generacji, cieszący się równie dużą popularnością wśród fanów wytrzymałych i nietuzinkowych samochodów.

Opel Monza - solidna technologia gwarancją bezproblemowej eksploatacji

Opel Monza znany był przede wszystkim z oryginalnej stylistyki i dobrych osiągów. Podstawową jednostką, jaka znalazła się pod maską był motor benzynowy wyposażony w sześć cylindrów. Ten 140-konny silnik zasilany był początkowo gaźnikiem. W 1981 roku został on zastąpiony przez 2,5-litrową jednostkę z bezpośrednim wtryskiem paliwa, która osiągała moc 136 KM. Z myślą o miłośnikach bardziej dynamicznej jazdy, producent wyposażył Monzę również w jednostkę o pojemności 3.0 z wtryskiem marki Bosch oraz zapłonem sterowanym elektronicznie. Silnik ten przy obrotach sięgających do 5,8 tysięcy na minutę charakteryzował się mocą rzędu 180 KM. Na uwagę zasługują osiągi pojazdu. Samochód wyróżniający się stosunkowo dużym ciężarem rozpędzał się do 100 km/h w niecałe 8,5 sekundy. Warianty z automatyczną skrzynią biegów osiągały "setkę" w 10 sekund. Auto rozwijało maksymalną prędkość dochodzącą do 210 km/h, zaś średnie zużycie paliwa oscylowało wokół 10 litrów na 100 km. Jednostka napędowa została umieszczona na tradycyjnych poduszkach wspomaganych przez amortyzatory teleskopowe, doskonale tłumiące jej drgania. Za napęd tylnych kół odpowiedzialna była manualna skrzynia biegów dostarczana przez firmę Getrag. Początkowo dysponowała czterema, a później pięcioma przełożeniami. Opel Monza wyróżniał się miękko zestrojonym zawieszeniem, gwarantującym wysoką kulturę jazdy i zapewniającym przy tym komfort oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom. Znakomicie sprawdzał się nie tylko na prostej, gładkiej nawierzchni, ale także na wyboistych drogach. Warto wspomnieć, że wszystkie koła pojazdu zawieszono niezależnie, przez co świetnie spisywał się na zakrętach. Perfekcyjne hamowanie umożliwiały hamulce tarczowe umieszczone przy każdym z kół, które z przodu były dodatkowo wentylowane. Kilka lat po premierze Opel Monza dostępny był również w wersji z automatyczną skrzynią biegów o czterech przełożeniach. W standardowej wersji wyposażenia można było liczyć na wspomaganie kierownicy, welurową tapicerkę oraz regulację fotela kierowcy. Za dopłatą w aucie pojawiały się dodatkowo światła przeciwmgielne, wycieraczki przednich reflektorów, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy oraz chromowane elementy nadwozia, co sprawia, że dostępny obecnie używany Opel Monza, mimo wieku, zapewnia duży komfort prowadzenia. Dla fanów maksymalnego komfortu i elegancji przewidziano także dwustrefową klimatyzację, podgrzewane przednie fotele oraz skórzaną tapicerkę. Wersja po liftingu mogła zostać doposażona w elektrycznie sterowane lusterka, wielofunkcyjny komputer pokładowy czy elektrycznie otwierany i zamykany szyberdach.