Przejdź do głównej zawartości
Peugeot 205

Peugeot 205 - małe auto, w którym drzemie moc możliwości

Peugeot 205 bez wątpienia zasłużył sobie na miano samochodu kultowego. Choć zarówno jego wymiary, jak i wygląd są niepozorne, to w rzeczywistości auto zaskakuje osiągami, szczególnie gdy mowa o jego sportowych wersjach. Produkowany w latach 1983-1998 obecnie dostępny jest już wyłącznie jako samochód używany, a sam fakt, że w dalszym ciągu na drogach można spotkać wiele egzemplarzy tego modelu, świadczy o tym, iż to wyjątkowo udany projekt. Już od początku swojej obecności na rynku cieszył się bardzo dużą popularnością. Dość powiedzieć, że z taśm produkcyjnych zjechało grubo ponad 5 milionów tych aut, przyczyniając się tym samym do ogromnego sukcesu finansowego francuskiego koncernu. Charakterystyczne dla modelu 205 są ścięty tył oraz stosunkowo długi przód. Niewielkie rozmiary oraz niebywała “zwinność” tego Peugeota predestynują go do roli auta miejskiego. Wnętrze jest skromne i jak na dzisiejsze standardy mało urozmaicone, jednak niewątpliwie w czasach, gdy model święcił największe triumfy, musiało ono robić wrażenie. Z całą pewnością sportowe zegary i kierownica oraz czytelny, prosty układ deski rozdzielczej mogły się podobać.

Samochód używany Peugeot 205 - co warto o nim wiedzieć

Mało który model może poszczycić się równie długą historią, co Peugeot 205. Produkowany przez 15 lat samochód, przez wielu znawców motoryzacji uznawany za prawdziwą ikonę lat 80., doczekał się w sumie kilkudziesięciu wersji wyposażeniowych i wielu modyfikacji. Jego poprzednikiem był przepiękny oldtimer Peugeot 204, zaś następcą - niezwykle popularny Peugeot 206. Dostępny jako trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback oraz dwudrzwiowy cabriolet, model 205 posiada przedni napęd i jest wyposażony w trzy typy skrzyni biegów: czterobiegową i pięciobiegową skrzynię manualną oraz czterobiegową przekładnię automatyczną. Co ciekawe, przez cały okres produkcji nie zdecydowano się na wprowadzenie poważniejszych przeróbek w wyglądzie auta. Doczekał się od jedynie drobnego faceliftingu, więc można powiedzieć, że w niezmienionym kształcie doczekał końca swojej historii. Za bezpośrednich konkurentów samochodu Peugeot 205 uchodzą między innymi modele takie jak Fiat Uno, Ford Fiesta, Volkswagen Polo oraz Renault 5.

Peugeot 205 - auto, które świetnie radzi sobie w trudnych warunkach

Jeżeli nie zna się historii modelu Peugeot 205, trudno uwierzyć, że to niepozorne auto w latach 80. wygrywało mordercze rajdy Paryż-Dakar i triumfowało na wielu odcinkach specjalnych. Użytkownicy tego wozu podkreślają, że jedną z jego najmocniejszych stron są doskonałe silniki, wykazujące się wysoką kulturą pracy i niezawodnością. Opisywany model dostępny jest w wersjach z aż ośmioma jednostkami napędowymi: 1.4 GT, 1.6 CTI, 1.6 GTI, 1.6 GTI, 1.9 GTI, Turbo 16, Turbo 16 E1 oraz Turbo 16 E2, o mocy od 80 KM do nawet 450 KM. Auta z tej serii, w zależności od jednostki napędowej, rozwijają prędkość od 170 km/h do grupo ponad 200 km/h. Jak można się spodziewać, wersje motorów o nazwie Turbo 16 miały sportowe zacięcie i tworzone były przede wszystkim z myślą o wyścigach, choć dały sporo radości również “cywilnym” kierowcom, którzy lubią dynamiczną jazdę. Tym, co odróżniało je od pozostałych wersji, był centralnie umieszczony silnik (standardowo jednostka napędowa znajdowała się z przodu) oraz napęd na cztery koła. Za ich sukcesem stał Jean Todt, znany z późniejszej pracy dla Formuły 1 i koncernu Ferrari. Aby mogła mierzyć się z najlepszymi, rajdową wersję modelu 205 nieco odciążono, a to dzięki zamontowaniu karoserii wykonanej z lekkich stopów. Zaskoczeniem dla wielu, w tym również dla producentów opisywanego auta, był fakt, że doskonale radził on sobie w rajdowych warunkach, niejednokrotnie triumfując w zawodach o randze mistrzostw świata. Do dziś ten bardzo udany model Peugeot, szczególnie w limitowanych wersjach, stanowi łakomy kąsek dla kolekcjonerów i wielbicieli motoryzacji.